Ok - min miss - jag borde ha specifiserat att “Mat & dryck” egentligen är våra gemensamma VISA + MC-fakturor(MC använder vi mest för enstaka ex tempore internetköp - tror vi köpte sonens bilsits senast så
).
På VISA finns allt familjen handlar på stormarketen (alla tvättmedel i hushållet - också till bilens vindruta och mannens tyska el. tjeckiska öl till efter bastun - helt ok utbud i storstadens “coop”), take away-beställningar, restaurangbesök, “systembolaget” besöks kanske en gång varannan månad för att köpa ett par flaskor till vinkylen.
Ibland ligger vi nog under denna summa men till semester- och juletider blir det nog mer = genomsnittsbudget. Barnen får en del kläder och skor som insorteras här. Våra barn växer snabbt också plånboken får känna på växtvärkens effekter. 
BARNBIDRAG - GISSEL MED ARVS- & GÅVOSKATT
I Finland får man EUR199,72 per månad för två barn i barnbidrag, så vill man spara EUR 1333 per förälder per år och barn får man lägga till rejält själv (men går det över denna gränssumma, drar gåvoskatten i handbromsen).
Vi har ju också arvsskatten kvar vilket Sverige avskaffat sedan länge. Min syster bor i södra Sverige sedan dryga 20 år, så därför blir man uppdaterad om läget i “det glänsande grannskapet”.
Just pga. att vi i Finland har arvskatten kvar (helt knäppt!) försöker vi aktiespara till barnen i deras egna namn och barnen ligger i hård finansträning sedan augusti 2021 för att inte “ge/göra bort sig med pengarna” senare.
VECKOPENG OCH FINANSVETT
Flickan 8 år och pojken 6 år får en euro per levnadsår i veckopeng och i det ingår att de måste ordna undan leksakerna, böckerna och kläderna senast sö-kväll så att städarna har fritt fram på måndag att städa alla ytorna hemma. Detta med ordning och reda sköter vi själva och städarna sköter veckostädningen i 11 månader och så påminns vi varje semester om varför vi vill betala för att våra städare (samma sedan 2013). Barnen får en (1) bonuseuro per hushållssyssla (ex. sortera tvätt som ska tvättas och vika undan rena kläder/tvätt, ur- eller iplockad diskmaskinsomgång). För det mesta är det nog ändå vi som gör det mesta men visst försöker barnen hitta sätt att jobba in mer om de sparar till något större (vi har satt gräns för att om de vill ha dyrare sak än 40€ så ska de betala hälften själva). Det är intressant att följa hur snabbt “snålheten och förnuftet börjar jobba” i knoppen på dessa små! Killen fick 10€ i veckopeng före höstlovet förra veckan då han verkligen hårdjobbade för att få ihop tillräckligt till en legotraktor…Tjejen är överlag mer hjälpsam och snabbare på att hoppa på bonusjobb - vi har peppat pojken och han har faktiskt fattat galoppen med att vi hjälps åt och att ingen betalar “mammas och pappas veckopengar för hemsysslorna”.
Ju äldre de blir desto fler bonusuppgifter inkluderas i den fasta veckopengen på 1€ x levnadsår. Andra viktiga grejen är att vi slutade också köpa fredagsgodis per automatik och istället ger vi nu barnen möjlighet att välja om de vill använda hela veckopengen eller en del av den till godis? Attans vad snåla barnen blev och klarade sig tyckte de själva med mindre. Då vi reser/åker bil får barnen nog något extra - vi tvingar dem alltså inte hela tiden att använda av sina pengar. Men känslan av att det du förtjänar försvinner vid inköp, känns viktig att förmedla så att tanken etsar sig fast om sparande, överväga inköpens betydelse INNAN man köper se effekterna av både jobb och sparande.
Ingen separat kläd eller skobudget heller för mig eller familjen 
Mannen och jag har relativt “trygg och säker smak som passar oss” och handlar inte helt enligt mode, men visst, ibland fyller vi på ordentligt med skjortor, strumpor, byxor för att sedan ha “längre torrperioder”. I denna ålder växer man ju bara “mitt i ibland” så kvalitetsskor går att använda / sköta förhållandevis länge.
Vi träffade varandra på gymmet för snart 12 år sen, vilket är ett liv vi har valt att lämna och ge den tiden till att “få fason på barnen och deras finanser” - det mest värdefulla vi kan ge dem är vår tid tillsammans med dem och göra som “farsan Balloo i Djungelboken: lära ‘an allt ja’ kan, alltså”.
KREDITKORT - fakturan betalas i sin helhet.
Vi betalar alltid våra kreditkortsfakturor i sin helhet på förfallodatum, vilket ger lite flex då VISA och MasterCard har olika faktureringstider vilket är bra då man, som jag, har lönedag den 15:e varje månad (halva lönen i förskott och andra halvan i efterskott) och mannen 20:e.
BUFFERTKONTO
Beloppet under sparandet är till vårt gemensamma buffertkonto. Där har jag också räknat med ett minimum på 8.500 då månadsbudgeten för 2022 planeras ligga kring 10.000 i snitt. Där håller vi gärna 50k -100k för resor, extra utgifter (även oplanerade är “inplanterade” här).
Förlåt fick lite skrivdiarré