Hur ser ditt ideala liv ut när du är 80 år gammal?

Vid 80 års ålder räknar jag nog med att ha legat i kistan något år.

2 gillningar

Det är väl inget fel på en weekend i Malmö? :thinking:Förstår ingenting. :joy:

2 gillningar

Japan är lite långt för att flyga ofta eller årligen. Jag hade en del jobbresor dit och uppskattade verkligen landet. Väldigt kul turistmål. Spännande och intressant kultur.

Spanien är nästan alltid bra :sunny: Europas eget California längs sydkusten :nerd_face: om man är ok att bo på en ö har väl Kanarieöarna ännu bättre väder.

Döden och Malmö, roligt skrivet :cowboy_hat_face:

1 gillning

Det finns ingen anledning att se så negativt på tillvaron. Jag jobbade som ung inom äldrevården en hel del och det var nyttigt på många sätt. Det gav perspektiv på tillvaron. Från början var jag mer försiktig och tänkte att här sitter alla och ruttnar bort i sina rullstolar med katetrar, laxermedel och medicinkoppar med ett oräkneligt antal piller i. När jag började prata med gamlingarna blev känslan mer positiv. Många hade mycket att berätta om allt möjligt. Jag insåg att de, så att säga, hade sin framtid bakom sig. Att ha det är inte bara så dåligt. Naturligtvis kan någon ha levt ett miserabelt liv och blivit utnyttjad på olika sätt. De flesta hade ändå sannolikt levt fullgoda liv med familj och aktiviteter.

En tant på 95 år hade jobbat hela sitt liv i resebranschen, alltså långt innan massturismens tid. På sitt rum hade hon ett fotoalbum. Vi öppnade det tillsammans och där stod hon som ung framför operahuset i Dresden och en stor affisch med kvällens konsert med Jussi Björling. Jag frågade henne genast hur konserten hade varit. Det var så fint att höra hennes berättelse om den. Vad det var för dag idag eller vad hon ätit till frukost hade hon nog inte alltid koll på men den där konserten var ett minne för livet.

En annan tant var i fysiskt skruttig form. Hon pratade om att hon ville göra något. Jag frågade henne vad hon ville göra - “upp och springa lite kanske?”. “Det kan jag inte” fick jag till svar och det var ju korrekt. Bredvid henne satt en äldre man som var ännu skruttigare. Han hade varit idrottare och brukade ofta säga att “Fotbollen var mitt liv”. När han hörde det där med att springa tyckte han att “Men vi kan springa tillsammans”. Jag tyckte det var fint.

De flesta kommer aldrig att bo på äldreboende. Det är en spillra av en generation som kommer dit idag. Man är över 90 år och nästan alla ens vänner är redan döda. Någon dröm att hamna där är det kanske inte men chansen/risken att det ska hända är inte så stor. Så akut dåligt var det inte heller där. Däremot var det tydligt att de som levde lite bättre liv ofta hade någon hobby. De kunde lyssna på radio, läsa böcker, lyssna på ljudböcker eller liknande saker. De levde ofta i sina böcker eller radioprogram och när man kom för att släcka lampan på kvällen fick man senaste kapitlet återberättat.

Att man blir fysiskt mer begränsad är en realitet. Så länge man ändå fått göra de där sakerna man ville ser jag ändå ingen anledning att deppa ihop. Då har man ju lyckats, då är man en vinnare. Att kunna njuta av det enkla livet är också en viktig kvalitet. Om man känner att man inte fått leva livet fullt ut är det nog svårare att känna sig tillfreds som äldre. Har man däremot levt ett rikt liv och gjort massor så finns nog alla möjligheter att kunna leva fullt ut i nuet.

1 gillning

Om det här med behov av pengar/planering till 80: jag jobbade tidigare som biståndshandläggare och hade förmånen att träffa många äldre och jag tänker att pengar spelar roll oavsett hur aktiv man är. Det kanske inte är äventyr man kan köpa sig vid 80, utan en dräglig vardag, vilket är nog så viktigt. Jag vill inte sitta fast i en olämplig bostad som gör mig fånge i mitt hem - pga pengar. Jag vill kunna äta godare mat än vad samhället anser är det som utgör skälig levnadsnivå. Man kan köpa sig viss frihet och självständighet - vilket eg är skit att det inte är tillgängligt för alla men så är det. Min morfar (som verkligen inte var rik) sålde jordbruket till min morbror och bodde kvar gratis. Han roade sig de sista typ tio åren med att ge barnbarnen kontanter på jul och födelsedagar och njöt otroligt av att få ge bort rätt stora summor :slight_smile: Planera för 80 år borde verkligen alla göra, men inte nödvändigtvis sitta på en massa pengar tills dess. En av de viktigaste sakerna är imo att hålla sig ajour med hur förutsättningarna ser ut för äldre. Finns det seniorlägenheter och har jag råd? Står jag i bostadskö? Äldreboende får man i princip när man är döende eller tokdement tyvärr. Jag känner enorm aversion mot att bli beroende och tappa min självständighet så jag planerar noggrannt för ålderdomen.

7 gillningar

Jag håller med om mycket men det här med att lyckas eller vara en vinnare ser jag inte som avgörande för välmående som äldre. Ett rikt liv innehåller oftast också motgångar, tragedi och ånger men med ett flexibelt sinne kan man känna förnöjsamhet och tillfredsställelse även om man inte levt sitt drömliv.

2 gillningar

Pga sjukdom är de inte superstor chans att jag kommer bli 80 år gammal utan runt 70 år om jag har tur.
Men jag planerar för 70 som om de vore 80. Så om jag blir 70år lär jag ha varit pensionär runt 10-15år enligt planen just nu. Jag kommer inte ha nå barn i bilden eller barnbarn för den delen. Jag hoppas att min bästa vän är i livet fortfarande så vi kan hänga och dra en bärs på någon schysst strand i spanien, medan våra sambos skriker argt att vi inte får glömma solskydd, varvid vi säger att vi inte behöver solskydd och sen bränner vi oss och sambosarna blir griniga, precis som det är nu liksom :rofl:. Jag hoppas även att jag har mina syskon kvar i livet och att dom fått leva ett jätte fint liv.

1 gillning

Kom över den här berättelsen på temat i tråden:

An 87 Year Old College Student Named Rose
The first day of school our professor introduced himself and challenged us to get to know someone we didn’t already know.

I stood up to look around when a gentle hand touched my shoulder. I turned round to find a wrinkled, little old lady beaming up at me
with a smile that lit up her entire being.

She said, “Hi handsome. My name is Rose. I’m eighty-seven years old. Can I give you a hug?”

I laughed and enthusiastically responded, “Of course you may!” and she gave me a giant squeeze.
“Why are you in college at such a young, innocent age?” I asked.

She jokingly replied, “I’m here to meet a rich husband, get married, and have a couple of kids…”

“No seriously,” I asked. I was curious what may have motivated her to be taking on this challenge at her age.

“I always dreamed of having a college education and now I’m getting one!” she told me.
After class we walked to the student union building and shared a chocolate milkshake.

We became instant friends. Every day for the next three months, we would leave class together and talk nonstop. I was always mesmerized listening to this “time machine”
as she shared her wisdom and experience with me.

Over the course of the year, Rose became a campus icon and she easily made friends wherever she went. She loved to dress up and she reveled in the attention bestowed upon her from the other students. She was living it up.

At the end of the semester we invited Rose to speak at our football banquet. I’ll never forget what she taught us.

She was introduced and stepped up to the podium.
As she began to deliver her prepared speech, she dropped her three by five cards on the floor. Frustrated and a little embarrassed she leaned into the microphone and simply said, “I’m sorry I’m so jittery. I gave up beer for Lent and this whiskey is killing me! I’ll never get my speech back in order so let me just tell you what I know.”

As we laughed she cleared her throat and began, “We do not stop playing because we are old; we grow old because we stop
playing. There are only four secrets to staying young, being happy, and achieving success.

1. You have to laugh and find humor every day.

2. You’ve got to have a dream. When you lose your dreams, you die.

We have so many people walking around who are dead and don’t even know it!

1. There is a huge difference between growing
    older and growing up.

If you are nineteen years old and lie in bed for one full year and don’t do one productive thing, you will turn twenty years old.

If I am eighty-seven years old and stay in bed for a year and never do anything I will turn eighty-eight.

Anybody can grow older.

That doesn’t take any talent or ability.

The idea is to grow up by always finding opportunity in change.

1. Have no regrets.

The elderly usually don’t have regrets for what we did, but rather for things we did not do. The only people who fear death are those
with regrets.”

She concluded her speech by courageously singing “The Rose.

She challenged each of us to study the lyrics and live them out in our daily lives.
At the year’s end Rose finished the college degree she had begun all those years ago. One week after graduation Rose died
peacefully in her sleep.

Over two thousand college students attended her funeral in tribute to the wonderful woman who taught by example that it’s
never too late to be all you can possibly be.

When you finish reading this, please send this peaceful word of advice to your friends and family, they’ll really enjoy it!

These words have been passed along in loving memory of ROSE.

REMEMBER, GROWING OLDER IS MANDATORY. GROWING UP IS
OPTIONAL.

We make a Living by what we get,

We make a Life by what we give

Blev faktiskt mer berörd än jag trodde. :heart:

4 gillningar

Jag vill också passa på att tipsa om en fin bok jag läste nyss om världens längsta studie om “happiness”:

4 gillningar

Jag menade här att definiera vinnare på ett annat sätt än det vanliga. Om man levt ett liv där man kunnat göra det man drömt om, haft hyggliga möjligheter etc. så är det så klart lättare att känna sig nöjd med livet som äldre. Ett drömliv är en annan fråga och jag vet inte om det är rimligt att tänka sig sådana. De flesta i Sverige lever i min värld bra liv och har förutsättningar att känna sig som “vinnare” som äldre, i den mån de blir äldre vill säga. Detta handlar mer om en attityd än att ha gjort någon bucket list.

3 gillningar

Då förstår jag, och håller med :slight_smile:

Jag hoppas att vi då har hittat sommarstugan som vi nu söker efter med kravet: minimalt renoverings-, skötsel- och installationsbehov. Ett ställe som ligger där det går att få mat hemkörd och service på kollektivtrafik- eller taxiavstånd. Med några gästplatser så att vi kan ta emot nära och kära i mindre grupper. (Vi har sålt ett stort sommarhus med mycket skötsel och uppåt 15 övernattningsplatser … )

Jag hoppas att vi då är så förnuftiga att vi köper resetjänster lite då och då - möte vi flyget, rundturer varvade med återhämtningsperioder på t ex guesthouse, bärhjälp o chaufför.

Dessutom hoppas jag på att kunna fortsätta att gå på föreläsningar, delta i bokcirkel etc under den kalla årstiden. För att inte tala om att få behålla smaksinnet någorlunda intakt och kunna njuta av trevliga krogbesök (De flesta bra krogar klarar ju rullatorer)

2 gillningar

Jag gissar att minst 80 % av effekten från tabletterna kommer från endast två: akarbos och rapamycin. Denna kombination är den bästa kända interventionen för att förlänga livslängd hos möss, med 37 % ökning av medianlivslängden hos hanar och 28 % ökning av medianlivslängden hos honor.

Rapamycin är vidare den enda kända farmakologiska interventionen som robust förlänger livet på ett brett spektrum av organismer. Faktiskt tror jag inte det finns ett enda exempel på en organism där rapamycin inte förlänger livet.

Är någon nyfiken på att läsa mer om läkemedlet kan jag tipsa om följande:

Rapamycin: The Gold Standard of Life Extension Drugs
Rapamycin: Den osannolika historien om en medicinsk upptäckt

Inom något årtionde tror jag det kommer att finnas behandlingar som kan reparera vissa skador från åldrande, till exempel rensa insidan av blodkärlen från oönskade protein- och fettavlagringar. När det händer kan livslängden öka avsevärt.

2 gillningar

Jag har svårt att tänka på hur det är när jag är 80 när världen ser ut som den gör. Försöker inte tänka för mycket på det.

Men om jag når dit så hoppas jag att jag bor vid havet med nära och kära. Har några projekt igång och är aktiv om dagarna.

På tal om det med inspirerande äldre folk så läste jag nyligen om Leila Denmark som var världens äldsta doktor. Hon jobbade i drygt 71 år och gick i pension vid 103. Hon hade ingen reception utan tog alla samtal själv. Hon tog även samma låga betalning för alla. Hon var även med och utvecklade kikhostevaccinet. Hon levde vidare till 114(!) år.

3 gillningar