Många intressanta svar och synpunkter som klart visar att många bor där de vill bo just nu men har åtminstone tanken på att de kan komma att vilja flytta i framtiden.
Själv har jag flyttat många gånger under mitt liv, så många att det ibland känts som att jag tillhört ett tivolisläkte. När jag var yngre p g a min fars jobbsituation och därefter mestadels p g a eget yrkesval. Jag har avverkat hela spannet från en liten by med 16 hushåll, dit lanthandeln kom på fyra hjul en dag i veckan, till megastäder som sätter Stockholm i skymundan.
När jag har bosatt mig i en storstad har jag alltid trivts bäst i början tack vare allt utbud och de valmöjligheter städerna erbjuder men snart har stress, trängsel, parkeringsökande, trafik, oljud, höga priser berört mig till den grad att jag inte haft något emot att byta miljö. Däremot har jag aldrig känt mig otrygg i stora städer trots ökat våld men har däremot ofta störts av mängden verbala påhopp från bedragare, tiggare och annat löst folk.
Hur ser då framtiden ut för våra småstäder?
I våra minsta svenska städer tror jag att förfallet börjar med att polisstationen läggs ner eller drastiskt minskar sina öppettider p g a rationalisering då en central polisstation plötsligt ska täcka ett flertal mindre städer. ”Öppettider: Måndag och Torsdag 09:00-12:00.” är inte ovanligt på små polisstationer i dagens Sverige, en skandal i mina ögon.
Många mindre orter i inlandet är helt klart döende och kommer inte att kunna räddas, det finns ingen som vill ersätta åldringarna när de har gått bort. Många av husen på dessa orter kommer att förfalla medan andra kanske blir sommarstugor för släkten tills vidare och en del hus i södra Sverige kanske köps upp och blir billiga sommarnöjen för tyskar, holländare och danskar. Kör man igenom dessa orter så ser man ofta en rad tomma skyltfönster som avslutas med en nerlagd bensinmack, vilket inte direkt avspeglar framtidstro.
Småstäderna på Västkusten verkar leva sitt eget obekymrade liv tack vare turismen och evigt stigande fastighetspriser trots att tomterna inte är mycket större än en parkeringsruta. Just nu ligger det en liten sjöbod med båtbrygga ute till försäljning på Hemnet för endast 14 miljoner utanför Fjällbacka.
Småstäder på Sydkusten såsom Trelleborg, Ystad och Simrishamn borde vara förskonade tack vare sin närhet till Malmö och kontinenten.
För mindre städer längs Sydostkusten likt Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn ser framtiden inte speciellt ljus ut trots havsläge, skärgård och oförskämt låga fastighetspriser men faktum är att restiden med tåg mellan Malmö och Sölvesborg är densamma som mellan Malmö och Simrishamn, endast en och en halv timme. Är det kanske de lokala politikerna som inte lyckas marknadsföra dessa fina småstäder. Karlskrona ligger bättre till tack vare sin storlek, större utbildningsutbud och en bättre arbetsmarknad.
Vad gäller våra små kuststäder lite längre norrut på ostkusten såsom Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik så tror jag att Kalmar kommer att klara sig bäst, mest tack vare sitt geografiska turistläge med ensamrätt på Öland och Ölandsbron. Mönsterås och Oskarshamn verkar inte ha mycket att erbjuda men Västervik, med sin fantastiska skärgård, har börjat vakna till liv på senare år men det räcker kanske inte om vi går in i en lågkonjunktur.
På andra sidan Stockholm verkar det som Östhammar slutligen vaknat till liv och Öregrund är fortfarande nästan lika populärt som orterna på Västkusten men resten av småstäderna hela vägen upp till Kramfors verkar fortfarande stagnera med undantag av ett litet ryck under sommarmånaderna.

En liten sjöbod med båtbrygga för endast 14 miljoner på Västkusten.