Hur ser framtiden ut för våra småstäder?

Många intressanta svar och synpunkter som klart visar att många bor där de vill bo just nu men har åtminstone tanken på att de kan komma att vilja flytta i framtiden.

Själv har jag flyttat många gånger under mitt liv, så många att det ibland känts som att jag tillhört ett tivolisläkte. När jag var yngre p g a min fars jobbsituation och därefter mestadels p g a eget yrkesval. Jag har avverkat hela spannet från en liten by med 16 hushåll, dit lanthandeln kom på fyra hjul en dag i veckan, till megastäder som sätter Stockholm i skymundan.

När jag har bosatt mig i en storstad har jag alltid trivts bäst i början tack vare allt utbud och de valmöjligheter städerna erbjuder men snart har stress, trängsel, parkeringsökande, trafik, oljud, höga priser berört mig till den grad att jag inte haft något emot att byta miljö. Däremot har jag aldrig känt mig otrygg i stora städer trots ökat våld men har däremot ofta störts av mängden verbala påhopp från bedragare, tiggare och annat löst folk.

Hur ser då framtiden ut för våra småstäder?
I våra minsta svenska städer tror jag att förfallet börjar med att polisstationen läggs ner eller drastiskt minskar sina öppettider p g a rationalisering då en central polisstation plötsligt ska täcka ett flertal mindre städer. ”Öppettider: Måndag och Torsdag 09:00-12:00.” är inte ovanligt på små polisstationer i dagens Sverige, en skandal i mina ögon.

Många mindre orter i inlandet är helt klart döende och kommer inte att kunna räddas, det finns ingen som vill ersätta åldringarna när de har gått bort. Många av husen på dessa orter kommer att förfalla medan andra kanske blir sommarstugor för släkten tills vidare och en del hus i södra Sverige kanske köps upp och blir billiga sommarnöjen för tyskar, holländare och danskar. Kör man igenom dessa orter så ser man ofta en rad tomma skyltfönster som avslutas med en nerlagd bensinmack, vilket inte direkt avspeglar framtidstro.

Småstäderna på Västkusten verkar leva sitt eget obekymrade liv tack vare turismen och evigt stigande fastighetspriser trots att tomterna inte är mycket större än en parkeringsruta. Just nu ligger det en liten sjöbod med båtbrygga ute till försäljning på Hemnet för endast 14 miljoner utanför Fjällbacka.

Småstäder på Sydkusten såsom Trelleborg, Ystad och Simrishamn borde vara förskonade tack vare sin närhet till Malmö och kontinenten.

För mindre städer längs Sydostkusten likt Sölvesborg, Ronneby och Karlshamn ser framtiden inte speciellt ljus ut trots havsläge, skärgård och oförskämt låga fastighetspriser men faktum är att restiden med tåg mellan Malmö och Sölvesborg är densamma som mellan Malmö och Simrishamn, endast en och en halv timme. Är det kanske de lokala politikerna som inte lyckas marknadsföra dessa fina småstäder. Karlskrona ligger bättre till tack vare sin storlek, större utbildningsutbud och en bättre arbetsmarknad.

Vad gäller våra små kuststäder lite längre norrut på ostkusten såsom Kalmar, Mönsterås, Oskarshamn och Västervik så tror jag att Kalmar kommer att klara sig bäst, mest tack vare sitt geografiska turistläge med ensamrätt på Öland och Ölandsbron. Mönsterås och Oskarshamn verkar inte ha mycket att erbjuda men Västervik, med sin fantastiska skärgård, har börjat vakna till liv på senare år men det räcker kanske inte om vi går in i en lågkonjunktur.

På andra sidan Stockholm verkar det som Östhammar slutligen vaknat till liv och Öregrund är fortfarande nästan lika populärt som orterna på Västkusten men resten av småstäderna hela vägen upp till Kramfors verkar fortfarande stagnera med undantag av ett litet ryck under sommarmånaderna.

image
En liten sjöbod med båtbrygga för endast 14 miljoner på Västkusten.

2 gillningar

Bra analys på många sätt. Det finns säkert undantag förstås. T ex känns Kristianstad mer levande än Eslöv, trots längre avstånd till Malmö och Lund. Det här med utbildningsplatser drar folk och folkliv.

Dock missar du klassikern i svensk debatt:
”…meeen Nooorrlaaand dååå?!”

Kuststäderna i norr verkar i stort klara sig. Förmodligen för att de utgör ett eget litet nätverk med alla nödvändiga serviceinstanser och butiker inom ett större geografiskt område. Ö-vik känns hetare än Uddevalla, om vi säger så.

2 gillningar

Finns även en fin prognos från SCB, per län och kommun kring den framtida befolkningsförändringen.

Sammanfattning,

Hela rapporten med prognos för alla kommuner,

Tvärt om tror jag, med elbilar kommer kostanden för transporter ner rejäl och det blir inte dyrt att på långt från arbetet, därmed kommer folk sprida ut sig mer från de större städerna.

Kanske självklart men parkeringsavgift (både hemma och i anslutning till arbete) är en stor skillnad mellan land och stad, ev även storstad/mellanstor stad.

Skulle nog säga att utvecklingen för småstäderna generellt ser ljusare ut än tidigare av skäl som nämnts här, men att vissa hamnat i negativa spiraler som kommer att vara svårt eller omöjligt att bryta, kopplat till segregation, arbetslöshet och kriminalitet. Ställen som Ronneby, Falkenberg, Borlänge t.ex. verkar vara rejält på dekis, till skillnad från t.ex. Ystad, Karlskrona, Varberg.

Invandringen, av den sort vi haft på senare år, leder förmodligen till att en halvdan utveckling för en stad lätt förbyts till en nattsvart negativ utveckling. När en plats får en ökad mängd lediga lägenheter fylls dessa snabbt upp av olika bidragsinvandrare. Dessa individer behöver inte var för sig ha några dåliga avsikter, vara “dåliga människor” eller något sådant men deras dominerande ställning i vissa stadsdelar skapar grogrund för en negativ lokal utveckling som lätt smittar av sig på hela orten. När det inte krävs någon anpassning/underordning till majoritetskulturens villkor för att bo på en ort leder det till att den lokala kulturen blir avvikande. Det gör i sin tur att svenskar som bor i närheten väljer att flytta därifrån om de kan.

4 gillningar

Bor själv i Ronneby sedan många år och tycker ni ger staden för mycket negativ kritik.
Husen i tätorten säljs rekordsnabbt, massvis med nyetableringar av företag, bland annat ett helt nytt handelsområde.

Stora satsningar senaste åren på fritidsanläggningar inom hästsport, bandy (konstfrusen bana), vattenland i anslutning till Ronneby brunn.
Brunnsparken, golfbana centralt, tennis, padel etc.
Nybyggd 4-9 skola invigd i våras och ytterligare en ny är på gång.

Perfekta kommunikationer via tåg/bussar. 18 minuter till Karlskrona, 1 timme till Kristianstad vidare till Malmö och Köpenhamn:
Absolut finns det utmaningar framåt men upplever att just nu går det mesta åt rätt håll tvärtemot det som skrivits i denna tråden.

2 gillningar

Lär vara nästa större fråga för småstäderna hur man behåller unga vuxna om de inte har råd med egen bostad så förlorar man fördelen med att bo kvar.

En rejäl nedgång på bostadsmarknaden är svaret på problemet och det är det vi förhoppningsvis ser hända nu. Om nu inte våra politiker och Riksbanken sätter stopp för en sann utveckling genom att fortsätta att manipulera ekonomin. I en fri hyresmarknad hade vi inte haft dessa problem.

1 gillning

Det finns en hel del myter och förutfattade meningar om våra städer och speciellt storstäderna.
Har undersökt vad statistiken säger om våra kustkommuner från Strömstad, runt sydkusten och hela vägen upp till Kramfors. Det enda jag fann som kom i toppordningen Stockholm-Göteborg-Malmö var antalet anmälda brott i Sverige.

Nu är väl kranskommuner närmast att betrakta som boendeappendix till storstäderna. Har storstaden stora bekymmer suger de upp ännu fler av stadens mer välbeställda. Så bilden blir lite skev när man kommunindelar. T ex: Inget Vellinge utan Malmö s a s.

Mest förvånande i listan ovan: Tjänar Trelleborgarna så bra? Där kom mina fördomar på skam.

1 gillning

Det finns massor av kommuner med högre medelinkomst än Trelleborg.

Men listan ovan gällde bara kustkommuner. Jag tror min kommun är högre (tillägg: ja, nästan exakt samma som 08-land) , men vi ”saknar” kust.

Men ja, Lomma är ju högre upp också t ex.

Är inte Luleå en kustkommun ?

Jo, men den ligger norr om Kramfors (se aktiegubbens inlägg).

Fann bristfällig ordning i listan och en kommun som petade ned skåningarna men även den en surprise, Östhammar. En annan surprise är att skillnaden i inkomster mellan större städer och småstäder inte är speciellt stora.

1 gillning

Ni kan kolla statistik för alla kommuner här (utom brottsstatistiken):

Jag kollade endast 27 kommuner längs kusten, det finns fler här:

Det är en knepig fråga att skilja mellan ”hur det är” på en plats och ”hur det går” för samma plats. Även om det mest skrivs negativa saker och det känns som att allt går åt fel håll kan det ändå finnas en väldigt tydlig positiv utveckling som kommer att märkas mer ordentligt om kanske 10 år. Det här är dock sådant som man bäst kan bedöma genom att studera statistik. I Stockholm har kommunen ett statistikkontor som publicerar väldigt detaljerad statistik på lokalområdesnivå. Där kan man utläsa hur utvecklingen går. När det gäller större satsningar skulle jag främst värdesätta privata satsningar, typ stora nya bostadsområden eller större företagsetableringar. De som investerar tenderar att göra väl övervägda beslut. Olika typer av offentliga satsningar tendrar att ofta göras för att spackla över de stora och växande sprickorna i fasaden. Man kan i 2-3 år tro att ”nu vänder det” men sedan blir det tydligt att utvecklingen fortsätter som förut.

Jag bor själv i ”Järvaområdets gräddhylla”. Det är ingen extrem lyx men ändå en radikalt annorlunda nivå än de slitna trångbodda hyresrätter med mögel och ohyra som brukar dyka upp i lokaltidningen här ibland. Det har pågått en kontinuerlig försämring här sedan 1990 ungefär. Jag flyttade in 2013 och tror att botten nåddes däromkring. Den riktiga stora förbättringen har inte ”landat” än men min bedömning är att de närmaste 10-20 åren kommer att medföra en förändring till det bättre. Det är på gång en mix av offentliga och privata investeringar. De offentliga investeringarna är dock av en typ som åtgärdar själva grundorsaken till den lokala negativa utvecklingen.

1 gillning