Hur sjutton har folk råd att köpa hus nuförtiden?

Fast det är ju inte bara tro, utan det har inte visat sig fungera bra utomlands. Det finns ingen anledning att tro att det skulle vara annorlunda här, vi har minst lika stor tröghet på området i Sverige.

Okej, så du har ideologiska skygglappar. Då blir det ju naturligtvis svårare om man bakbinder sig på det viset.

Jag är för en fri marknad på i princip alla andra områden förutom just detta, och det har att göra med att en fri marknad i min mening inte är möjligt och i allmänhetens uppfattning inte är önskvärd. Folk överklagar i åratal för att ett staket är 5 cm för högt, tänk dig då en situation som i ex. Japan där granntomten kan bebyggas precis hur som helst under förutsättning att byggnaden är i rätt zon. Svenskar vill inte ha det så och det kommer därför aldrig införas, alltså får vi spela med korten vi har på hand.

Om vi kommer ifrån synen på bostaden som en investering och istället ser den som konsumtion så kommer samhället gynnas enormt, alla kommer få ett billigare boende (oavsett om det är köpt eller hyrt) och resurserna kan läggas på mer produktiva saker än att blåsa upp skuldbubblor till ingen nytta.

Se denna tråd: Vem tjänar egentligen på stigande bostadspriser?

Absolut, jag håller med dig, men det är en minoritetssyn. Konsensus verkar vara att räntan inte kommer höjas av banken vid ett prisfall om inte styrräntan höjs samtidigt. Min syn är att lagen som kom 2014(?) gällande att banken inte kan återkalla lånet vid för låg säkerhet är en papperstiger och att vi kommer få en tsunami av människor som inte kommer kunna betala sina lån vid ett prisfall oavsett vad som händer med styrräntan.