Hur sjutton har folk råd att köpa hus nuförtiden?

Först tänkte jag bli förbannad på dig men sen när jag läste mitt inlägg så såg jag att jag kanske var lite otydlig… Du klipper ut vald del av det jag skrev.

Vi löser inte inte vår defekta bostadspolitik med en lösning så därför hör det du klippte ut till det du inte klippte ut. Meningen med det jag skrev = motprestation. I detta fall, om man själv bygger/låter bygga. Då tillför man till bostadsbeståndet. Om man dessutom vill bygga ett parhus så premieras det än mer. Skulle man vilja dra på stort och bygga ett helt kvartér samtidigt så ska man ges möjlighet till det. Kanske slippa kontantinsats helt, slippa motvals kommuntjänstemän utan kompetens (staten får gå in och bestämma vad som gäller, precis som man gjort med skolan), osv. Nu köps bostadsobligationer för att hålla nere bolåneräntan. Lägg de pengarna där de skulle göra nytta istället. OM vi med konstgjord andning eldar på en defekt marknad så kommer det gå åt h-vete ordentligt när vi väl kommer dit.

Vi har krav på 15% kontantinsats! Varför? Anledningen var att lånen skulle minska… Resultatet… lånen minskar inte, de förvärras med sämre villkor genom blankolån! Vad händer? När det väl går i H-vete så gör det det ordentligt.

Bygg mer!

Obs! Detta är så jag har uppfattat gången och min personliga syn på det hela. Om jag har fått något om bakfoten så rätta mig gärna. Det jag skrivit behöver inte vara sant. Som det är nu är det i mitt tycke riktigt jävla ynkligt iaf.

TIllägg: Alla vill inte bo centralt. Alla vill bo där det är möjligt att ta sig någonstans.

Vad det gäller att göra bostadskarriär i Stockholm (om vi nu pratar om det) så har jag gjort den resan, jag har haft anledning att göra alla de här avvägandena hur man ska agera strategiskt på den här marknaden. Och ja jag har mycket pengar i mitt boende. Jag skulle hävda att det är omöjligt att vara normal anställd och ha ett boende för 12-14 miljoner som är en ganska “vanlig” summa för villor och br i dyrare lägen i Sthlm idag (och då pratar vi inte lyx) utan att ha det.

Vad det gäller att sätta pengar på börsen kontra boendet är det självklart så att vi pratar om korta tidshorisonter här. Från det att man släpper studentboende eller andrahandslya och i stället köper sin första etta (runt 24-25) via några gradvis större lägenheter fram till det att man vill ha hus för att man har småbarn är det kanske bara 10 år. Det ska alltså hinna hända mycket och man behöver kunna ha pengarna när det är dags. Därav kan det vara dumt att främst försöka skapa värde på börsen i stället för via boendet. Jag skulle ändå hävda att så länge marknaden inte får pyspunka är den hävstången som lånen ger jättebra för att skapa stora värden (nu pratar vi som sagt dyra storstadsområden, inte generellt). Men det kräver också att man gör lite strategiska val och att man har en hyfsad löneutveckling.

Jag menar att du kan investera direkt i fastighetsmarknaden. Exempelvis genom att köpa aktier i fastighetsbolag eller byggbolag.

Om du tror att den delen av marknaden kommer växa snabbare än övriga branscher bör du satsa där istället för ex indexfonder eller teknikaktier

1 gillning

Ja om du har lagt 100% av din lön på spar.

Jag är inte överdrivet rik. Inte fått några pengar från föräldrarna. Inte gjort något bostadskarriär. Däremot har jag jobbat nästan 4000 övertidstimmar utslaget på 10-11 år. Kan casha av radhuset jag och sambon äger idag. Jag har levt snålt som fan och satsar på att ge min familj ett bättre liv än vad jag fick av mina föräldrar. Prioriteringar och då har jag varit dum och sparat fel. Annars hade jag haft dubbla kapitalet av vad jag har idag.

1 gillning

Två motargument mot dig ifrån olika synvinklar:

1. Jag har inte kompromissat på min livsglädje för att öka sparandet.

2. Bränna bort din lön på konsumtion och sedan klaga för att du inte har några pengar? Jag har svårt att inte tycka att det låter som en ganska stor offerkofta att dra på sig.

3 gillningar

Håller med at teman inte borde få låna blanco till kontantinsatsen. Men kan man inte ens spara 15%, då är man inte redo att äga sin bostad. Tänk ifall badrummet måste renoveras. Då måste man kunna plocka fram några hundratusen utan problem. Annars har man inte råd och då får man bo i subventionerade hyresrätter.

1 gillning

Pratar du med mig? Jag förstår inte vad du pratar om? :slight_smile:

Vilka hyreslägenheter?

15% blir snabbt mkt pengar i en bostadsmarknad som skenar.

Absolut. Därför sparar jag barnbidraget redan idag. Investerar det och förhoppningsvis så har sonen en mille eller förhoppningsvis lite mer när det är dags för honom att skaffa bostad. Säg att du ska köpa en lägenhet för 2 miljoner. Då får man spara ihop 300K. Jag menar, man får skippa bilen, skippa resorna, äta snålt och laga egen mat. Jobba extra under utbildningen.

Men vi tycker olika helt enkelt. Livet får inte vara för enkelt. Det som inte dödar, det härdar själen och man blir vuxen. Dagens curlade unga måste lära sig att man inte kan ha allt och få allt.

Helt rätt. Apropå lära sina ungdomar Bostadsekonomi: hyr ut ett rum i din Lgh (Hyres/Brf)—> det blir billigare För en själv och man har skapat ett prisvärt boende för Ngn annan. Fungerar utmärkt för sonen i Lund!

3 gillningar

Det var inte det jag skrev, läs en gång till. Det jag skrev var att det är omöjligt att inte ha eget kapital satsat i boendet. Man kan som normal anställd inte låna bortåt 12 miljoner utan måste ha ett antal miljoner själv.

3 gillningar

Tack för rättelsen! Det var jag som missförstod

1 gillning

Fast kommer folk att finna sig i att befinna sig i ekonomiskt underläge flera generationer framöver, eller kommer de i slutändan att dinera på de rika? :fork_and_knife:

Tror du att priserna hade gått upp eller gått ner om vi nu tar bort kravet på kontantinsatsen? Jag är för en höjning, och ett strängt förbud att ta ett annat lån utan säkerhet till kontantinsatsen. Vitsen med kontantinsatsen var att man inte skulle få låna för mycket - om man ändå lånar till kontantinsatsen har den mindre effekt. Så; höj kontantinsatsen och förbjud lån till den.

Bra idé - Håller med. Grundproblemet är att vi har för få bostäder där folk vill bo.

Dock ska det inte inte subventioneras, det är bara att kasta skattepengar i sjön (eller förvisso i bostadsbyggarnas fickor). Det får helt enkelt kosta det som det kostar att bygga, och priset på bostäderna (eller hyresrätterna) behöver spegla det för en fungerande marknad. Det är att priserna inte fått vara vad som helst som gjort att det inte varit lönsamt att bygga hyresrätter och således därför vi ni har alldeles för få. Visst, priserna går antagligen upp initialt, men å andra sidan får vi fler bostäder vilket är ett steg i rätt riktning.

Förvisso sant. Många vill bo centralt och andra kan tänka sig en bit bort så länge det går att ta sig någonstans. Dessa ställen är det ofta dyrt på med av naturliga skäl. Det jag menade var att det finns gott om billiga bostäder, både hyrda och köpta sådana, men här vill folket som klagar på dyra bostäder inte bo (generellt sett) utan vill ha subventionerade bostäder just där de vill bo. Vem vill inte det, men så kan vi ju inte ha det. Den generella principen måste ju vara att om man vill ha något så får man betala det. Har man inte råd får man avstå eller spara ihop så att man får råd.

Jag håller med. Sätt en kontantinsatsnivå på 10% och förbjud att låna över den. Det blir en absurd situation att man lånar upp med sämre villkor för att man inte ska överbelåna sig. De sista 5% är bättre som buffert än som privatlån.

Låt det bli enklare för byggföretag och privatpersoner att bygga nytt. Som jag förstått det så har kommunerna problem, av någon anledning, att tilldela mark. Som det är nu så köper riksbanken bostadsobligationer för att hålla nere lånekostnaden. Att införa marknadshyror på situationen som är idag vore rent elakt. Jag är med på ditt resonemang men då får det ändras på andra ställen först eller samtidigt.

Du kanske har missat den stora utflytten från städerna? Det är inte så att folk generellt vill bo centralt. Det är något du fått för dig. Man vill bo bra, inte centralt. Kanske stämmer bättre på yngre personer men inte barnfamiljer. Så vi behöver även satsa på infrastuktur.

Har du något slags belägg för detta påstående?

2 gillningar

Iofs borde det bli så att priserna inte helt ramlar iväg i fritt fall. Det borde finnas en viss korrelation med br-priserna, annars skulle ingen välja hyresrätt om br i samma område blir markant billigare. Fördelen med att ha en hyra på tex 25 000 mot att köpa en br är ju att man slipper ha sina pengar bundna. Då kan man vara tex 3-4 kompisar som delar.

Det är ju inte direkt så att det nuvarande systemet funkar.

1 gillning

Ja… de gör ju det i resten av världen. Så varför inte Sverige. Vill man bo i villa så får man jobba för det. Jag går inte och stirrar avundsjuk på de där fina Brommavillorna i Äppelviken. Bara beundrar att de har lyckats.

Det som kommer komma är ju gated-communities. Vem vill att kreti och pleti springades i ett privatområde? Hit med murar och grindar.

Utlandet är absolut inget föredöme eller något vi vill sträva efter på detta område.

1 gillning