Hur sjutton har folk råd att köpa hus nuförtiden?

AMERIKANSK INFLATION 1960-2021

Amerikanska 5 års obligationen

Även när räntan låg på 16% så låg inflationen på 14%.
Ca. 2% högre ränta än inflationen är det jag räknar med kan inträffa så 3-4% är nog rimligt.

1 gillning

200 kr fram och tillbaka alternativt 2000 kr/mån i pendarkort tycker i alla fall jag är rätt saftigt. Speciellt om inte jobbet ligger på promenadavstånd från centralen och behöver lägga till 900kr för SL-kortet.

Allt är ju relativt. Man kan ju också betala 200kkr/kvm för en lägenhet på Strandvägen :wink:

Lägg också till tiden för att pendla från centralstationen som lätt kan ligga mellan 20-30 min eller mer, sen lägg på dötiden när du har ett tåg som går 1 gång i timmen som sannolikt inte kommer tajmas perfekt med dina arbetstider, och att du sannolikt inte kommer bo precis på stationen… Visst vissa bryr sig inte om 2h+/dag som försvinner i att ta sig till och från jobbet men man förstår ju att många inte vill bo så speciellt om man jobbar heltid :joy:

1 gillning

Hade pendlingstiderna inte varit något problem hade nog inte priserna skiljt sig så mycket heller. Inte direkt så att man kommit på något nytt genom att flytta längre från stan, det har ju folk gjort så länge det funnits jobb i staden. Just till Gnesta går det ju dock pendeltåg, även om det tar typ en timme till centralen.

Hej

Satsa några års tid och ha ett ekomål/plan som verkar ok att leva upp till. Köp mindre bostad, mindre stad i expanderade område. Kommunens statsplaner finns ofta på nätet. Spara OCH sälj med vinst (ev) när ni nått erat mål och känner er redo för “drömköpet”.
I min värld borde ni kunna spara en lön/månad.

“Som många andra sagt - att leva på marginalen före köpet är bättre än efter detsamma efter köpet”

Jag spara®de c:a 50 % av lönen, + köpte sommarstuga i närheten av större stad. Har 5 år senare värdeökning på 250% samt fortsatt sparande.

Stressa inte fram ett husköpet.

Den som ska bo. Kommunerna får steppa upp, statliga lån för förstagångsköpare införs (a l l a förstagångsköpare), premiera de som vill låta bygga hela kvarter.

Detta är utgångspris… mic drop

2 gillningar

Rent kass så är det väl inte så farligt att spara ihop till en villa…

Medelönen ligger på ca 25 000 kr/månaden efter skatt.

Normal levnadsomkostnad för ett par är 16 450 kr/månaden enligt Swedbank.
https://www.swedbank.se/privat/vara-kundpaket/nyckelkund/vad-kostar-det-att-leva.html

Räknar man på ett boendekostnad på 8550 kr/månaden ger detta ett sparande 25 k/månaden.

Med 7% värdeökning så har man en miljon efter 3 år…

Jag skulle tro att bopriserna kommer öka ännu mer då det är enkelt att både spara och låna i Sverige…

1 gillning

Jag skulle önska en intervju i podden med Lennart Weiss. Och intervjuer med olika kommuntjänstemän för att få en inblick i deras kompetens och hur de tar sig an sina arbetsuppgifter. Man vet inte så mycket om det. Man hör mest ditten och datten.

Pratade med min kollega idag som har totalt 5 timmars resväg fram och tillbaka till kontoret. Ohållbart i det långa loppet.

Bra kommentar. Vart hittar jag igen såna siffror?

Jag tror att detta slår huvudet på spiken. Över tiden skapar allt för stora skillnader, t ex bostadssegregation, ett samhälle där alla förlorar till slut pga ökade motsättningar. När tillräckligt många får det för dåligt riskerar vi extremism åt olika håll. Men det är kanske en annan tråd :grinning:

Sen är det ju iof ingen självklarhet att alla ska bo i en flottig villa. En lägenhet i Stockholm med pendlingsavstånd till jobbet kan mer eller mindre alla ha råd med.

1 gillning

Ingen mänsklig rättighet att bo i Stockholm, ännu mindre att äga en villa. Alla får knega och ibland har man tur i livet. Här ska alla har rätt till allt.

Man har inte råd att köpa hus här för att andra är rikare än en. Antingen accepterar man att man är längre ned i skalan eller så får man kriga för det. Svårare än så är det inte.

4 gillningar

Om man inte är överdrivet rik så är grejen att man mer eller mindre måste ha gjort bostadskarriär för att köpa hus. Det är svårt att tjäna den typen av pengar annars på kort tid tex på aktiemarknaden. Det är också vanskligt eftersom den som vi alla vet kan gå ner.

Men problemet som jag tycker mig se i många trådar är att folk ger sig in i bostadsrättskarusellen för sent och vill köpa hus för tidigt. Jag tror att det som behövs är att man har en br som singel, träffar någon som också har en br, köper en större gemensam br och sen köper radhus eller större br, sen hus. Skulle tro att man behöver vara inne på bostadsmarknaden i minst 10 år innan man köper hus.

Man kan vara politiskt irriterad på att behöva krumbukta sig så här men det är oftast vägen att gå. Man kan inte inte hoppa direkt från en småskalig liten tvåa direkt till hus i storstäderna.

4 gillningar

Det kommer ju bara pusha priserna ännu högre upp när ännu fler har råd, och vipps är det någon annan (exempelvis fattiga andragångsköpare) som inte får råd istället - för mer bostäder trollas ju inte fram för att man gör det lättare att låna. Sedan är det nog inte kommunernas sak att införa statliga lån.

Problemet är brist på bostäder. Det kommunerna borde göra är att se till att (enklare) upplåta sin mark till de som vill bygga hus på, minska på byråkratin och minska grannarnas möjligheter att överklaga i 10 år.

Tillägg: Problemet är minst lika mycket att folk inte vill bo där bostäder finns eller kan byggas, alla vill bo centralt. Och alla får inte plats att bo centralt.

1 gillning

Många har inte råd egentligen enligt min mening. Man belånar sig väldigt högt och utsätter sig för ekonomiska risker. Så jag tycker inte man ska stirra på hur andra har råd eller inte utan utgå ifrån sina egna förutsättningar och prioriteringar.
Oftast vill man inte “bara” bo utan vill leva.
Det finns inget värre än att sätta sig i en dålig ekonomiska sits med lån och kostnader som man eventuellt har svårt att komma ur.
Många hoppar in i dyra bostadsköp för att sedan inte kunna leva ett gott liv som leder till slitningar pga ekonomin och i värsta fall leder till separation.

3 gillningar

Min åsikt är att många vill köpa hus utan att göra avkall på något annat…

Mina vänner som nyligen har köpt hus i Stockholm tog några hund år i 20-30 års åldern där de levde billigt och sparade ihop en kontantinsats.

Samtidigt har jag andra vänner som konsumerar via resor, ny teknik, märkeskläder osv som idag sitter och klagar på bostadspriser då inte har råd.

Som mycket annat i livet så vill man båda äta och behålla kakan, när detta inte går skyller man på höga priser.

(Sen tycker jag iof att man bör återinföra fastighetsskatten men det är mer för skatt på bostad är bättre än skatt på arbete)

3 gillningar

Om du tror att fastighetsmarknaden ger bättre avkastning ( jmf ex aktier) relaterat risknivå så bör du flytta dina pengar dit.