Vi får väl se var priset stannar på, men så nära Stockholm låter inte så farligt. Det är ungefär vad kåkarna går för i min neck of the woods där det absolut inte är 35 min till Stockholm city.
Jag bor i Göteborg och vi hittar i bästa fall dom priserna med ekvivalenta pendlingsmöjligheter men då även till högre inkomstskatt. Man kan flytta upp till Ale kommun men då är det ännu större skatteskillnad jämfört med Österåker. Man får ta allt i beaktande och inte stirra sig blind på prislappen. Flyttar jag till Sthlm så är det inga problem att få 5-10% högre lön för samma jobb dessutom. För övrigt så stiger priserna även här.
Tror helt enkelt folk har för höga krav. Vem vill bo i en fyrarumsvilla i Åkersberga?
Jag skulle kunna tänka mig det som förstaboende 
(Lite OT, men) tillåt mig att tvivla en hel del på 35 min… det är nog utan trafik, dvs absolut inte de tider man vill pendla. Åkersberga har för övrigt tämligen dålig kollektiv pendling in till Stockholm.
Gick på detta. Rusningstrafik finns även i Göteborg. Vi är dock ljusår ifrån Stockholm när det gäller pendlingsmöjligheter och kollektivtrafik. Tidigare bodde jag i utkanten av Göteborg och jobbade i stan. Med kollektivtrafiken tog det 1 timma in. Detta var alltså inom Göteborg stad. Det går alltså att hitta problem med allt. Som tjänsteman kan man ofta flexa. Går oftast inte att få 10 minuter till allt man ska till.
Går även att hitta hus med vettiga priser en bit utanför stockholm med helt ok pendlingstider:
Är ju tyvärr dock förenat med en viss risk att göra sig beroende av spårbunden trafik i Sverige, speciellt vintertid pga istbildning, och hösttid pga hala löv, och sommartid pga underhållsarbeten, och på våren pga pollensjuka lokförare. Övriga årstider är det helt ok…
Fast ändå genomförbart. 25k att spara för en person är mycket, men är man två så borde man ju kunna leva två personer på 25k och spara 25k tillsammans och därmed både teoretiskt och praktiskt kunna komma ikapp marknaden.
Men ingen har sagt att det är väldigt lätt, och ingen kan tro att det bara är något som alla kan få (dvs stor central bostad i 6-10-miljonersklassen) utan att faktiskt anstränga sig mycket. Visst har några tur och slipper anstränga sig, men även om man inte har tur ville jag få fram att det är nåbart genom flit och systematik. Sedan om alla är villiga att göra den ansträngning eller inte är så klart inte helt säkert
.
Jag köpte min första bostad direkt efter universitetet (5 år) när jag fick mitt första jobb. Kostade ca 1 500 000. Pengarna till kontantinsatsen kom från att jag jobbade under studietiden. I den bodde jag kanske 5 år. Sedan köpte jag mitt andra boende för runt ca 3 000 000kr. Kontantinsatsen till den hade jag sparat ihop till under de 5 åren jag bodde i mitt första boende (för tydlighets skull: jag behövde alltså inte sälja den första bostaden för att få pengar till någon kontantinsats).
Men visst, jag gjorde ju vinst på mitt första boende, och om dagens värdering av nuvarande bostad är korrekt är den ju också upp jämfört med inköpspris. Så visst är jag en bostadskarriärist som köpt in mig billigt och sålt dyrare, men kontantinsatserna har jag sparat ihop själv och kommer inte från några sådana vinster.
Jag är redo att inom något / några år växla upp mitt boende ytterligare och kanske dubbla igen till runt 6 000 000, och kontantinsatsen för den har jag sparat ihop redan (alltså, åter igen: kontantinsatsen är hopsparad och inte från vinst i nuvarande bostad) På den nivån spelar ju även årsinkomsten roll och jag skulle inte få ett lån på den nivån själv. Det är där en partner kommer in i bilden - och som ju så klart också kan spara och betala sin del av kontantinsatsen.
Jag kan flika in med en story om min kollega som flyttade hit från östeuropa ihop med sin flickvän. Dom bodde i en husvagn i 2 år och lagade all mat hemma och tog även extrajobb. Denna uppoffring gjorde att dom kunde köpa sig ett hus. Efter 2 år hade dom sparat 1,2 miljoner kronor.
Han tycker att vi svenskar är bortskämda och tror att allt ska vara serverat på silverfat utan uppoffringar och påstår att vi inte har någon aning om hur verkligheten ser ut för dom flesta andra. Det är alltid kul att höra andras perspektiv. Sen hör man ju en del som reser, köper kläder och festar upp hela lönen och säger att dom aldrig kommer att ha råd med husköp då det är omöjligt att spara ihop till kontantinsatsen.
Trodde du menade per bil.
Men prova att sätta in adressen huset ligger på samt Stockholms city som slutdestination så ser du att det blir betydligt längre pendling. Stockholm östra är det inte många som jobbar vid.
Bortsett från detta: det finns just nu 25 villor i Stockholms kommun under 7 miljoner. Har inte sökt på radhus men säkert ett gäng såna också. Jag skulle börja där, Åkersberga är väldigt off.
Man kan ju fundera över om det finns någon plan för att hantera detta. En höjning av räntorna kommer troligtvis leda till en kollektiv kollaps bland alla som äger sitt boende, och det gör ju väldigt många i dag. Frågan är om inte staten måste hantera detta för att undvika en situation där folk inte har råd att betala sina räntor och amorteringar. Följdeffekterna av detta vill man ju inte ens tänka på
. Gissningsvis kommer ränteavdraget höjas rejält om räntorna går upp, så var det väl förr i tiden när räntorna låg på 10-15% för att folk skulle kunna bo kvar. Är nog billigare för staten att göra så än att hantera alla som har hamnat i en ekonomisk kris och inte har jobb/boede osv…
På samma sätt som tågstationen i Göteborg inte ligger nära arbetsplatserna. Industrin ligger långt ut så lägg på en 30 minuter till med kollektivtrafik. Jag jämför bara städer emellan och Stockholm är inte så blodigt dyrt om man kan kompromissa lite. Boendekostnaden i Stockholm som är dubbelt så stort och Sveriges huvudstad är knappt högre om man tar löneskillnader och inkomstskatteskillnaden i beaktande. Om man dessutom gör en internationell jämförelse i Europa på PRICE-TO-INCOME ratio så ligger Sverige på plats 32 av 40. Vi är inte ens uppe i medianen på dyrt boende. I EU toppar Tjeckien, Kroatien och Polen.
Vilket område skulle du rekommendera i Stockholm på villor <7000kSEK?
Samtidigt lägger Svenskarna idag rekordlite av vår inkomst på ränteutgifter, så det finns marginal mot hur det ser ut idag. Bostäder är rekorddyra, men det är också rekordbilligt att bo. Men snabba höjningar till 10%? Då blir det kollaps i västvärlden såklart.
Håller med. Vill man ha något svårt att få tag på så är det inte så skumt att fokus, ihållighet och uppoffringar kan behöva vara inblandade.
Från studietiden lärde man sig leva spartanskt. En period under studietiden levde jag på 780 kr / månad i mat för att man var snål. Målet var att klara studietiden helt utan lån. Och det gick fint 
Nu är situationen helt annorlunda. Men med lite effort så kan man spara mycket.
Så kanske det är. Kan tänka mig att räntor på 3-4 % motsvarar dåtidens 10-15%.
Det är sannolikt många i storstäderna som inte klarar höjningar på den nivån så gissningsvis hanteras det genom ändringar i ränteavdraget.
Ska man tro fastighetskungen och miljardären Erik Selin så kommer priserna bara att öka.
Bankerna har ju gjort kalkyler på att man ska klara 3-4% så man hamnar nog inte på obestånd p.g.a. räntenivån. Däremot är problemet att en stor del av vår ekonomi bygger på inhemsk konsumtion och det är ju problematiskt om vi istället för konsumtion lägger pengarna på räntor. Eftersom din spenderade krona är någon annan persons inkomst så minskar mottagarens inkomst och kreditvärdighet och utvecklingen går åt andra hållet (arbetslösheten ökar).
Men rent generellt får vi nog ingen förhöjd strukturell inflation ifall inte köpkraften ökar kraftigt i världen.
Dom är bra förslag.
Alltid en bra idé att köpa in sig där det inte finns utrymme för expansion. t.ex. Sollentuna, Danderyd, Lidingö, Årsta. Marken i sådana områden är högst begränsad och områdena är attraktiva. Alltså mycket säkra och lättsålda kort.
Jag är en sån som tror på större tomter i saturerade bra områden. Just för att stora tomter bara är något som det blir färre och färre av när folk styckar och styckar.
Absolut, så är det bla om man går in djupare på detta. Små höjningar kan nog komma, men även sänkningar. Vi får helt enkelt se vad som händer. Personligen tror jag inte på några större höjningar framöver.