Iaf för nybyggnation. Men det lär bli marknadshyror på resten av beståndet om 10-15år. Alla som inte har en hyresrätt är ju förlorare om man inte har en säck med pengar. Rörligtheten är alldeles för lågt. Det som kan oroa är de utsatta områden idag som har låg hyra och får hyra betalt av socialförvaltningen. Kan det bli så att man sätter ett tak på stödet och man kör en förflyttning till mindre attraktiva städer ska socialdumping?
Har du ens läst artikeln? Ens om de inför allt som utredningen föreslår är det inte ens i närheten av marknadshyror. Däremot är det (som vanligt i Sverige) ett extremt invecklat system som inte ger fler lägenheter.
Det finns redan, men används inte i praktiken för kroniska fall eftersom kommunen har en skyldighet att ordna tak över huvudet.
Vad det har lett till i min egen neck of the woods är att socialfallen flyttar in i de tomma lägenheter som finns tillgängliga, dvs. de nyproducerade som ingen som står för sin egen försörjning vill ta i med tång. Blir svindyrt för skattebetalarna.
Finns ett helt område som ägs av det kommunala bolaget där de för ~13 år sedan bestämde sig för att renovera och fräscha upp området totalt. Slutade med att typ 90% av de som redan bodde där flyttade och det förvandlades till ett ghetto.
Det där med bostadspolitik är svårt. Oavsett var man står i bostadsfrågan så är det utmaningar för bostadsförsörjningen. Jag bor ju i ett område som är känd för att vara stökigt. Nu har det kommunala bostadsbolaget sålt drygt hälften av beståndet och man får ju bara hoppas att de stökiga flyttar ut så att området blir lugnt. Steget till gated community är inte långt. Personligen får de gärna resa murar runt vårt område.
Förutsatt att de har någonstans att flytta till. Det allra värsta klientelet bryr sig inte om kostnaden utan kommer stanna som hyresgäster.
Inte så länge det allmänna äger gatorna etc. omkring fastigheterna, vill man uppnå det får man flytta en bit utanför de centrala delarna. Och tur är väl det, inget jag skulle välkomna.
Trist.
Och sen blir man ju lite nyfiken varför du vill att obehöriga ska kunna ta sig in i ditt område. Speciellt om du är nära ett stökigt område. Med ditt resonemang så skulle man inte ha staket alls. Alla portar upplåsta…
Staket är väl smidigt så att barn och eventuella husdjur inte springer eller sparkar ut bollar på gatan, håller ju knappast obehöriga med ont uppsåt ute. Samma sak med portar, helt värdelöst sätt hålla obehöriga ute.
Att flytta runt problemen genom att hålla ”stökiga” ute löser dem inte. Polisen vet ofta vilka som ställer till med stök. Om de slutade grilla korv och började punktmarkera dem istället skulle de tröttna.
Är ju beredd att ändra min ståndpunkt då det faktiskt sker. Tills dess så får de gärna smälla upp grindar, höga staket. Förstår inte riktigt varför folk vill att utomstående ska få tillträde till deras område. Nä. Skitstörigt när andra ungar kommer till vår lekplats och sliter på den samt förstör saker.
Ser framför mig hur @darkshippo ondsint tittar ut bakom en gardin och ser hur obehöriga barn sliter på rutschkanan.
Barnen kanske träffar nya kompisar, som dessutom har föräldrar som är trevliga att slänga käft med?
Skillnaden är att jag har cohones och går ut och ber de flytta på sig då det här är ett privatområde. Det räcker att grannbarnen att leka med. Kompisar träffar han på förskolan.
Sen hänger ungdomar som inte ska vara där. Röker och har sig.
Är det ett verkligt privat område (som allmänheten inte har tillträde till) så har jag svårt att tänka mig att människor stapplar in där, har personligen dock aldrig sett detta förutom i mycket gamla BRF med innergård som skyddas av en tunnel och grind.
Om du däremot börjar gapa på folk som kommer till ett område som är öppet för allmänheten, vilket det låter som med tanke på vilka du beskriver dyker upp, kan du räkna med att få långfingret från de flesta
Fifan vad jag blev sugen att dra med barnen och slita på din lekplats nu! Vart bor du?
Det är ju precis sådana personer som du som gör att man behöver en gated community. Vi betalar tomträttsavgäld för fastigheten. På kartan är lekplatsen inritad. Men det är väl svårt för vissa att förstå att det finns en allmän lekplats som kommunen bekostar 50m bort. Mycket större och fler grejer.
Största problemet är ungarna som hänger och röker vid våran lekplats. Men det är kanske svårt för dagens ungdomar att förstå vad som är mitt och ditt. Kan ju bara skylla på föräldrar som uppfostrat de dåligt.
Kommer ju aldrig få igenom att bygga murar runt föreningens tomt. Inte ens sätta upp en bom som en annan föreningen har gjort för att hindra folk att köra in. Just det där med öppet för allmänheten är ju ett problem. Slår ungen sig på lekplatsen så blir ju föreningen ansvarig.
Även om marken eller fastigheten varit privatägd hade ni inte fått stänga av hur som helst för andra barn.
Man får inte hindra folk att beträda ens mark hur som helst i Sverige.
Misstänkte det. Himla synd. Kanske därför folk har svårt att skilja på ditt och mitt. Man får göra hela området till skyddsobjekt
Jag o sambon har ca 1,5mkr att gå in med, tack vare en liten bostadskarriär samt mycket sparande. Vi har börjat spara som galningar för att få ihop lite över 2-2,5milj kr då vi har en total inkomst på ca 80kkr brutto i månaden. Tanken är att kunna köpa ett hus för ca 7mkr om 3 år med 30% som insats. Jag håller bara tummarna att marknaden inte flippar ut mer än vad den redan gjort men det ser mörkt ut.
Känns som den yngre generationen max-belånar sig och har inställningen att det är en kanoninvestering att köpa bostad. Visst har det historiskt visat sig att det varit så men med tanke på att ingen vet hur corona kommer slå tillbaka skattemässigt på befolkningen så är vi lite mer försiktiga. Det är faktiskt landet som hoppat in o räddat många privatpersoner och företag men vi kommer säkert betala tillbaka deras pengar på ett eller annat sätt.
Långt svar på ursprungsämnet. Stå ut eller hoppa över. Mitt viktigaste råd kommer i tredje stycket:
Det finns många olika vägar att nå dit man vill. En del har föräldrar som går i borgen eller bidrar till insatsen. En del gör faktiskt tidig och välbetald karriär. En del gör resan som börjer med en etta i utkanten av stadsregionen etc.
För egen del bodde jag och exet i hyreslägenhet i Malmö. 2003 köpte vi hus i en kranskommun (Skåneterm för parkeringsplatserna för villor runt Malmö). Efter separation 2008 köpte jag ut henne och valde att bo kvar i huset mycket för att jag inte kunde föreställa mig att ens påbörja tanken på flytt. Då var räntorna 3-5% beroende på bindningstid. Jag kämpade och slet och betalade av allt. Inte en suck på jorden att jag skulle kunna köpa och bo själv på 200 kvadrat en mil från Malmö utan min resa, trots att den varit knölig.
Idag ser jag det såklart delvis som en investering och blir det “FIRE” en dag så kanske jag cashar ut och drar till mer glesbebyggd del av landskapet. Men mitt tips som jag gett till alla sedan 2003 är att snacka med banken på plats, på orten. De kan sin marknad, de måste se dig i ögonen, de känner mäklaren, de förstår värdeutvecklingen, de kan ställa följdfrågor etc etc. Fråga inte online eller på närmaste kontor.
I Malmö skrattade de nästan åt oss, trots att det var “vårt” bankkontor. Två i subkulturklädsel och konstiga frisyrer gav man automatiskt ett nej till. Samma bank (fast annat kontor) här på orten var på direkt, visste vilket hus vi pratade om och diskuterade lånelöfte utan en massa fördomar. Jag behöver kanske inte understryka att jag stannade där som kund till allt var betalt.
Undrar vem som köper 3:orna i så fall?