Hur sjutton har folk råd att köpa hus nuförtiden?

Vilken matnyttig och grym tråd, på riktigt. Är alltid intresserad av att läsa om den svenska bostadsmarknaden så denna tråd kommer ge mig några kvällars underhållning m.m.

Hursomhelst för att besvara TS ursprungsfråga om hur folk har råd (som många andra redan har gjort) så skulle jag sammanfatta det så här…

Folk har råd att köpa dyra bostäder pga dessa anledningar:

1. De har ridit bostadsmarknaden i minst 5 år. Ta vår första lägenhet som exempel: Köptes 2013, såldes 2015 med 400 tkr vinst. Hade vi avvaktat ca 1 år så hade vi gjort 1 mkr i vinst (Värmdö, inte så konstigt).

2. Paret (utgår från par) har god hushållsinkomst. Om medianlönen är ca 32-33 tkr/mån i Sverige så skulle jag säga att en bra inkomst är minst 40 tkr/mån, så ponera att det fiktiva paret har en hushållsinkomst på minst 80 000 kr/mån, vilket ger ca 48-50 tkr netto.

3. De kan lägga in en större kontantinsats. Kan bero på punkt 1, att de har sparat ihop en större summa, eller en kombination av båda. Bara att använda bankernas kalkylverktyg för att se hur mycket hus ni kan köpa med en större insats.

4. De får hjälp av externa parter. Kan vara föräldrar som hjälper till eller arv, men de får ekonomisk hjälp helt enkelt. Ett exempel är en forna kollega vars sambo fick ett arv stort nog att de kunde köpa en kåk i Nacka för närmare 8 mkr och inte behöva amortera.

Summa summarum så tänker jag så här:
Är det verkligen värt den ekonomiska bördan att visa alla andra vilket schysst hus eller bil man har? Är det värt att maximera lånen för att ha en villa för 10 mkr?

(Nu utgår jag från att man inte får ekonomisk draghjälp, för det är lite ovanligare)

Personligen så sparar jag hellre mer och ser till att ha en mycket god ekonomi senare i livet. Jag värdesätter mer att kunna göra saker och ting, äta ute, åka på semester etc, än att det skall gå till att betala mitt boende.

Jag finner mer tillfredställelse i att ha möjligheten att kunna köpa en ny bil kontant eller huset för 7 mkr, än att faktiskt göra det.

To each their own :slight_smile:

1 gillning

Hur har folk råd 2023?

4 gillningar

Det har de inte och det börjar märkas.

2 gillningar

Nya villagrannar i 30-årsåldern som flyttat in under 2023 måste anse sig ha råd.
Såld bostadsrätt i innerstan verkar vara grundplåt.

Sitter i lite samma sits, mindre storstad, har inte gjort den stora bostadskarriären, men sparat totalt ca 900k ink insats. Kommer ta 85% belåning för att kunna köpa något där vi får plats med våra 2 barn och där dom inte riskerar att bli rånade i dagsljus…

Vi har en gemensam ink på 80k innan skatt, så tänker att vi gör några fattiga år för att ha det bra om några år. Så våra föräldrar gjorde på 90-talet när dom köpte sina första hus, dom överlevde…

Sen har vi båda föräldrar som har det ekonomiskt bra som kan hjälpa till om något skiter sig.

Lever snålt i 2-3 år sen efter det har vi nog en gemensam ink närmare 95-100k (vi är båda runt 30 och i början av vår karriär)

1 gillning

Det tycks vara billigare nu än 2021, när tråden startades.

Och det är väl just eftersom folk i genomsnitt inte längre har råd i samma omfattning som tidigare.

Många måste bo väldigt dyrt iaf.
Exempel: Hus i min stad, 5.5mkr, insats 1.8mkr.
Månadskostn på nästan 20tkr. Inget jag hade velat betala för att bara bo…

Det är nog detta folk får vänja sig vid framöver. Nollräntedagarna är över. Sen om människor väljer att betala 20-25 tusen i månaden för att bo i villa är frågan. Men de som gör det är de som köpt de senaste åren, eller som har väldigt goda inkomster. De förra får välja om de ska sälja med förlust nu eller betala priset för att få bo med kvalitet. Om alternativet är nyproducerade hyresrätter kanske skillnaden ändå inte blir så stor ekonomiskt. Det som är bra med detta är att folk lär sig uppskatta sitt boende mer och köper bostad där de vill bo och inte för att tjäna snabba cash.

1 gillning

Visst, lånen har blivit dyrare men jag betalar hellre 20kkr för att bo i en fin villa än att tränga in mig i en liten lägenhet som kostar hälften. Jag spenderar mycket tid hemma och för mig är det livskvalite.

5 gillningar

Räntan är väl inte 20? Amorteringen är ju hälften och det är som sparande.

Mm, nu är vi här och förbi. Så vad tror du?