Hur sjutton har folk råd att köpa hus nuförtiden?

Bara om man kan arbeta i närområdet.
Om man måste köpa bil(ar) för att pendla två timmar per dag så känns det som att man förlorar på att flytta längre bort :wink:

Det har jag varken sagt eller insinuerat :slight_smile:

Enbart att det är fullt görbart att själv tidigt samla ihop pengarna som krävdes, om man prioriterar det.

De pengarna ligger ju dock antagligen i den gemensamma bostaden, som ska bli två ungefär lika stora bostäder så att barnen kan vara hos båda föräldrarna. Antalet personer som sparar ihop en egen kontantinsats att dra fram vid behov, som dessutom inte ingår i bodelningen, skulle jag säga är obefintlig. Blir minst sagt kämpigt för många att uppnå det, vilket också gör att många stannar i dåliga relationer. En av de stora baksidorna med svensk bostadsmarknad.

2 gillningar

Jag tror absolut att du har helt rätt. Det är inte många som prioriterar det

Det undrade jag också. Tre år senare har vi köpt en villa för 4,1miljon. Vi har inga rika föräldrar som hjälpt oss, inte heller vinst från tidigare bostad. Vi har sparat och sparat mer. Vi bor inte i Stockholm men har köpt en villa inom 2 km från Kalmar centrum där priserna varierar mellan 4 och 12 miljoner beroende på storlek och läge. Utanför tätorten kan du hitta villor från 2,5.
Vi är 32 och 38 år med en tvåårig dotter, har drygt 35.000kr i bruttolön var och har sparat ihop dem närmare 700.000kr som krävs.
Det går att spara ihop men det är inte lätt och tar tid.

Saker som slagit mig: Jag borde köpt mitt boende tidigare, en villa som första ägda boende är inte lätt. Jag ångrar inte att jag har pluggat sju år på universitet men det gav inte högre lön, missade pensions pengar och sparande. Dock en väldig massa kunskap och erfarenhet.
Med begränsad budget kan du inte få både läge, storlek och skick. Det kräver kompromisser och prioriteringar…

7 gillningar

4-12 miljoner i Kalmar? Wow, priserna måste verkligen ha exploderat på senare år :neutral_face:

Vi flyttade bort från Linköping och till en liten ort i Norrbotten. Betalade 460k för ett hus som var säkert dubbelt så stort som en arbetskollegas hus, för en tiondel av priset. (Visst, vårat är äldre, men ändå.)

Jobbar remote och rent ekonomiskt är det sjukt bra, tycker fler borde överväga något liknande om möjligheten finns.

10 gillningar

De rika drar ifrån.
Det är bara att börja ackumulera kapital, det finns inga genvägar.
Har man inte råd får man gå ner ett pinnhål i standard tyvärr :man_shrugging:
Det är verkligheten för många.
Många tvingas ackumulera kapital i generationer för att ta sig ur fattigdom.

Ta er inte vatten över huvudet, kom ihåg aktiespararnas gyllene regel #4

Ungefär hur högt upp? Linköping till Norrland känns som ett stort steg att ta.

Helt klart, problemet för många är ju dock försörjningen. Samt hitta en ort där inte allt är utarmat.

Ja man kan ju undra hur priserna kommer att utvecklas när räntorna tickar uppåt i framtiden.
3% ränta blir liksom dubbla räntekostnaden mot vad folk har idag, 3% ränta ansågs även vara mycket bra när jag köpte min första lgh 2014.

Mvh, Johan

2 gillningar

Jag är verkligen inte avundsjuk på er stockholmare.
I Malmö är läget under kontroll än så länge.

Risken är att kommande generenerationer tvingas in i hyresrätter istället för att priserna blir för höga, och införs marknadshyror lär även hyresrätterna till sist bli för dyra för det byggs aldrig tillräckligt :grinning:

En liten trend i Skåne är att unga barnfamiljer lämnar stan och flyttar ut på landet. Eventuellt till ett enklare ställe som man själv renoverar. Det kräver pendling men avstånden är inte enorma här. Och kanske kan man jobba hemifrån några dagar i veckan.

Är inte det en trend i andra storstadsregioner?

Att bygga nytt kan vara ett alternativ om man kan övertyga någon om att stycka av en bit. Tomter är väl dyra annars.

Som norrlandsbo blir jag lite ledsen över den här inställningen till Norrland. Längs Norrlandskusten till exempel finns det massor av jobb och möjlighet i jättefina städer.

7 gillningar

Där är dock inte bostäderna speciellt billiga. Kusten och inlandet är ju som natt och dag typ.

2 gillningar

Med tanke på den höga sannolikheten och de stora konsekvenserna borde man egentligen tänka tanken. Det kan säkert bli en “intressant” diskussion med ens partner. :smiley:

Men det är kanske inte är jobbigare än att ta upp frågan om eventuellt äktenskapsförord.

1 gillning

För att kunna göra en bostadskarriär är det lite som på aktiemarknaden. Så som det ser ut i skrivande stund åtminstone är läget så att har man satsat för defensivt och försiktigt får man inte vara med om de stora prisuppgångarna. Man behöver alltså ge sig in i leken på de attraktiva objekten och sen för all del ha viss tur. Men att hålla sig till attraktiva objekt är den bästa strategin för att få bra prisuppgångar som man kan använda till nästa boende.

Jämfört med storstäderna är det billigt även längs kuststäderna. Strandtomt är dyrt såklart, men du får väldigt mycket för pengarna om du köper en villa i ett normalt villaområde. Och det finns mycket jobb.

1 gillning

Ja så är det. Dem husen vi drömde om och började spara till går inte under 5,5 längre. En mäklare pratade om 26% ökning sedan dess

Vi flyttade tillbaks till vår hemby vid finska gränsen.

1 gillning

Det är så klart jättedyrt (“omöjligt”) om man tänker att man har 0kr just nu.

Men är man två personer med okej lön och sparar hälften (dvs hela en persons lön) i några år är man ju där. Säg att ni får ut 25k/mån netto var. Ni lever på 25k och sparar 25k. Då har ni gått från 0 till 1 000 000kr på 3.3 år.

Så, alltså utan tur eller att ha gjort bostadskarriär eller ha snälla föräldrar går det med lite slit att få ihop de kontantinsatser som behövs idag, även utan att vara läkare eller IT-ingenjör. Kombinerar man slitet med att ha just snälla föräldrar eller ha gjort tidigare bostadskarriär så går det definitivt att bo så även med normal / okej lön utan att vara höginkomsttagare.

Det kan ju också vara så att de som bor där inte kom på att de ville bo där förra året, utan att de sedan 10 år tillbaka siktat och sparat mot detta mål. Då skulle de sitta på en kontantinsats på runt 3 000 000kr enligt beräkningen ovan.

Men ja, i dagens “köp nu betala sedan”-samhälle är det kanske inte längre så vanligt att man först sparar och sedan köper det man har råd med. Och om detta spiller över i tänket för bostadsköp, att man kan impulsköpa en villa i en storstad utan många års förberedelse; så undrar jag också hur sjutton det ska gå till :slight_smile:

Kanske borde det finnas med som obligatoriskt moment i hemkunskapen; alltså hur man sparar till en kontantinsats. Det, och ordentlig genomgång av hur ränta-på-ränta fungerar samt även vad som händer om man lånar till 20-50% ränta hade nog varit nyttigt för morgondagens ungdomar att känna till :smiley:

6 gillningar