Hur ska jag hantera otillåtna byggen?

Jag har ingen ambition eller möjlighet att tvinga på någon mina privata idéer om hur saker ska vara. Systemet fungerar inte så. Det enda jag kan begära är att folk följer lagen och de föreskrifter som är kopplade till den. Om ett visst agerande är korrekt enligt lagen så accepterar jag det, oavsett vad jag kan tänkas tycka om det i övrigt.

1 gillning

Jag anser att inget är påtvingat, utan självvald. I och med att man har köpt en fastighet som berörs av en detaljplan.

Så är det ju naturligtvis, men själva grunden, att man tycker att man har rätt att ha åsikter om vilken nyans grannen väljer på sitt tak är rätt sunkig. Bara för att det finns en regel gör ju inte det alla gånger att det är rätt så att säga.

8 gillningar

När ett helt område är målat i en viss färg så finns det skäl för att ha vissa begränsningar. I en del äldre villaområden har det förekommit att någon velat byta färg på fasaden från grönt till gult och fått nej på det. Alla husen runt omkring har haft olika färger. Någon har hittat på att allt ska vara på ett visst sätt. Allt som innebär förändring får tummen ner, även om förändringen är obetydlig. I den typen av fall är jag benägen att hålla med.

1 gillning

Har bekanta som bor i radhus som också ägs som vanliga villor. Där har man en samfällighetsförening där man diskuterar skötsel, utveckling och finansiering av gemensamma ytor - i det forumet har man också demokratiskt diskuterat enhetliga åtgärder på husen.

Såsom om att alla målar om i samma färg, lägger rätt färg på nya plåttaket etcetera.

Har fungerat bra i 40 år.

1 gillning

Men är inte all smak subjektiv? Eller har forskningen konstaterat att enhetlighet är det rätta? När man bygger stora längenhetsområden idag bygger man väl avsiktligt med olika design på byggnaderna just för att undvika Stalin-arkitekturen där det likt militäranläggningar ligger åtskilliga byggnader i perfekta rader där numreringen är det enda som skiljer dem åt?

3 gillningar

Tycker själv hus är fina när de speglar de som bor där och att olika färger på fasad och tak bidrar till ett levande kvarter. :blush:

Känns själlöst när alla hus är exakt likadana i ett helt område. :heart:

Så jag skulle peppat grannarna som gjort egna val, inte anmält dom.

Men vi är alla olika.

10 gillningar

Precis. Har en kompis som bor i ett klassiskt radhusområde (gult tegel, röd träpanel samt mörka betongpannor) och har alltid haft svårt att hitta till just hans hus. Dock inte längre, nu när han har ändrat färg på träpanelen :joy:

1 gillning

Kolla hos kommunen vad det finns för regler, vi får tex inte ändra färg på fasaden och har två typer att tak som vi får välja mellan.

Går inte att beskriva hur mycket jag håller med om det här.

1 gillning

Det handlar inte självklart om total enhetlighet. På Irland har många städer lokala planer som anger att husen ska ha vissa typer av färger och att butiker och pubar ska ha skyltar i en viss stil. Det är detta som människor från t.ex. Sverige åker till Irland för att uppleva. Det är inte så att den där typen av gemytliga orter med gammaldags charm har uppstått av en slump. Det är till övervägande del ett resultat av offentligt antagna planer.

2 gillningar

Jag gissar att kommunen har en detaljplan och bostadsområdet har stadgar. Dessa är styrande och avvikelser från dessa kan anmälas till kommunen eller till styrelsen i bostadsområdet.

Det låter som att samfälligheten tagit på sig en samordnande roll. Vad samfälligheter får göra är strikt reglerat i en gammaldags lagstiftning. Den har konstaterats vara obsolet och olämplig i helt andra sammanhang.

En samfällighet har enbart rådighet över de gemensamhetsanläggningar som den äger och driver. Den har ingen rådighet alls över enskilda fastigheter eller de olika påhitt som fastighetsägare kan ta sig för.

Men tänk om de får bygglov för ett modernt fint hus, med betong, stora glaspartier, kromade räcken?

2 gillningar

Jag får sådana vibbar av 30-talets Heimatschutzarkitekturen angränsande tankar om entartete Kunst:

Jag fattar att det inte är så du menar, men det låter bitvis närmast analt, som ett riktigt läskigt amerikanskt gated community ungefär. Vill vi verkligen styra det ditåt?

De flesta kommuner har ju planer kring vad som är okej gällande fasadfärgsval och takbeläggningar etc, men är de sunda så finns det ett rejält svängrum för att invånarna ska trivas också. Har du börjat med att fråga där?

[tänker högt:]
När mitt område byggdes på 70-talet var vartannat hus målat grönt och vartannat brunt i för tiden smakfulla färger. Gamla bilder visar närmast en armé av likadana huskroppar. Idag har något enstaka kvar orginalfärgerna medan andra är gula, vita, röda och blå utan att det stör någon. Några har byggt om och de en gång identiska trädgårdarna är idag ett sammelsurium av stilar. Jag är glad att det krupit in mer variation så att min svartmålade panel och närmast kaosartade trädgård inte ser ut som en formstöpt familjeenhet från anno dazumal längre.

9 gillningar

Så är det säkert, har inte någon koll.

Kan bara konstatera att i deras förening så råder god grannsämja och man pratar öppet med varandra om hur det skall vara med god ton i dialogen. Ingen backstabbing där man anmäler varandra anonymt, blir trevligare så.

Jag tycker du skall sköta dig själv och skita i andra.
Jag är i princip emot regler och krav på bygglov. Man bör få göra som man vill med sin egendom så länge det inte skadar andra.

11 gillningar

Hmm… Nu vet jag inte hur osnyggt dina grannar utfört sina renoveringar.
Min personliga åsikt är ju enhetligare desto tristare och ointressantare. Har svårt att tro på att det skulle sänka värdet om det är rimligt avvikande.
Ett tidigare (länge sedan) enhetligt radhusområde med 100++ radhus i närheten blev trevligare med tiden att promenera förbi och igenom när dom olika ägarna renoverat på klart varierande sätt.
Dom flesta tak har ungefär ursprunglig färg men helt lika blir det inte. Vissa har byggt till flera decimeter rakutsprång på sitt hus för att få fasaden och de nya mycket varierande fönstren att klara framtiden bättre. Många har byggt förstukvistar av olika typer och knappt någon länga har enhetlig färg längre. Många har byggt uterum på tomtsidan.
Det som verkligen stör däremot är dom få som låtit sina hus förfalla med mossiga tak och grönmögliga fasader med flagande färg bortom lämpliga att måla om…

4 gillningar

OP fångad på kamera:

5 gillningar

Jag växte upp i ett område med ägda kedjehus där allting från början var enhetligt. Med tiden kom det att bli mer individuell karaktär på husen, om det så gällde staket, färg, fönster, eller konstruktion av farstukvistar.

Det såg väl kanske rätt märkligt ut först men när varje hus fick sina egenheter upplevde jag området mycket trevligare än innan.

Sen är det ju visst nöje i att diskutera smaken hos vissa grannar.

4 gillningar