Läser man min kommuns regler så får man inte ens sätta upp en pergola om denna har ett vattentätt tak, utan att söka bygglov.
Bygglov är offentlig handling och kan fås från kommuenn om du har fastighetsbeteckningen.
Det är inte bara din kommun.
Men du får sätta upp 15kvm skärmtak utan lov.
Ibland är reglerna rätt märkliga minst sagt.
Man kan bygga ett hyfsat stort attefallshus på tomten, men f-n ta dig om du spikar upp väggar och sätter dit en port på din carport ![]()
Om en pergola har tak så räknas det som altan, därav skillnaden.
En pergola räknas som en trädgårdskonstruktion och behöver inte alltid bygglov, men ibland.
I min kommun behövs bygglov för skärmtak. ![]()
Eller kanske bara är mitt koloniområde? ![]()
Jag tycker om man stör sig på att vissa hus skiljer sig från dom andra så skulle jag flytta helt enkelt… Enkelt för då slipper man störa sig på va andra gör…
Annars kan man flytta till ett område där husen är olika från början, dvs ingen lik den andra…
Med tanke på att vi på forumet som aldrig ens träffat TS i verkligheten har lyckats känna igen minst tre av hans olika konton baserat på den karakteristiska byråkratsvenskan, så anar jag att samtliga verkliga-livet-grannar redan har full koll på vem i kvarteret som är paragrafrytteriets främste fanbärare…![]()
I mitt exempel handlar det inte om en samfällighet utan flera. De är dessutom stora. Skulle det handla om mindre samfälligheter med 30-40 hus vore allt också betydligt enklare.
Det är jag med på. Gjorde en koll för några år sedan och då fanns inga bygglov gällande byte av fasadfärg eller takbeläggning.
Den miljö vi pratar om är stor. Det antal grannar som jag över huvud taget känner eller känner igen är en mycket liten andel av helheten. De platser där de mest kreativa tilltagen gjorts ligger inte precis där jag bor. Jag känner ingen som bor däromkring.
Alpha, vi kan säker diskutera vad som är finast av enhetligt och olika. Personligen ryser jag varje gång jag hamnar i ett område där alla hus ser likadana ut. Skulle inte stå ut en sekund - får mig att tänka på sovjetiska kolchoser med oändliga rader identiska fuskbyggen. Jag förstår å andra sidan att det finns folk som du som trivs bäst i sådan miljö.
Men rent ekonomiskt bör du nog fråga dig vilken av dessa två grupperingar som är större. Jag, som struntar högaktningsfullt i hur arkitektens vision såg ut, skulle aldrig någonsin flytta till ett område som ditt och om de som känner som jag är signifikant många fler än de som känner som du bör du på rent ekonomiska grunder uppmuntra folk till att avvika istället.
Och av kommentarerna hittills i tråden så verkar det vara folk som inte gillar strikt enhetligt som är i majoritet…
…så hela din fundering om hur och till vem du ska anmäla handlar alltså om hus som inte ligger grannar med ditt, och i ett kvarter där du inte ens känner någon? ![]()
Jag håller egentligen med dig i sak. Områden där allt är precis lika är lite jobbiga. Här handlar det mer om variationer. Inom området finns delar och längor i en del olika färger. Det är inte samma överallt. Kruxet här är mer att i en länga som är ljusgul så hittar en granne i mitten på att måla huset rosa istället. Skulle alla grannarna i längan gemensamt ändra till rosa vore det egentligen en icke-fråga.
Är det fastställt i detaljplanen att husen ska ha en viss färg? Så är det hos oss, här ska alla villor (byggda på 90-talet) vara röda med svart tak och vita knutar. Fråga mig inte varför det är bara bestämt så. Runt omkring oss finns andra villaområden där husen får se ut nästan hur som helst.
Ändrar du utseende på fasaden ska du ju ha sökt bygglov för detta. Kommunen har möjlighet att neka “udda” färger.
Vad du själv anser om det estetiska saknar värde. Allt hänger på vad detaljplanen säger (och bygglovshandläggaren)
Det handlar om området som helhet. Just där jag bor är problemet än så länge måttligt. Det betyder inte att det kommer att fortsätta se ut så. Så fort några nya personer flyttar in i några hus kan allt möjligt hända.
Skulle det handla om mina direkta/nära grannar som jag vet vilka det är vore det ju betydligt enklare att prata med dem och försöka komma överens än att hålla på med något sorts fulspel.
I exemplet jag nämnde är det femton radhus där alla känner varandra väl och merparten har bott längre. De få som flyttat in i området genom åren har blivit väl omhändertagna av kvarterets pensionärsentusiaster på ett ovanligt föredömligt och välkomnande sätt.
Så jag håller med om att det kan vara skillnad när det handlar om 100-tals hus.
Tänker att det kanske vore bättre att fundera på att gå ihop och starta en ‘bevarande förening’ för alla som bor i området och på så sätt komma överens om hur och varför man vill bevara det som finns och kanske påverka de fastigheter som avviker till att över tid fasas tillbaka in i ‘stilen’ igen.
Att gå i strid kommer nog endast skapa agg och irritation vilket får människor att vilja motarbeta och hitta vägar att runt sådant.
Det är inte många i världen som är villiga att axla manteln som kulturvårdare till (förmodligen) döda arkitekters vision av hur man skall leva och bo. Att ett radhusområde är arkitektritat betyder dock inte nödvändigtvis att det passar alla, och har man pyntat ut massa pengar för att äga ett hus vill man säkert kunna göra vad man vill med det.
Tyvärr måste man låta andra människor ha dålig smak.
Om du vill ta upp detta med kommunen så rekommenderar jag ändå att du läser på om det finns en detaljplan att luta dig mot som styr de saker du tänkte klaga på, annars kommer alla dina mail ses som brus och tas på mindre allvar. Ingen tjänsteman kommer sitta och detaljläsa tjugo mail från samma person för att se om det finns något guldkorn däruti, men om du skickar ett eller två koncisa klagomål som faktiskt har stöd i detaljplanen så går det nog bättre.
Notera också att påföljden förmodligen bara blir en smäll på fingrarna, dvs de får retroaktivt söka bygglov och betala en liten extra slant. Allt kommer fortfarande stå kvar och se fult ut, och om fuskbygget är äldre än 10 år så är det preskriberat.
Ja, du borde släppa det här och gå vidare med ditt liv.
En byggnadsnämnds funktion är myndighetsutövande, med rum för viss politisk styrning.
Detta innebär att du behöver angripa detta på ett rättsligt korrekt sätt om du vill kontakta byggnadsnämnden.
Kort sagt behöver du på något sätt:
- Motivera med detaljplan varför grannarna måste måla husen eller göra taken som du vill.
- Bevisa att ombyggnationer skett inne i husen inom preskriptionstiden på 10 år.
Kan du inte lösa #1 behöver du i så fall få detaljplanen ändrad. Detta sker genom att engagera sig politiskt eller påverka politikerna som styr. Generellt sett tar detaljplaner flera år att genomföra.
Du måste också förstå hur folk kommer att se på dig om du samlar bevis mot och anmäler dina grannar.
Om jag skulle skicka in anmälningar så kan jag hypotetiskt göra det från en anonym mejladress
Kan inte komma ihåg att vi någonsin hanterade ett anonymt ärende. Handläggare och nämnd vill ta rätt beslut och därför oftast ställa frågor till berörda parter.