Anonym innebär en mejladress med ett annat namn än mitt eget. Jag har några sådana för att ta emot nyhetsbrev och liknande ändamål. Att jag skickar under namnet ”Anders Andersson” eller något liknande innebär ju inte att mottagaren uppfattar det som anonymt. Så länge inget personnummer krävs funkar ju den mejladressen lika bra som någon annan.
Ska man vara petig är ju det snarare pseudonymt än anonymt. ![]()
Låter orimligt. Det finns statistiska metoder för att mäta korrellationer. Man kan ställa upp två objekt och ‘rösta’ om vilket som är mest attraktivt med förutsägbart resultat. Många saker blir då inte 50/50, dvs det råder inte totalt kaos i folks smak. Folk ser skillnad på ett nedklottrat ruckel och slottet i Versailles. Det är svårt att kvantifiera skönhet, men det går absolut att rangordna med en ordinalskala.
Orkar inte dra fram exempel nu, men det är en vetenskaplig metod som använts för sociala studier. Gör ett tankeexperiment: Har alla helt olika smak? Har alla identisk smak? Svaret är nej på båda. Men smak korrellerar. Oavsett om det gäller kläder, mat, hus, dryck, böcker, musik. Människor kan komma överens om att saker är bättre eller sämre. Det betyder inte att smak är helt objektivt eller att varenda person håller med alla i allt.
Det går säkert hitta på provocerande exempel så att du förstår, men jag tror du kan tänka dig egna sådana om du är lite seriös.
Nja, det är ju därför man har detaljplanerade områden. Vill man agera på sin dåliga smak får man bo utanför sådana där ens estetik inte förstör värdet för bostäderna i hela området.
Gör som du tänkt. Men kom ihåg att det knappt finns vuxna människor längre.
Sextioplussare idag är uppvuxna med Pippi Långstrump och ser ‘Villa Villerkulla’ som ideal arkitektur. I deras värld kommer du framstå som en mix av Prussiluskan och Kling och Klang.
Jag tror på dig Alpha!
Jag köper att man självklart kan mäta detta vetenskapligt.
Men vad är det smaken korrelerar med? Bara för att vi kan mäta att fler föredrar A framför B så är det väl inte korrelation?
Med extrema exempel som ruckel vs slott är ju resultatet ganska förutsägbart. Här blir det också lätt att förklara varför fler föredrar slottet.
Men i verkligheten har vi svårare fall. Som om plåttaket skall vara svart eller vinrött och så vidare.
Jaha, ja du har alltså fejk-epost-adresser. Detta förändrar ju allt.
När mailet kommer till byggnadsnämnden kommer det att låta så här:
Handläggare 1: Titta mina damer och herrar. Vi har fått elektronisk post. Tydligen har någon målat huset i en färg någon annan inte tycker om.
Handläggare 2: Jaså, är det någon granne som klagar?
H1: Vet inte, det är skickat från en “Anders Andersson”. Det verkar vara legit eftersom mailet är skickat från “anders.andersson.burner.address@fuskmail.com”
H2: Ja, men då är det definitivt på riktigt. Vi tar honom på ordet utan att kolla upp honom närmare. Jag skapar ett ärende direkt utan att återkoppla och ställa några följdfrågor.
H1: Bra H2! Bäst att inte kolla detaljplanen heller, Anders verkar ha åsikter som enligt min uppfattning väger tyngre än den PBL vi har som laga grund för vårt arbete.
Om dom i värsta fall skulle vilja ha ett möte på kommunhuset eller ett videomöte kan du ju alltid ha lösnäsa och lösmustasch för att minimera risken att bli igenkänd ![]()
Låter fullt rimligt att byggnadsnämnden ignorerar alla anmälningar som inte kommer från e-postadresser de kan spåra till faktiska personer.
Eller nej, så är det givetvis inte.
Andras smak ![]()
Ja, jag antar att det är därför det finns detaljplaner. Kom att tänka på klippet nedan; i korthet är det som i Guldlock. Vi vill inte ha för mycket och inte för lite ordning.
Ts kanske är unik och vill ha extem ordning. Svårt att säga utan bilder/ exempel.
Men om den skapar ekonomisk skada?
Alltså sänkt marknadsvärde?
Ring, mejla, besök kontaktcenter eller kolla via kommunens e-tjänst om du kan skapa ett tillsynsärende.
Vi får in flertalet frågor om fastighet X har bygglov för Y. Det är allmänna handlingar vi snackar om.
Och du - du kan visst vara anonym. ![]()
Lovbefrielsen gäller för en och tvåbostadshus.
Alltså inte för kolonistugor…
Det blir rätt svårt att driva ett sådant ärende eftersom stil, färg, arkitektur etc är en bedömningssport.
Jag har en nära granne vars hur såg rätt prydligt och neutralt ut då vi flyttade in. Genom åren har det tillkommit ett antal saker på deras fastighet som jag tycker ser trist ut men jag äger ju inte deras hus. Om jag stör mig nog får jag väl flytta.
Därför kommunen sa att ett tak över uteplatsen kostar minst 7000kr i bygglov. Trodde det var samma för alla, men finns tydligen en massa undantag.
Men pergola behöver inget bygglov, bara det byggs på rätt ställe med hänsyn till grannar. ![]()
Har fått grönt ljus från både kommun, grannar och förening, så ingen nytta att anmäla mig. ![]()
Anonym anmälan till kommunrns bygglovstillsyn. Det finns ingen formalia attnuppnå utan kan se ut hur som helst.
Sen vänta och ha nte alltför stora förhoppningar. Preskriptionstiden kan passeras innan ärendet hanteras.
Agera inte alls är mitt förslag, om du sover dåligt av att det inte är enhetligt enligt folkhemsnormen så byt boendemiljö.
Problemet eller vad man nu skall kalla det, är att alla är olika med förutsättningar kulturella bakgrunder och smaker.
I mitt område finns massa variationer av hus, färger och utseende med prislappar från 50 milj och nedåt till 12 milj så man kan säga att jag känner inte igen detta problem. Jag älskar att bo här nere för att man slipper dessa kollektiva åsikter om vad som är korrekt eller inte.
TS överskattar nog också kommunens vilja att rota i gammalt mög.
Och står det inte uttryckligen i detaljplanen att husen skall ha ett visst utseende kan man inte tvinga de boende att ändra.
Det är inte särskilt troligt att kommunen dessutom börjar jävlas by proxy med husägarna. I synnerhet inte något som kan bli en tidningsartikel -
“Anonym anmälan retar upp bostadsområde”
Sluta upp med sådana dumheter. Låt folk vara i fred.
Vill du inte lyssna på 1) så är det minsta du kan göra är att kolla upp detaljplanen. Gör du inte det så kan jag inte ta något du skriver på allvar.
Kolla även upp byggloven (igen) innan du gör något.
En släkting till mig har precis byggt ett hus där en granne har överklagat och anmält i princip allt som bara är möjligt. Överklagat styckning av tomt, att det ens ska byggas ett hus, hur huset ser ut, att de ska ha en pool med en hydda för maskineriet, nya staketet, häcken som sattes upp och mycket mer.
Grannen har inte fått rätt på någon punkt men det har skapat förseningar, ökade kostnader och en massa irritation.
Bara för att man kan klaga eller överklaga betyder det inte att man bör göra så.
Ändå görs det hela tiden.
Det är väl delvis därför domstolar sköts av människor och inte datorer.
Om ts reagerat så kanske fler gjort det? En anmälan kanske förhindrar att området slutar som social avstjälpningsplats ![]()
Edit: Nu blev det flaggning här och det var säkert uttrycket ‘social avstjälpning’ då. Det finns säkert någon eufemism eller omskrivning att ta till (social selektering eller distansering?), men faktum är att oattraktiva/ kaotiska områden riskerar att bli ett ställe folk vill flytta ifrån, där priserna blir låga och bara de utan något val blir kvar.
Nu kanske ts bostadsområde redan är ett sådant område. I så fall så är det av yttersta vikt att han anmäler alla problem han ser. Enligt ‘broken window theory’ så förvärrar det problemen annars. Dessutom är det synd om de ordningsamma fattiga som tvingas bo där. Bara för att man är pank ska man väl inte behöva bo jämten en avstannad rivning, en privat soptipp eller i det här fallet en smaklös kaosgranne?
Jag funderar på vad som är hönan och ägget; bli rika områden välordnade och laglydiga eller blir välordnade och laglydiga områden rika? Jag tror på det senaste. Det börjar med att man skapar en laglydnad och pålitlig norm. När väl grunden finns så är det värt för människor att investera i sina hus. Om man gör ett tankeexperiment; vem vill satsa i en krigszon, anarki eller väldigt laglöst område?
Jag är med TS i denna fråga. Gillar områden med en enhetlig arkitektur och bild, då det troligtvis fanns en vision när området byggdes, som jag tycker är viktig att bevara. Sedan kan det få finnas viss variation inom ett område, men inom rimliga gränser, t.ex. finns det en viss mörkgrön nyans på en framsida på ett radhus, så blir det riktigt fult och stör bilden om ett hus har en limegrön framsida. Kring bygglovsfrågan, anser jag att lagar som denna, behövs i ett samhälle.
I bygder med mycket kulturhistoriska värden är det av extra vikt att bygglov följs, då det handlar om att bevara historia och dess värden. Har ställe i Tällberg, vid Siljan i Dalarna. Här är det en romantisk dalastil med röda hus och vita knutar etc. Skulle bli riktigt fult om någon sätter in panorama fönster i ett sådant hus, då det förstör den ursprungliga tanken med huset. Om det däremot är nya fönster, men med en tidstypisk design så är det en helt annan sak.
Fair enough. Jag tänkte på den statistiska definitionen.
Fast då är ju TS utanför ramen eftersom vi varken vill ha extrem ordning eller för lite ordning.
Men stadsplanering handlar väl normalt sett om betydligt viktigare saker än vilken nyans av rött man skall ha på huset?
Brutalism och miljonprogramsklossar fanns/finns det också en vision bakom. ![]()