Varför tycker du att det du gillar är viktigare än vad grannen gillar?
Det där är en bra anledning till att göra så stora förändringar som möjligt så tidigt som möjligt. Så att området inte råkar stämplas som ett arkitektoniskt museum för all framtid. Jag förstår att vissa ser det som en fördel att fastigheten belastas med arkitektoniska krav. Men jag tror att det leder till en värdeminskning.
Vi följde bara lagen? Nå var har vi hört det förut.
Saken är den att med ovanstående som rättesnöre kommer du få oändligt mycket att göra. Det finns ju otroligt många lagar som dagligen bryts mot.
Högerregeln
Hög musik i bil.
Tutande i tätort.
Rökning vid entréer.
Nedskräpning.
Fortkörning.
Köra för nära framförvarande.
Dimljus och samtidigt halvljus.
Osv.
Du får gärna ta denna rollen som “vän av ordning”. Detta kommer påverka din själ.
Får känslan av att detta egentligen inte handlar om arkitektonisk kvalitet och kulturmiljö, utan snarare om oro för eventuell påverkan på värdet på den egna fastigheten (vilket inte grannarna ska ta hänsyn till).
Det känns orimligt att grannarnas val av färg och form är något som triggar så pass mycket att tid och energi ska slösas på att processa mot dem. Vad blir vinsten av det egentligen?
Det finns tre juridiska sätt att hålla en uniform estetik i ett område
- Du köper alla fastigheterna och gör om dem. Om de är mer värda när utseendet är uniformt, så kan det bli en rejäl vinstaffär.
- Servitut. Du kanske vill köpa ett visst utseende på dina grannars fastigheter “som en tjänst”. Betalningen kan antingen vara ett kontant belopp eller ett motsvarande servitut på din fastighet av motsvarande värde.
- Detaljplan. Varje gång jag har kollat i en detaljplan för ett villaområde så blir jag förvånad över hur detaljerade de kan vara. Förutom fasad- och tak-material, kulörer, så regleras till och med tillåtna växter i häckarna.
Orkar du inte läsa några sidor i detaljplanen så kan du inte heller bli förvånad ifall dina anmälningar till kommunen inte blir ordentligt lästa.
Jag har tidigare fått återkoppling att de flugit förbi med drönare och kontrollerat uppgiften. Det är sannolikt deras rutin att göra så.
Har precis allt detta hos oss. Till och med värre med häcken då det är bestämt till specifik variant av en specifik växt. Och häcken ska vara ytterst, dvs ingen mur eller plank mellan häcken och gemensamma ytor. Man kan till exempel inte sätta ut en eller två rader med mursten för att få en fin anslutning till gatan.
Helt absurt.
För mig handlar det mer om att det ska finnas en enhetlighet inom ett bostadsområde, med rimlig variation på bebyggelsen.
Om det skulle ges ett bygglov för att måla om ett hus i en starkt avvikande färg, kan jag antingen välja att muttra över det ett tag och släppa det sedan, eller bestrida (om jag vill ta den striden).
Extra viktigt med tydliga riktlinjer i kulturhistoriska viktiga miljöer, typ delar av Siljansbygden, Österlen etc.
Det är ju inget underverk att det är lång handläggningstid om man inte orkar läsa en detaljplan.
Det är den här typen av agerande som förstör för kommunens tjänstemän som ska ge övriga medborgare bygglov och annan service som sophämtning, snöröjning etc.
Gnäll inte om skatten blir högre eller för att du får högre kostnad på andra tjänster!
Nyfiken: Gäller detta hela orten eller endast ditt område? Jag har inbillat mig att du bor i nya delen. I gamla råder definitivt viss anarki. ![]()
Endast nya delen. Och kvarteret bredvid är det anarki som du säger. Så känns helt absurt.
Off-topic: Men det är hög humornivå när användare på Lidingö tycker saker om ”sina” semesterorter. Du glömde fiskestugorna i Smögen förresten. ![]()
Nu vet jag inte vad ärendet du fick återkoppling på gällde, hur du anmälde det och vad utfallet blev.
Men stämmer det låter det ju som ett open shut case, varför ens fråga här? Fortsätt i så fall skicka drönare efter dina medmänniskor.
Ser det som att min åsikt att bevara kulturhistoriska miljöer inte skiljer sig från andra socioekonomiskt starka områden i storstäder, som t.ex. Göteborg eller Malmö. Förstår heller inte varför det är hög humornivå?
Angående kommentaren kring Lidingö så är det generellt sett tråkigt att Lidingö som kommun får klä skott för vissa beteenden, som Djursholm och Saltsjöbaden i högre grad står för. Lidingö har betydligt högre andel hyresrätter än dom andra två platserna. Vilket kan vara bra att vara medveten för framtida diskussioner.
Ja, det kan ju slå åt båda håll. Som Angaudlinn skrev så fanns det en plan bakom brutalism och miljonprogram också. En plan är inte nödvändigtvis en bra plan.
Jag fnös åt den typen av jante, särskilt som tonåring. Samtidigt var jag frustrerad över naiviteten i att packa ihop svärmar av främmat folk och bara förlita sig på ‘normer’ och folks goda vilja. Av 1000 pers finns det alltid något rötägg, eller ‘rövhatt’ i RT-terminologi. Frihet kräver respekt och ansvar. Men det är helt enkelt för mycket begärt. Därav lagar och förbud mot allt möjligt.
På vilket sätt är det jante att stadsplanering skall handla om en helhet?
Ska grannen få ha en ful skruttig bil?
Han kan köpa alla fastigheter i grannskapet så kan han bestämma över dem.
Har jag misstolkat uttrycket? Jag tänkte att
- Det handlar om regler
- Kollektivets vilja är överordnat individens
- Reglerna kan vara ‘oskrivna’; socialt definierade. De kan vara nyckfulla, svårtolkade och innehålla dubbel standard. Som du var inne på så är smak subjektivt. Så vem sätter standarden för vad som är fint, fult och tillräckligt bra?
Därför att klyschan ”08:or som kommer till Österlen för det genuina” är skoj.
Så må det vara, speciellt på senare tid, men det får du nog leva med ändå.
Så sant, men det finns ju som bekant nivåer i helvetet också. ![]()
![]()
Aha, tack för förtydligandet kring “humorn”. Hade gärna sett att Lidingö inte i samma utsträckning klumpades ihop med andra rikare områden, som Djursholm och Saltsjöbaden, eller motsvarande i andra storstadsområden.
Men får leva med det och egga mitt svärd mot dem som tror annat ![]()
![]()