Att göra så tycker jag är inget annat än att stryka medhårs. Jag tycker faktiskt det är orimligt att man ska hjälpa någon med något som man inte delar de grundläggande axiomen med. Vill man ha den typen av hjälp så får man gå till någon och betala för den. Den typen av hjälp kan man inte förvänta sig att få på ett öppet forum. Där får man acceptera att den hjälp man får är ur perspektiv från den som ger hjälpen.
Går man som betalande kund till någon så kan man förvänta sig det omvända.
Alla frågor som har inget svar är inte lätta att svara på. Helt omöjligt att svara på frågor som gäller att tajma börsen. Sådant är ingen som kan svara på. Alla svar man får här är hur en själv hade gjort. Därför är det bästa att göra det själv på egen hand. Man måste vara berädd att få olika svar då vi alla tänker och tycker lite olika eller helt annorlunda. Här kan vi diskutera i månader vilken global indexfond är bäst även om det är så små skillnad på de. Ska man ha Lysa eller egen portfölj,bara Global indexfond eller några globala indexfonder,hur mycket % ska vi ha i Sverige eller branch/landsfonder. Den fråga har vi diskuterat sedan forumet startade och ändå har vi inte kommit överrens haha. Här måste man ha tålamod och nerver av stål och det är bara de tåligaste som överlever. . Här är det bara småhajjar om man jämför med börssnack .
Jag har samma inställning som @Jacke77 . När det gäller en oviss framtid är de stora penseldragen de viktiga, inte detaljerna. Men genom att gå ner på detaljnivå kan man kanske få känslan av att ha kontroll. Men vem kan ha kontroll på något ovisst?
Jag tror absolut du kan få till en bra diskussion oavsett ämne här, men då måste du vara tydlig med premisserna. Alltså med marknadstajming som exempel att påpeka att du känner till forskningen, du förstår att marknadstajming är svårt eller kanske omöjligt, men du funderar över om aspekt X eller Y möjligtvis skulle vara en ingång. Då kan jag nästan garantera dig att du kommer få bra och intressanta svar.
Ja, det är ju precis bara det jag efterfrågar. Men jag upplever att med vissa ämnen verkar just detta vara omöjligt, för att man blir mer inriktad på att försvara sin egen ståndpunkt än på att möta trådskaparens behov.
När folk hjälper en gratis på ett öppet forum ser jag inte att man kan begära att få en respons på sitt eget uppfattade behov. Utan man får svar utifrån de som vill hjälpa och från deras perspektiv. Det tycker jag man får acceptera om man ska få gratis rådgivning som folk lägger tid och energi på.
Kanske, men jag upplever mer att det handlar om att ju mer man själv ger, desto mer får man. Ger man bara en kort initial fråga om marknadstajming så får man standardsvaren “det går inte att tajma marknaden”. Vill man ha en djupare och bredare diskussion så behöver man själv lägga ner tid på research och förklara vad man redan vet.
Lite hårt kanske, speciellt mot nybörjare på forumet, men i slutändan är det ändå så det fungerar ja…
Jag tycker inte det är något att hymla med. Kanske tom något som borde vara tydligare och mer öppet prat kring?
De som svarar och försöker hjälpa på ett öppet forum gör det trots allt i någon mening för att de får “ersättning” i form av att de känner att de hjälper någon och får glädjen av hjälpa någon. Alltså det sker en transaktion.
Då tycker jag man som mottagare av hjälpen får vara beredd att betala med att den hjälp man får utgår från vad den som svarar anser är hjälp. Inte att den som ger hjälpen ska göra något de upplever stjälper, för att det är vad som efterfrågas.
Jag håller helt med, problemet är bara att när man är anonym och kommunicerar över text så kan det lätt uppfattas som att man är otrevlig eller dryg. Sen vet jag inte om alla vuxna är mogna nog att inse att folk oftast inte hänger på forum online bara för att få ge personliga råd gratis, utan för att diskutera ämnen dom själva är intresserade av…
Detta hänger ju på hur behovet är grundat och hur väl förankrat det är i erfarenhet. Skulle nån gå in på ett cykelforum och fråga vilken cykel från biltema hen ska köpa så är det väl inte så konstigt att övriga inte i första hand vill möta trådskaparens behov utan diskutera utifrån deras stora erfarenhet av vad som krävs av en hyfsad cykel. Vill man inte ha ett initierat svar är det bättre att man frågar nån annanstans än i specialforum. Om man själv har en normbrytande åsikt i forumet så får man väl göra som i alla andra sammanhang: lägga fram sina argument.
Det är rimligt av sociala skäl att inte vara otrevlig mot någon ny, men kan inte se varför man inte skulle få argumentera för sin ståndpunkt så länge den inte är OT, även om det inte är exakt den trådstartaren hade tänkt sig.