Hur ska man tänka om räntorna höjs?

Hej! Jag vill också passa på att tacka för alla kloka råd och inputs som ges på forumet. En skattkista, helt klart.

Sitter här och funderar. Jag är lite amatör när det kommer till ekonomi. Läser man på Aftonbladet och liknande så säger en del ekonomer att börsen kommer vända ned medan andra säger att det kommer fortsätta uppåt.

Räntorna pratas det också om och än så länge är vi på en så löjligt låg nivå att det knappast är värt att amortera (jag har inget amorteringstvång), men hur vet man när det är bättre att amortera än att ex. skjuta in mer pengar på Lysa eller spara i räntekonto? Finns det något sätt att räkna ut när det är värt att göra det eller är det precis som börsen - svårt att sia om?

Så som jag tänker, och rätta mig gärna om jag har fel, så behöver räntan överstiga avkastningen på börsen som i snitt legat på 6-7 procent/år. Innebär det rent krasst att det inte är värt att amortera stora summor om inte bolåneräntan överstiger 6-7 procent (när kommer vi ens hamna där igen?), eller tänker jag helt knäppt?

Om det är väsentligt att känna till: Äger en lägenhet som är värd i runda slängar mellan 4,0 och 4,6 miljoner. Lånet ligger på 1,7.

Håll er gärna till ELI5, tack. :slight_smile:

Ber om ursäkt om det finns liknande trådar, hänvisa mig gärna dit då.

Ja, precis. Förr lyssnade jag på dem, numer tänker jag alltid på:

Jättesvårt att sia om. Jag skulle snarare försöka tänka så här.

• I valet mellan amortera och konsumera, välj amortera

• I valet mellan amortera och pengar på bankkonto, välj amortera

• I valet mellan att amortera och investera på LYSA så gäller att om din sparhorisont är lång, du har buffert och klarar en räntehöjning investera så du har en diff som nu på 5-6 procent. (=Lysa ger 7 % per år i snitt, räntan idag är ca 1 % i snitt).