Hur ska solceller löna sig?

Att helt vara beroende på att grannländer pumpar på med kärnkraft är inte direkt ett bra ställe att argumentera för totalt inhemskt beroende på vind/solkraft…

Men nu är det väldigt offtopic. @janbolmeson

Nog betalar man väl skatt för den el man säljer och köper tillbaka?
Och det är den skatten man får tillbaka. Och som en del kallar bidrag.

(Man måste vara nettoköpare. Därför köper man tillbaka all el man säljer).

Det extremkommunistiska syftar på att bara sådana ser avsaknad av skatt som bidrag. Eller vilken annan politisk filosofi skulle göra det?

Nu förstår jag inte riktigt tankegången här. Frankrike hade mängder av trasiga kärnreaktorer och var extremt beroende av att Tyskland och andra länder exporterade till dom. Och det lär inte i huvudsak vara kärnkraftsel som dom importerade. Var nog en hel del solel från såväl Tyskland som Spanien. Så hur tänkte du?

Syftade på Danmark, inte Frankrike, och att Danmark är ett uruselt exempel att följa då de skulle gå omkull utan den närliggande kärnkraften.

Nej, det var mycket kol och gaskraft, knappast idealt.

Och missförstå mig inte, jag är inte alls emot solkraft utan väldigt positiv (har även egna paneler). Men att helt luta sig mot sol och vindkraft är inte realistiskt.

2 gillningar

Skatteavdrag i deklarationen per kWh är mer rätt.

Vet inte om jag förstår vad du menar eftersom jag inte är ekonom eller jurist…

På Energimarknadsbyråns hemsida står det att "Om du uppfyller villkoren som ställs upp i inkomstskattelagen har du rätt till skattereduktion för det antal kilowattimmar som du matar in på elnätet". Här borde förmodligen då även inkomst av näringsverksamhet och kapital ingå(?).

Men det har aldrig varit aktuellt för min egen del eftersom jag betalar tillräckligt mycket skatt på inkomst av tjänst. Och har svårt att tro att man skulle få en utbetalning från Skatteverket för 60-öringen om man inte betalar någon inkomstskatt alls… Men hursom är inte skattereduktionen på något sätt kopplat till hur mycket skatt man betalar via sin el och nätdistributör så länge man inte producerar mer el än man själv köper.

Det var ju ett undantag. Frankrike har exporterat el (det mesta fossilfri) i 42 år och gör så igen.

Till exempel: +47,8% i september 2023 vs 2022

Sen elproduktion är en sak och den överall energimixen en annan. Frankrike energimix är mycket mer fossilfri än Tyskland som använder kol och gas för att producera el men också för att värma upp bostäder, vatten, osv mycket mer än i Frankrike.

Det är typ 75% fossil i Tyskland och ca 50% i Frankrike.

https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/b/bc/Energy_mix_in_Germany.svg
https://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/4/40/Energy_mix_in_France.svg

3 gillningar

Även fastighetsavgiften ingår i den skatten som man kan dra av för skatteavdrag.

I min värld behöver man ha ett hus för att ha solceller så det kommer alltid finnas en möjlighet för skattereduktion även när man tar Fire.

Även om fastighetsavgiften är relativt låg så får man planera sina solceller utifrån detta :man_shrugging:.

Problemet är väl att det finns en diskrepans av nyttan för elen man säljer och elen man köper.
Det blir lite som att man skulle få momsavdrag för äpplen man köper i januari, för att man råkade ha äpplen som låg och ruttnade i sin trädgård i höstas.
Tycker inte man behöver vara extremkommunist för att tycka att ett sådant system inte är optimalt.

Nyttan? Det avspeglas väl i så fall i priset. Man får mindre när man säljer och betalar mer när man köper tillbaka.

Är ditt resonemang att detta gör att avsaknad av skatt är bidrag? Jag ser dock inte logiken. Du behöver förklara den.

Jag har ovan förklarat resonemanget bakom det. Om du menar att det är fel får du peka på var logiken går fel. Jag ser inte att du gör det.

Mer rätt än vad?

Är det rätt eller fel att säga:

• att hushållet med solpaneler slipper betala skatt för den egenproducerade elen dom själva använder?
  • att inga bidrag utgår?

Mycket möjligt. Men det var just det som diskuterades. Och kommentaren där blev helt obegriplig. Visade sig att den avsåg Danmark, men det skrevs inte ut.

Det höga elpriset i Europa var också ett undantag. Och de två undantagen har synnerligen stark koppling.

Har folk svårt att förstå att 30 trasiga avstängda kärnkraftverk driver upp elpriset i Europa? Det är trots allt ganska många W som försvinner.

Nej det är fel. Man gör underhållen på sommaren. Sverige och Finland synkroniserar underhållet så det inte sker samtidigt.
Men det som händer var en reaktor gick sönder när det återstartades. Och det tog väl ca 6 månader att reparera det. Under tiden fick man problem med 2 andra reaktorer. De stoppen blev tack och lov korta.

Kärnkraft är inte planerbar riktigt. Den skall helst stå och gå med konstant effekt. Så fort man varierar så riskerar dom gå sönder. Stor skillnad där med vind och sol där det är enkelt att dra ned effekten.

Är dock ganska rätt att skrota gamla reaktorer som mest går sönder.
Ska man ha kärnkraft får man se till att de är ganska nya och inte skrotiga. (Är så med bilar också. Gamla är skrotiga och otillförlitliga, med höga reparationskostnader).

Men det är intressant att det krävdes tre trasiga avstänga reaktorer i Sverige innan det uppstod någon nettoimport av el. Det är ganska stor “överproduktion” och export kapacitet i Sverige. Och det är positivt.

Avspeglingen i priset gäller ju i mitt exempel med äpplena med. Men det tillför ju ingen nytta att man överproducerar äpplen vid en tidpunkt de är oönskade. Precis som med elen.

Nej, resonemanget är att man kan se problem med avdraget utan att ha någon politisk böjning åt något speciellt håll.

Det har alltså inget alls att göra med vad som diskuterades. Dvs skatten och avdraget.

Du kunde få vara mer tydlig. Är din kommentar här att du menar att även andra än extremkommunister ser avsaknad av skatt som bidrag?
Vilken då politisk ideologi/filosofi gör det?

För egen del ser jag inte avsaknad av skatt som bidrag. Och har ingen förståelse för de som gör det.

Artikel i DI idag om virtuella kraftverk som skall kunna spara pengar åt hushåll med solpaneler och batterier. Nog bara för prenumeranter.

I Sverige är det Svea Solar som startar upp det. I Tyskland finns redan några jeppar som kallar sig 1komma5 grader.

Tanken verkar vara att kunna använda kapaciteten till att sälja regleringstjänster till SvK. Korta frekvensregleringar då.

”Men vår bedömning är att en vanlig villaägare kan sänka sina elkostnader med någon eller flera tusenlappar i månaden”, säger Erik Martinson.

Det lät ju ganska mycket tycker jag. Ska bli intressant att se hur dom räknat ut det. Tills vidare tvivlar jag på det beloppet.

Totalt räknar Svea Solar att bidra med omkring 400 MW till balansen i elnätet under 2024.

Man avser gå igång i början av nästa år.

Och så nämns tyska 1komma5 som vänder sig till svenska marknaden. Där man pratar om att sänka elkostnaden till 0. Det är vad som står. Vet inte om någon misstolkning skett.

Jag vet inte vad du vill diskutera, om det är just vilket av språkbruken bidrag, avsaknad av skatt eller skatteavdrag som är det mest korrekta så är det det sistnämnda. För att skatten skall vara avsaknad bör den inte finnas där i första hand för att det påståendet ska vara helt korrekt.

Den diskussionen tycker jag dock är ganska ointressant, intressantare är frågan om nyttan av skatteavdraget, hur ställer du dig där?

Checkwatt gör redan detta och behovet av frekvensreglering är enormt och kommer att öka desto med vind och sol vi får i elmixen. I dagsläget betalas ca 3000.-/år och kw om man hyr ut sina batterier till frekvensregleing. Bra lönsamhet på att bara köpa batteri och ställa i garaget även utan bidrag.
Ska du köra bidrag, insrtallera så lite solceller som möjligt och ta så stort batteri som din huvudsäkring tillåter.

Det är väl väldigt tydligt. Bara gå tillbaka och titta. Jag undrade om inte 60-öringen bara var återbetalning av inbetald skatt. Och så verkar det vara.
Och då är det inte bidrag. Vilket en del påstår.

Inte alls. Staten kan beskatta och återbetala. T ex som när man har negativ restskatt. Dvs staten återbetalar för mycket inbetald skatt. Ingen kallar det bidrag.

Då är det lite underligt varför du engagerar dig så mycket. Men ändå inte svarar på det jag frågar.

Ok det är fler på gång. Ja, iden är ju enkel att tänka ut. Att räkna fram lönsamhet kan bli lite svårare. Men jag sitter inte på all data.

Dock kan du få redogöra för hur behovet av snabb frekvensreglering ökar med ökad andel solpaneler.
Givet hur långsamt produktionen från solpaneler ändras så ser jag inte hur du skall lyckas gå i land med den redogörelsen.

Samma gäller för övrigt vindkraften. Det är inte dom som orsaker behoven av snabb frekvensreglering.

Ja det är bra betalt. Jag ser estimat på natrium jon batterier (om något år då) på $40/kWh i inköp. Och då med förväntade 5000 laddcykler.
Antar man en laddcykel per dygn så blir det ca 30 kr/kWh i kapitalkostnad.
Nu kanske inte priset faller hela vägen dit men falla lär det göra.

Jag avvaktar nog tills jag kan köpa Na-jon batterier till bra pris.

Den är ett skatteavdrag som du får göra när du producerar solel, upp till så mycket som du köpt el för.

Att ingen kallar det bidrag gör det inte till avsaknad av skatt. Återbetalas något måste ju skatten finnas från början.

Jag engagerade mig för att jag ville försöka få till en fruktsam diskussion om nyttan med 60-öringen.
Det verkar inte gå så bra, så jag känner att mitt engagemang börjar svalna.

Vad har du frågat som jag inte svarat på?

Det är inte jag som påstår något, det är fysisk verklighet att tex vindkraft kräver mer av kraftsystemet pga sin ojämna produktion. Med större andel planerbar el med stor svängmassa har inte behovet av stödstjänster varit lika stort innan men kommer att öka. Det finns mycket att lösa om detta om an är intresserad .

Vi pratar om kw inte kwh dvs effekt och inte kapacitet. Frekvensreglering handlar om korta sekvenser av in eller urladdning och inte några djupurladdningar, sliter inte speciellt mycket på batterierna. Vad priserna på stödtjänster kommer vara i framtiden är svårt att veta , det planeras stora batterliager nu och batteripriserna är på väg ner så troligt är att priserna faller om några år men vi har kanske har ett par år av stigande ersättning först.,.Den trånga sektorn är nätlogistik.