Hur stor andel av ens lön bör man rekommendera andra att spara?

Det är ju helt utifrån personliga förutsättningar.

Säg en normal levnadskostnad är 10 520 kr/mån ihop med en boendekostnad för 6 000 kr/mån. Total levnadsomkostnaden blir då 16 620 kr/mån. Det går väl att diskutera om Swedbank uppskattning är rimlig men iaf en utgångspunkt.

Om man sen jobbar som konditoriarbetare i Uppsala får man ut ca 16 870 kr efter skatt, detta ger en sparpotential på 250 kr/mån.

Om man istället jobbar inom hemtjänsten får man ut 19 330 kr efter skatt, detta ger en sparpotential på 2710 kr/mån.

Om man istället jobbar som civilingenjör får man ut 33 006 kr efter skatt, detta ger en sparpotential på 16 308 kr/mån.

https://allastudier.se/jobb-o-lön/9255-cafeteriabiträde

Pratar jag med mina vänner som jobbar inom hemtjänsten skulle jag tycka 5% sparkvot är jättebra.

Pratar jag däremot med mina gamla kurskamrater som jobbar som civilingenjörer skulle jag tycka att de borde ha en sparkvot på över 15%.

Det jag vill säga är att sätta en generell regel är omöjligt då levnadskostnaderna är relativt statiska i Sverige sen beror det på ens inkomst vilken sparkvot man bör sträva efter.

8 gillningar