Hur stor är avkastningen från aktielån via kapitalförsäkringar

Hej!

Är det någon som vet hur stor avkastning man kan förvänta sig om man har aktier på kapitalförsäkringar som försäkringsbolaget (t.ex. Nordnet pension eller Avanza pension) sedan lånar ut?

Jag upplever det som extremt lite och inget jag hade vägt in i något beslut faktiskt. Vet inte riktigt vad andra mer aktiva sparare som t.ex. @nhb, @Pellepennan tänker…

Vet faktiskt inte, tänker att man får fråga Nordnet resp. Avanza. Men misstänker att det mer är försäljningsargument än något större reellt.

Beror på vilka aktier du har. Här kan du se de som är mest eftertraktade:

Samma för mig, men jag är inte så insatt. Jag försöker fokusera på att få de stora händelserna rätt och då hamnar detta under radarn.

1 gillning

Det är ju i många fall ganska udda aktier om man får uttrycka det så. De utlånade aktierna används sedan bland annat för att attackera den som lånat ut dem, genom blankning.

Jag ser det som en varningssignal om man tjänar bra på utlåningen. Då finns det många som har en stark tro att aktierna ska rasa. Det är dags att se över sin egen riskprofil.

En mycket grov överslagsberäkning:
50 miljoner kronor årligen till 1,5 miljoner Nordnetkunder ger en avkastning på 30 spänn per kund. Sedan är det ju inte alla som har KF, så snittet blir högre. Men man ser att Nordnet i marknadsföringen slirar och undviker att tala om avkastning i procent, utan slänger en siffra om några tiotalet miljoner kronor i ansiktet få folk - med syftet att man ska tycka att det är mycket pengar.

1 gillning

Som tidigare nämnt beror det helt på vilka innehav du har.

Min KF på Nordnet om cirka 450 000 gav under 50 under senaste kvartalet. Som jämförelse gav enbart mitt Intruminnehav (osäker på dåtida värde, ca 70 000-120 000) mellan 100 och 600 kvartalsvis under åren 2019-2020.

3 gillningar

Jag har min tjänstepension på Avanza och detta med aktiebelåning stör mig av två anledningar:

1. Det är en opt-out modell för något där jag tar risk (även om den är liten).

2. Det är en tjänst/produkt där Avanza tar 40% i avgift.

Tänker jag fel?

Edit: opt out ska det vara

Menar du inte att det är opt-out (dvs du måste aktivt välja att inte vara med)

Yes tack opt out ska det vara

Att tillägga som kuriosa är att flera fonder också lånar ut aktier i sin tur - det är t.ex. Därför PLUS ibland överträffar sitt jämförelseindex även efter avgifter.

Den genomsnittliga avkastningen för de tio mest populära aktierna i Nordnets aktielånprogram det senaste året är -31,8 %, att jämföra med exempelvis Länsförsäkringar Global Index +5,3 %. Det är nog svårt att bli rik på aktielån, även om Nordnet marknadsför det som “extra avkastning”.

Senaste månadsutbetalningen motsvarar 1,2% på årsbasis

90% av portföljvärdet motsvarar “mest blankade”

Någon som har statistik från era konton vad avkastningen blev ungefär för 2023?

@General_Index
Vad blev avkastningen på helåret? Består fortfarande din portfölj till 90% av “mest blankade” listan?

Så på årsbasis ca 50*4/450000 0.04% ?

Cirka 30% upp 2023. Numera är det kanske 15-20% som är på mest blankade. Avanza och Nibe är störst med ca 10% vardera.

Läste denna från @Emil_PLUSfonder