Hur stor är en fantasilön?

• Över 46.271 kr (brytpunkt statlig skatt)
  • Över 60.000 kr
  • Över 75.000 kr
  • Över 90.000 kr
  • Över 105.000 kr
  • Över 130.000 kr
  • Över 155.000 kr
  • Över 180.000 kr (svenska statsministern)

0 röster

Hur stor är en fantasilön egentligen? Alternativen avser anställd person i Sverige och bruttolön per månad.

När en person lyfter lika mycket lön månadsvis som någon annan gör på ett helt år så är vi inne på fantasinivåer.

Tycker dock inte att löner under den nivån nödvändigtvis är rimliga. Beror helt på position och värdeskapande.

3 gillningar

180.000 kr delat på 12 mån = 15.000 kr/mån.
Existensminimum för en ensamstående räknas boendekostnaden + 5.157 kr/mån år 2022.
15.000 kr brutto i Solna kommun ger 12.693 kr netto.

2 gillningar

Ingen av dessa är fantasi. Men jag håller med @tobiasax att över en årsminimilön är fantasi. Bidragsberoende, pensionärer etc räknar jag inte i sammanhanget.

1 gillning

Ingen av dessa är fantasilöner.

3 gillningar

men nu är det ju över 180k, sen om det betyder 1000k eller 181k är osagt.
Med tanke på vad saker och ting kostar idag så är det extremt enkelt att bränna 100k skattade kronor i månaden.

Medelhuset i en av Stockholms “bättre” förorter kostar idag 15M.
Ger en rätt skaplig månadskostnad.
Sen kanske ett landställe på det för 5M
Sen 2 bilar.
Lite semestrar, som exampel en vecka i Åre över sportlovet kostar 40k.

Justerar man beloppet för den högre skatten motsvarar det istället en bruttolön på 10 400 kr / månad. För att det ska motsvara 12 månaders nettolöner (15k brutto) behöver man komma upp i hela 242 300 kr per månad.

Med det sagt så är 180k en hög lön. Fantasilöner är för mig ännu högre. Min dotters klasskamrat har en pappa som tjänar en halv miljon brutto och en annan 900k. Det är fantasilöner om något.

1 gillning

Det beror på dina referensramar.

Jag antar att en person som har en fantasilön bör kunna leva ett “fantasiliv” vars mening för mig är så pass avlägset från ett vanligt svenssonliv att det endast går att fantisera om.
20-30k extra efter skatt ligger definitivt inte i det spannet.
I stort sett ingen som lever ett fantasiliv är en lönearbetare (ok förutom ett fåtal personer som exempelvis Gustav Söderström som är Spotifys produktchef och taxerar 168MSEK/år).

1 gillning

Glöm inte att det lär bli grymt dyrt med rysk kaviar framöver. :laughing:

Är det provocerande att någon som tjänar mindre än dig kanske ibland fantiserar om att ha din lön?

1 gillning

Nej. Men är min lön en fantasilön därför? Fantasi om en lön och fantasilön är två olika saker. :slight_smile:

1 gillning

En lön någon kan tänkas fantisera om är inte en fantasilön?

Jo, det kan vara det. Men det måste inte vara det.

Jag håller med. Precis som att en vikt samtidigt kan vara ”tung” för någon och ”hanterlig” för någon annan.

Så jag förstår inte riktigt varför det orsakade sådan upprördhet att någon såg en lön som en fantasilön.

Blev nå’n upprörd? Inte jag iaf. :slight_smile:

Men du kanske syftade på de som pratade Putinkaviar tidigare i tråden?

Hela tråden spårade ur på semantik, så ja, nog en del känslor vid tangentborden och mobiltelefonerna :slight_smile:

1 gillning

Det får man säga men det är väl lite enögt att säga att det bara handlade om att vissa inte köpte termen “fantasilön” om en inkomst på 50-100k. I så fall hade det inte blivit tjafs. Fanns ju en annan sida som hade lika svårt att acceptera att de förstnämnda inte betraktade nämna lön som en “fantasilön” och menade på att det måste bottna i brist på empati eller att man är verklighetsfrånvänd. Rätt osympatisk, illvillig och empatilös tolkning, om du frågar mig.

För mig är en fantasilön flera miljoner i månaden. Att den är “mat för dagen” för någon annan ändrar inte på den saken.

1 gillning

För mig går det en liten magisk gräns vid 100 000 kr/mån tror jag. Säkert på grund av den jämna fina siffran.

Jag är enbart bekant med en enda människa som tjänar så mycket. Därför blir det väldigt högt för mig. I mitt yrke har jag aldrig hört talas om någon som är anställd som tjänar över 100 000 kr/mån. Riktigt hög lön har man vid 80 000 kr. Då är man chef över MÅNGA. Att ha en lön över 100 000 kr/mån är således enbart en fantasi för mig. Att det inte är någon annans fantasi är en annan sak.

Ett litet inlägg från andra sidan.

För många, inklusive mig, är en normallön en fantasilön. När man i x antal år levt på ett par hundralappar över existensminimum så är även en ingångslön ett enormt steg upp. Det skulle handla om flera tusen kronor i ökad inkomst per månad för en 50% tjänst.

Men jag trivs ändå relativt bra med tillvaron, har fina vänner, har lätt att hålla mig sysselsatt och min buffert håller mig flytande även om större utgifter dyker upp någon gång per år. Sen önskar jag att jag vore smärt och skadefri, men det är ingenting som pengar kan lösa, så har lärt mig att leva med det.

Mitt mål är att inom överskådlig framtid skaffa ett jobb och en lön igen, för det vore kul att kunna vara till nytta, att kunna göra ett restaurangbesök och kanske göra en utlandsresa eller skaffa nya glasögon när det behövs och inte när de gått sönder. Men det vore också skönt att kunna spara mera, så att jag kan få upp min katastrofalt låga pension. Men jag sparar på och jobbar på att läget ska förbättras.

Men som sagt, även 45 000 kr i månadslön är en fantasisumma för många som saknar en normal inkomst, så kom ihåg att fira, även om en del har högre löner än så.

Jag firar ibland också, för jag vet att utan ett fungerande försäkringssystem så hade jag troligen suttit i en hemsk sits ekonomiskt. Så det är viktigt att inspireras av de som tjänar mer och samtidigt vara glad att man kan ha det riktigt bra även med sin egen inkomst. :blush:

10 gillningar