Hur tänker du kring livförsäkring?

Jag är av uppfattningen att allt för många försäkrar sig mot allehanda saker i onödan. Detta gäller bland annat livsförsäkring.

Det verkar som att en majoritet är på forumet förespråkar livsförsäkring. Har verkligen en majoritet av användarna på forumet så pass tunna ekonomiska marginaler att familjen inte skulle klara sig när den med högst inkomst dör?

Kan vi i vart fall enas om att det är helt onödigt med livsförsäkring om den överlevande personen är FIRE även efter dödsfallet?

2 gillningar

Med särkullbarns och stora skillnader i lön så är detta något som är löst sedan länge.

Återbetalningsskydd på tjänstepensionen :white_check_mark:
Livförsäkring på 5 miljoner till frun :white_check_mark:
Livförsäkring på 1,1 miljoner till barn :white_check_mark:

Sparande i K försäkringar med förmånstagarförordnande :white_check_mark:

Testamente :white_check_mark:
Äktenskapsförord :white_check_mark:

2 gillningar

Både Ja och Nej.

Jag skulle nog inte nyteckna en livförsäkring om jag stod utan en i nuläget, men jag säger heller inte upp de 2 jag har och har betalat för de senaste 25 åren nu när risken för att avlida verkligen ger sig till känna med ökad ålder och en allt sämre hälsa och leverne.
Dö kommer jag att göra - frågan är bara om jag hinner dö i tid.

Nog för att min hustru kommer klara sig men ytterligare 3,5 miljoner in på hennes konto lär inte sitta i vägen om jag avlider före 75/90 år.
Hon kan sprida ut pengar till barn och barnbarn, Stadsmissionen eller i värsta fall till Hammarby-Fotboll om hon så önskar det.

Den 5-hundring i månaden mina livförsäkringar kostar skulle jag ändå bara lägga på Trav och stryktips och där har jag dessvärre inga stora vinster att stolt visa upp…

6 gillningar