När jag har tittat på livförsäkringar så har jag gått in med samma inställning (att det inte skall märkas för min fru då alltså, inte för Caroline), men vid de beloppen börjar avgifterna bli såpass höga att de avskräcker. Så vi har bara fortsatt med att jobba vidare på att bygga upp ett kapital som räcker för ovanstående istället.
Min sambo studerar och kommer in sent i det svenska arbetslivet. Så för mig finns en poäng med en livförsäkring då jag gärna ser att mitt sparande kan ligga kvar och puttra till pensionen hennes om jag skulle ha otur vid fel tillfälle.
Men jag vet ju att mina giffar inte går att försäkra. Dem skulle hon sakna. ![]()
Livförsäkring är billigt och kan göra enorm skillnad för familjen om en vuxen går bort, så vi har räknat på vad vi tycker är ett rimligt belopp utifrån vilka utgifter vi har på årsbasis och tecknat ett sådant skydd.
Jag har inte direkt några funderingar så den andra tråden fångade inte mitt intresse ![]()
Med tanke på hur billigt det är när barnen är små och vi föräldrar relativt unga så ser jag ingen rationell anledning till att avstå om man har råd med en livförsäkring. När barnen har flyttat ut och försäkringen ökar i kostnad kommer vi förmodligen avsluta den, jag har svårt att se att vi skulle ha ett behov av den då.
Det känns dumsnålt att inte ha en livförsäkring för att risken för att dö är liten, men man ska såklart inte ha en om hushållet inte behöver den.
Det tänker jag på men om jag skulle dö idag skulle arvet från mig förmodligen räcka för att täcka hela boendekostnaden så länge min hustru lever.
Vi hade livförsäkring i kombination med testamente tills vi gifte oss. Den var till för att täcka boende lånet, men i och med att vi gifte oss och lånet nästan var avbetalat så valde vi att avsluta båda livförsäkringarna.
Borttaget.
Låneskydd låter inte klokt.
Dels dyrare än att teckna än en ren livförsäkring. Jämför samma belopp i livförsäkring t ex hos Skandia.
Dels riskerar du bli livegen din bank. Om du ska byta bank eller bolån. Så får du fylla i en ny hälsoblankett. Har du oren hälsa riskerar du att inte kunna byta bank.
Jag är lite anti till försäkringar överlag och har kanske mest svårt för livförsäkring, för egen del.
Jag har försäkring på hem, fordon och arbete (a-kassa), det räcker så.
När jag eller partnern dör får den andre ändå en bra hög med pengar. Jag ser inte behovet av en extra miljon från en livförsäkring som förmodligen aldrig kommer att komma till användning.
Jag föredrar att bygga kapital och ha det som en generell försäkring istället. Det som skulle ha lagts på försäkringsavgifter går in i indexfonder istället.
Naturligtvis skall man räkna av sin egen del av sparat kapital mot ev livförsäkringsbelopp, om syftet med kapitalet är ngn form av FIRE/Late Fire/Pensionskapital. Man lär ju inte ha någon större nytta av det…
Sparat kapital är då totalt kapital minus andel av gemensamma lån.
Premien på en livförsäkring runt miljonen kan nog ligga runt 100-150kr/månad i snitt mellan säg 35-55 år (jag betalar tror jag 110kr/månad för 1,2 MSEK)
Ränta på ränta kalkylatorn ger med 100kr/månad i 20 år med 7% avkastning 50753 kr.
Naturligtvis är risken för försäkringsbolaget låg att de får betala ut min livförsäkring, därav det högre förväntade beloppet (jag kallar det inte avkastning för jag vill inte ge min fru ideer…)
Så jag ser det som en dålig idee att spara pengarna i en fond för att säkerställa ett belopp vid händelse av frånfälle.
Dödsfall är ju ett scenario med hög risk, eftersom konsekvenserna blir mycket höga (inte minst för den som avlider…) även om sannolikheten är låg. Då bör man ha ngn form av försäkringsskydd.
OM man inte har en situation enligt första meningen där man tar hänsyn till totalekonomin.
Jag har satsat på ordentlig livförsäkring eftersom jag vill att barn och fru ska klara sig bra.
Barn 1: 1,5 är
Barn 2: 1 månad
Fru: 32
Bolån ca 3 000 000
Livförsäkring 1: 560 000
Livförsäkring 2: 6 000 000
Begravningsskydd: 40 000
Garantipension: 110 000 kr/år i 12 år (1,5 miljon)
Har upprättat dokument till familj (föräldrar och fru) att 5M ska gå till familjens bostad så de är skuldfria i hyffsat hus med låg boendekostnad.
1m till frus pension
500k var till barnen i fonder fram till 18-års dag.
Intressant att du räknar in Låneskyddet i din uppställning när Låneskyddet är att betrakta som en livförsäkring med den enda skillnaden att den är knuten till din skuld till banken när du slår fast att 95% saknar behov av att teckna livförsäkring.
Gör samma uppställning utan dessa 1.750.000kr och se om slutsatsen blir den samma.
Valde alternativet ‘inte relevant i min situation’.
Och det svaret förklaras av mitt svar på detta:
Utflugna barn, ingen partner, så den ende som eg hade behövt lite skydd är katten Pop och han är den mest underbara katten som finns så han skulle snabbt snappas upp av någon i närheten, om nu inte någon av kidsen tar honom.
Så - på det viset påverkas ingen om jag hamnar under ångvälten. Däremot vill jag väldigt gärna finnas kvar i livet en god stund till, inte minst eftersom kidsen enkom är unga vuxna och redan förlorat sin pappa tidigare i år. Så emotionellt lär det spela väldigt mycket större roll. Men ekonomiskt finns inget som gör att en livförsäkring skulle vara aktuellt för mig i nuläget.
Borttaget.
Där slog du huvudet på spiken.
Jag vågar påstå att 95% av befolkningen saknar de resurser som detta forum till viss del har att tillgå.
Dessutom valde jag att utelämna det faktum att på de 500.000kr i tjänstepension ligger en latent skatteskuld på 30-50% i samband med utbetalning.
Riskpremien för en 35-åring mitt i livet och med ett stort ekonomiskt ansvar för sin familj är 27kr per försäkrad miljon plus administrativa kostnader på ca 30kr/månad - låt oss säga 100kr/mån för 2.500.000kr skattefritt utbetalt försäkringsbelopp är i min värld både billigt och nödvändigt för en ung familj.
Prexis! Och mtp alla skilsmässor i dagens samhälle som många gånger leder till särkullbarn i nya förhållanden är det nog viktigt att ha koll på vad som kan hända om ena parten faller bort!
Borttaget.
Håller om att det bör vara behovsbaserat, men undrar var du får 95 % ifrån? Känns helt taget ur luften.
Har svårt att se att bolåneskydd skulle vara ett bättre alternativ. För mig skulle det iaf bli betydligt dyrare än de livförsäkringar jag har, visst täcks även andra situationer än dödsfall men för långvarig sjukdom har jag en bra skydd genom jobbet.
Håller med dig till 100%, det är just dessa människor som lever på marginalen som en livförsäkring kan göra stor skillnad om oturen skulle titta fram och en av två familjeförsörjare avlider.
Att prioritera 100kr/mån till en försäkringspremie är av yttersta vikt för högt skuldsatta barnfamiljer.
Man får helt enkelt hitta en 100-lapps besparing någonstans, en fika på stan, några liter bensin eller strypa en eller flera betaltjänster för TV’n.
Jag anar dock ett ideologiskt/politiskt motstånd mot en livförsäkring snarare än ett strikt ekonomiskt tänk kring familjeekonomi när jag läser dina inlägg.
Dock respekterar jag dina ståndpunkter i frågan även om jag inte delar dem.
Peace.
Borttaget.
Hellre en hälsoförsäkring som kan förlänga mitt liv än en livförsäkring som livlös.
Är kapitalstark och arvingarna kommer att klara sig utmärkt efter att jag faller bort.
Viktigt dock att ha ett testamente på plats.