Hur tänker ni om parekonomi där man har olika mål och syn på ekonomi?

Hur kompenserade du henne för graviditets- och förlossningsarbetet då? En surrogatmamma kostar väl x antal hundratusen i de länder det är tillåtet så hälften av vad en sådan kostar är väl kanske rimligt om ni båda ville ha barnet, så ni delar 50/50 på den kostnaden också.

1 gillning

Med den logiken, att vi borde dela på ALLA kostnader 50 50, borde hon ersätta mig när jag är föräldraledig för jag förlorar mer inkomst än vad hon gör när hon är föräldraledig.

Minst tio teckan och för likt inlägg slumpässiga tecken dkfkbfjxkndfkfkenfj

Vi har väldigt likt system och jag blir förvånad över hur få som faktiskt har det…
Vi tjänar relativt olika däremot. Därmed så har vårat excel-dokument en jämfördelse-funktion där vi ser hur det är i förhålande till varandra.
Tex tjänade jag en tid 75% av hushållets inkomst (netto). Därmed stod jag för 75% av hushållets gemensamma utgifter.
Jag har fortfarande mer på mitt konto efter allt är betalt, än vad hon har med sin lägre lön. Skapar enligt oss båda en väldigt jämställd ekonomi.

Hon jobbar däremot bara 75%, men detta är för att vi skall kunna få ihop vardagen med barnen. Därmed betalar hon självklart mindre till våra utgifter.

Nu är detta också under förutsättningen att båda har önskan att försöka bidra till sin 50%-iga del i utgifterna. Dvs ingen av oss har valt att jobba mindre eller så “för att vi vill”.

Sedan har man varsitt konto där man kan lägga sina pengar på det man själv vill, utan att bry sig om den andres “onödiga” utgifter.

Gemensamma utgifter av större slag diskuteras. Om vi tar ICA-basic eller märkes-vara är inget vi hakar upp oss på, men mentaliteten av inhandling diskuteras. Ekologiskt eller inte, hämtmat, vegetariskt tex.
Levnadsstandard och därmed tex hyran slår relativt lika på vardera ände likväl som större inköp av säg bil eller dyl har relativt lika stor påverkan.

Känner igen mig och har en väldigt liknande historia som @angaudlinn

Många tyckte det var ett väldigt konstigt upplägg men idag är jag glad att vi hade det så, jag hade inte varit där jag är idag annars. En lärdom är också att oavsett relation kan man inte ta för givet att det varar för evigt och jag kommer därför aldrig sätta mig i beroende av någon annan ekonomiskt eller tillåta någon annan vara beroende av mig ekonomiskt. Jag tror att den sista delen är något som det reflekteras för lite kring.

4 gillningar

Tar ni hänsyn till att din partner går miste om pension och även får andra nackdelar ekonomiskt av ett ensidigt upplägg för barnen?

1 gillning