Hur troligt är det att svenska fonder tex Spiltan Investmentbolag och PLUS Allabolag presterar bättre än en globalfond?

Vad jag kan se har Spiltan vissa perioder presterat bättre än en global indexfond. Men hur troligt är det att den gör det igen? Och har SEB Sverige Indexnära eller PLUS Allabolag nånsin gått bättre än tex LF Global? Om inte, varför ska vi ha dem i våra portföljer?

Det har egentligen inte att göra med att man tror Sverige kommer prestera bättre än resten av världen. Det kallas iaf för “Home bias”. Det finns ett gäng trådar om det, länkar en här nere till exempel. Och kanske något avsnitt också, osäker.

Rätt många här inne skiter i home bias. Lysa kör med 20 % home bias. Själc har jag 10 % :slight_smile:

2 gillningar

Man behöver inte ha det i portföljen. Jag har inte det. Pensionsmyndigheten rekommenderar en globalfond i premiepensionen, dvs ingen sverigefond. Så du klarar dig finfint med bara en globalfond.

Att tillägga så har många entrélösningar för tjänstepensionen home bias :slight_smile:

Haj allihopa,
Vem kan svara på frågan som lyder :slight_smile: Har haft Spiltans Fonder i 5 år.
Tycker ni att det kan vara riskabelt ah behålla länge??
Tack i for hand.

5 år är ju inte särskilt länge. Fonder bör man hålla en lång tid. Frågan är ju snarare om det är en fond du tycker behövs och fyller en funktion i din portfölj eller om det bara är ren spekulation?

Alla aktier och fonder innebär risk.

1 gillning