Ja, om inte priset inflationsjusterat ska det mycket till för att det ska vara en dålig deal. Över de senaste 60 åren har SEK fallit i värde med cirka 92%, så det blir då motsvarande åtta öre per kWh mot slutet.
Nej, jag vill inte ha strömlöst heller naturligtvis. Jag säger att jag tror vi kan klara att bygga ut ett energisystem som fungerar utan att tvinga alla att betala kärnkraftspriser. Såvitt jag förstår är vindkraften lönsam vid 30-40 öre. Att de inte får så mycket i betalt i dagsläget beror ju mycket på att man byggt i Norrland och att SVK inte klarar av att överföra all produktion söderut.
Utbyggnaden av kärnkraften är i dagsläget beräknad att kosta 400 miljarder, och då tror jag personligen att det kommer att bli betydligt dyrare då ingen lyckats bygga en reaktor på senaste utan att gå över budget ordentligt.
I jämförelse så beräknas SVKs nätutbyggnad, inklusive för att ansluta havsbaserad vindkraft och överföra den söderut, kosta typ 50 miljarder. Då har vi 350 miljarder kvar som vi kan ha till att fixa stabilitetsproblem för. Att dra kablar kan man budgetera betydligt säkrare än att bygga reaktorer.
Jag förstår att du är på team kärnkraft, men du presenterar inte heller nån information. Jag får intrycket från kärnkraftsförespråkare att man helt förnekar de uppenbara nackdelar en utbyggnad av kärnkraft skulle medföra och bara säger “men, stabilitet” som om reaktorerna vore nån sorts snuttefilt.
För mer info hänvisar jag till tex den här rapporten från Chalmers som säger att vi kan bygga ett stabilt elsystem med eller utan ny kärnkraft, men att “…sammantaget innebär 6 GW ny kärnkraft därmed en merkostnad för samhället om ca 660-1490 MEUR/år” eftersom reaktorerna fortfarande blir dyrare efter att alla kostnader knytna till att hantera topplaster och stabilitet är inkluderade i scenariot utan kärnkraft.
Nu tror jag den här tråden har spårat ur tillräckligt, så det är allt jag kommer att säga.
Nej jag är inte team kärnkraft, jag är team kärnkraft tills vi har nåt bättre som funkar i hela Sverige.
Flaskhalsarna i kraftöverföringen norr till söder beräknas tar 15 år att bygga bort, det är ingen quickfix.
Jag stör mig mest på att det pratas bara om pris per kwh när tex nätpriserna gått upp med 30-50% sista åren pga sol/vindkraft. Man behöver se helheten.
JA vi får ta det här i en annan tråd.
Man behöver inte lagra i veckor. Man lagrar när det är billigt och använder när det är dyrt på samma dygn.
Så t.ex. kan man bygga batterilagring i samband med vindkraftsparkerna så kan man ta den ostabila matningen från vindkraftverken och lagra. Sedan släpper man den stabilt som stöd till baskraften när förbrukningen är högre. Då kan man forma den till rätt frekvens etc. och välja de mest strategiska tidpunkterna.
Batterilagring är kortsiktig. Det är itne något förråd där man stoppar undan el för vintern. Istället är det ett sätt att stabilisera vindkraften och handla elen när den behövs istället för när den produceras. Under vintern får vi importera om vi måste. Oftast är det bara några dagar vi behöver göra det och det kan vi väl tåla?
Nu var mitt exempel att vind/solkraften skulle vara självständig oberoende av andra kraftkällor, då behöver man räkna på dessa lagringskapaciteter. Mest för att belysa hur beroende sol/vinskraften är av andra kraftkällor och balanslösningar. Finns nog ingen som seriöst räknar på det ännu hoppas jag.
Redan idag krävs motsvarande 5-10% av installerad effekt vind bara för att frekvensreglera, något som syns på nätavgiften men inte på elpriset.
Man kan ju lägga in som krav på nya vindinstallationer att man måste ha en lämplig mängd energilagring i samband med vindparken för att få byggtillstånd.
En vanlig batterilagringslösning för elnätet kan lagra 2-6MWh med 1-3MW effekt. En blåsig dag genererar svensk vindkraft 200GW. Om vi vill lagra 10% av en timmes produktion behöver vi alltså 3-10000 lagringsenheter (Jag räknar nu på den vanligaste utformningen där man bygger en komplett lösning med nätomvandlare i en 20-fots container.) Att köpa in 10000 containrar med batterier låter som mycket men är inte alls mycket på det stora hela. Det finns just nu 5500 vindkraftverk i drift i Sverige idag.
Det skulle kosta 600-1200 miljarder att bygga denna kapacitet med dagens pricer. Återigen en stor summa men inte så stor om den delas upp mellan många aktörer.
1 GW vindkraft kostar mellan 13-20 miljarder att bygga. Att lägga till batterilagring som kan hålla 10% av en timproduktion kostar ungefär 600 miljoner. Ett tillägg på 3-5% Helt klart överkomligt. Speciellt om man tar med i beräkningen att man då kan sälja sin el vid mer gynsamma tidpunkter och därmed få högre intäkter.
I första hand är det batterier för att frekvensreglera den ojämna vindelen som är nödvändigt för att vindel ska kunna fungera i vårt kraftsystem. Systemet är byggt för 50hertz och klarar i princip inga avvikelser, det är därför marknaden för regleringsstjänser blivit så stor sista åren.
Självklart borde det ligga på producentsidan men det gör det inte idag utan ligger på nätsidan.
Vindelen brottas med stora lönsamhetssidan så några marginaler dör finns inte att tala om.
Ofta har ju utlandet samma vädersystem.