Vänligen förklara om du på riktigt har svårt att förstå eller bara låtsas, det är tyvärr inte så uppenbart som man skulle kunna tro/hoppas.
Jag förstår vad du försöker säga jag håller bara inte med. AI och Krypto är ett jättefält för bluffmakare och bedragare. Kassa gröna investeringar framstår som ganska tamt i jämförelse.
Och så påpekade jag att “Gröna vågen” är fel namn och syftar på något helt annat.
Ok, ja det sker tveklöst mkt bondfångeri med btc/AI som lockbete.
Och två fel gör ett rätt?
Nej. Men det var inte det vi pratade om.
Om ämnet är “hur undvika gröna bubblor” så förstår jag inte riktigt hur mina inlagor vart OT. Prata BTC däremot?
Sannolikt inte så mycket offentliga medel eller styrning i Bitcoin, gissar jag? AI kanske delvis en annan sak, även om den tekniken inte är statligt framtvingad, som stora delar av green deal teknikerna är. Det är en grundläggande skillnad för mig. Att privat kapital vill ta risker och kalkylerar med det på nya marknader och tekniker är för mig väsenskilt från att stater försöker diktera fram teknikskiften och står för dess finansiering. Det förstnämnda är kapitalism, det andra snarare dess motsats.
Inte så mycket från svensk sida men från amerikanskt håll finns det massor med involvering
Det har jag redan svarat på högre upp. Min poäng var att det finns mycket större fallgropar på marknaden än att regeringen pytsat in nåra miljarder i projekt som gått dåligt. Northvolt och Stegra etc är en piss i havet jämfört med andra politiskt styrda investeringar (som tillexempel försöket att blåsa liv i kärnkraften) och med de stora bubblorna på marknaden som många glatt investerar sina pengar i.
Att göra en dålig investering kan alla. Att bara göra bra investeringar är i princip omöjligt. Sen den här tanken att staten skall sitta på händerna och aldrig göra något är vanligt förekommande men en dålig ide. Många stora investeringar som gjorts använder vi daglingen och lägger knapt en tanke att det var “orättvist” att staten gick in och ändrade marknadsförutsättningarna. T.ex. bredbandsutbyggnaden, järnvägen, hela vägnätet etc. Jätteorättvist att inte marknaden fick lösa det själv. J´Gör staten dåliga investeringar ibland? JA. Är det hela världen? Nej.
Ett litet sidospår men bör inte kärnkraftsutbyggnad vara den absoluta spjutspetsen i repertoaren av gröna satsningar? så mycket stabila kW till så lite utsläpp kan inget annat energislag konkurrera med ![]()
Det är sannerligen inget sidospår utan helt centralt imho. Hellre brytning av uran och jordartsmetaller än batteriäventyr och vätgas i min portfölj, så att säga.
Håller med. Men man behöver lära sig av sina misstag med.
Det låter som att du kan tänka dig politiska investeringar sålänge det är “rätt” politiska investeringar. Tolkar jag dig rätt?
Nja… Stabilt är det ju, och möjligen rätt co2-neutralt, men annars? Jag är ingen militant kärnkraftsmotståndare, men att satsa på en energiform som till och med byggarna säger behöver ett pris på 1kr/kWh för att klara sig, som har en historik av att alltid överskrida budget i tid och pengar, som vill externalisera risken för olyckor, och där alla alltid verkar bortse från den miljöpåverkan som uranbrytning medför, tycker jag är rätt dumt.
Jag tycker alla de som förespråkar kärnkraft borde vara villiga att teckna avtal att köpa elen för 1kr/kWh för de närmaste 60 åren. Vi andra kan lägga rätt mycket pengar på andra åtgärder för att skapa ett stabilt energisystem för de pengarna.
Vad vill du helst ha som granne, ett vindkraftverk eller en urangruva?
Har du räknat på det?
Är inte säker på att kk går förlorande ur den striden. Det beror på en rad faktorer.
Det räcker med en gruva inte tusentals.
Tja tror ett pris på 1kr/kw i 60år kan vara en bra deal. Det krävs mer info.
Du har rätt. För mer info kan man tex titta på elpriserna under 2025 och se att under endast en månad var snittpriset i SE4 över en krona (104 öre.) I SE3 var det som högst 77 öre. Medelpriserna under hela året var 18/18/51/67 öre i de fyra elområdena. Vi pratar alltså om ca en fördubbling av priset i SE3 och en femdubbling i Norrland.
Eller för ett annat perspektiv: vi talar om att alltid betala ungefär så mycket som folk betalade nu under januari-februari 2026, då det rapporterades om folks elräkningar var och varannan dag.
Jag är övertygad om att vi kan lösa det billigare än så, och dessutom utan att behöva vänta tills (som bäst) 2035.
Låter mer som ett inlägg för “fattiga tillsammans”. Gruvdrift har mig veterligen inte varit en vinnare i någons portfölj.
Ja 2025 var billigt men det är fortfarande bristfällig information.
Hur ser det ur med nätavgifterna sista 5-10åren? Hur har de påverkats av alltmer vind och solkraft?
Hur ser det ut med lönsamheten bland ffa nyare vindkraft som inte är subventionerad?
Hur stor del av dagens elmix är kk ? Hur ser det ut om en allt mindre del av mixen är planerbar?
Det finns en systemkostnad att ta hänsyn till där priserna skjuter i höjden ju större andel oplanerbar el vi har.
En majoritet av svensk vindel går med förlust, priserna måste alltså upp för att vindkraft ska vara lönsamt. Speciellt om det byggs mer då lär elpriset gå ner ytterligare.
Jag tar kk för 1kr , du tar strömlöst när det inte blåser eller svindyra batterier för att kunna lagra el i kanske ett par veckor.
Nu är jag inte heller rabiat åt något håll men pris per kwh är väldigt begränsad information.