Hur väldiversifierad är egentligen en global indexfond?

En sak ska vi göra klart för oss. Jag har aldrig sagt att lf global är en dålig fond. Jag bara tipsar att en så gott som identisk usa fond ger bättre avkastning.

Det är lf global fanatiker som konstant när jag nämner det börjar bete sig som att usa fonder är något dåligt. Medan de priser en så kallad dold usa fond.

Nej det är du som inte skiljer på dåtid (det du kan se i grafen) och nutid.

Precis har inte presterat lika bra. Dåtid. Inte nutid.

Faktafelet är att du inte skiljer på dåtid och nutid/framtid.

Detta är ett faktafel. Hur de går vet du inte utan en tidsmaskin. Det du vet är dåtid alltså hur de har gått.

2 gillningar

Ge dig nu. Den grafen är till dagens datum. Sluta hitta på saker bara för din favorit fond är lf global. Som jag själv sagt är en bra fond.

Du kan försvara de 28% bäst du vill. Men skulle de 72% usa krasha 50% så kommer alla de andra 28% också gå ner.

Dåtid och nutida bla bla bla. Så länge de har samma andel i usa så är dåtid som nutida. 72% dåtid styr 72% framtid. Och imed de 72 är 28% mindre kommer de ger mindre avkastning om världens ledande it bolag går plus.

Alltså historik från dåtid.

Nej. Faktafel igen.

De du kallar världens ledande it bolag behöver överträffa marknadens förväntningar mer än vad andra bolag utanför USA gör för att USA ska fortsätta gå bättre. Att de går plus är inte tillräckligt. De måste överträffa marknadens förväntningar mer.

2 gillningar

Sluta upp med ditt ljugande om faktafel. Till skillnad från dig visar jag fakta och bevis med bilder istället för att prata en massa goja för att någon inte blint prisar min favorit fond.

Du har fortfarande inte presenterat fakta med morgondagens kurser på fonderna. Därned har du inte prenumerera fakta att fonden går bättre.

Jag ljuger inte.

2 gillningar

Så att du fattar vinken

72% identiska bolag med amf aktiefond Nordamerika.

Om du ska föneka det skaffa bevis

Ingen har förnekat den andelen USA.

2 gillningar

Så varför har du hoppat på mig varenda gång jag nämner amf aktiefond Nordamerika är i dagsläget lika säker som lf global. RÖR SIG IDENTISKT men amf ger bättre avkastning.

Varför VARENDA gång har du börjat med samma som du gör nu. Försöker få amf till att låta som något negativt.

Jag har inte hoppat på dig. Däremot påstår du saker som är rent felaktigt.

Du påstår att AMF Nordamerika går bättre. Det är helt omöjligt att veta utan en tidsmaskin. Ingen kan veta det utan en tidsmaskin.

Du svarar återupprepat med att historiken visar att AMF Nordamerika går bättre. Det är fel. Historiken visar endast att AMF Nordamerika har gått bättre.

Det är dåtid. Inte nutid och framtid.

Du fortsätter varenda gång med felaktiga påståenden.

3 gillningar

Sluta ljuga om mig.

Jag tar upp bolag. Hur stora dom är. Hur troligt det kommer gå för dom i framtiden. Använder grafer för att visa om lf inte ändra något på sin fond kan amf troligen gå bättre.

Det är du och andra som bara börja säga faktafel. Historisk avkastning bla bla och beter er som om Microsoft eller Google inte finns om 5 år eller blivit ersatta.

Varför inte bara vara nöjd med att 2 bra fonder är nämda så folk som läser dom kan välja. Varför gå på som att det är ett misstag och investera i båda.

Jag brukar tänka såhär vilka bolag i indexet använder jag mig sjölv i sverige utav samt ser runt mig att andra använder?

Jo väldigt många av bolagen denna dag har jag använt mig utav
(microsoft office paket)
(Alphabets sökmotor)
(Apples mobil)
(Visa när jag handlat med kortet)
(Amazon har jag använt en massa gånger senaste året när jag köpt prylar på nätet)

Jag känner mig trygg med dessa bolag visst har man en stor valutarisk etc men bolagen i sig gillar jag visst högt värderade men jag orkar ej timea mig in i dessa bolag utan kör the long game ändå.

Det vi säger är att ingen vet ifall Google, Volvo eller Alibaba kommer gå bäst i framtiden. För 35 år sedan stod Japanska börsen för en större andel av världsindex än USA. Hur vet vi att USA inte är det nya Japan? Det vi säger är att det finns en riktig risk att andra länder presterar bättre än USA i framtiden. En risk som man kan minska genom att investera på fler marknader, med samma förväntade avkastning (eftersom ingen vet vilka bolag som kommer gå bäst framåt).

9 gillningar

Det har du rätt i och jag håller med dig. Men då ska man inte förlöjliga eller få det att låta som mitt tips gör så man förlorar pengar med och rekommenderar en som är 72% identisk. Rör sig identiskt och kommer falla samtidigt som de stora bolagen.

Jag säger alltid att det är så länge lf inte ändrar i fonden så är det bättre med en usa fond

Jag säger också alltid att lf global är en bra fond och att dess fördel är att de ändrar i fonden om tex usa skulle ändra sig till betydligt sämre.

Och är det till oerfarna så brukar jag rekommendera lysa eller just global fonder tills dom känner sig mer säkra.

Jag även uppmanar ALLA och ta dessa råd som tips på fonder och göra en egen uppfattning. Eftersom råd här kan ge mindre avkastning.

Finns ingen anledning till att jag flera gånger blivit påhoppad av en eller flera och försöker få mitt råd att framstå som fruktansvärt fel. När jag bara vill get tips och alternativ till eventuellt bättre avkastning med fakta om varför det är troligt. Och jag prisar alltid lf global. För över 10% per år = en jättebra fond.

Vill tillägga att det har varit i finans tidningar och reportage om att lf global är en förklädd usa fond imed sitt innehav. De själva säger att i dagsläget är det lika bra eller bättre med en usa fond. Men som sagt global ombalanserar vid behov så finns anledning att ha kvar det i global fonder för den saken skull.

Det värsta är att detta påpekade jag innan det kom ut i nyheterna. Ändå försöker folk få mitt råd att låta som dåligt trots jag bokstavligen säger båda är jättebra. Men den ena kan ge bättre avkastning baserat på fakta.

En jobbig tanke är att det finns egentligen ingenting som förhindrar amerikanska bolag att gå från ~59% av världsvikt till 80%+. Vilka företag folk vill investera i, inte minst den stora massan som medelklassen i Indien/Kina utgör, utgörs mkt av bra rykte och hur attraktiva företagen är. Att kinas befolkning utgör 1,4miljarder behöver inte betyda att kinesiska bolag kommer växa på börsen om de ser amerikanska bolag som attraktivare att investera i. EM företag är billigare (P/E-tal m.m.) men det räcker liksom inte. Amerikanska bolag kan ta över mer av marknaden ändå.

Otroligt svårt att sia om hur det kommer gå framgent. Replace EM med Europa i resonemanget om så önskas.

2 gillningar

Sant det du säger. Som du säger så är det en väldans massa i china. Och så länge jag kan minnas har de försökt att bli stora fiskar både inom handel och börsen. Än idag är grejer från Kina ett av de billigaste i världen. Och på börsen hör man inte direkt något i wow väg.

Visst det är lite skrämmande att usa dominerar så mycket som de gör. Det lär knappast minska såvida inte usa skjuter sig själv i foten med ett långdraget inbördeskrig. Bolagen blir nog kvar. Men deras position som världsledande hade nog försvunnit

Innan du går all in USA i dagsläget, fråga för all del google var nVidia och Apple tillverkar sina processorer, och googla sedan hur glada det Kinesiska styret är över att Taiwan inte står under deras direkta inflytande.

Det Nattugglan m.fl. (med beundransvärt tålamod) försöker säga till dig är att grafernas historik inte säger någonting alls om dess framtida utveckling. Genom att investera brett minskar du din risk. Valet är dock såklart helt ditt eget :pray:

3 gillningar

Bra grundfrågeställning som så ofta slutar med hårklyverier om hur många decimaler man bör ha i PI.

Jaha ja. En till som ljuger om vad jag sagt. Seriöst vad är det för fel på er.

Ja jag nämnde grafen. Tydligen triggade det er till den grad att ni får problem och läsa.

Igen.

72% är i usa

De aktier i usa är samma som i amf aktiefond global

Imed 72 % är usa. Så styr usa akterna fondens upp och ner gångar.

Eftersom usa delen är 28% mindre än amf aktiefond usa. Har den sämre avkastning. Men båda är styrda av exakt samma bolag som är värderade mindre på lf global.

Ja det är en graf. Haka inte upp dig på den. Bli inte triggad nu. Det är bara ett exempel på att visa att det kan vara en ide att investera i både eller bara amf tills lf ändrar sin fördelning.

Jag är EJ en usa fanatiker. Jag är EJ en lf global hatar. Det är vad ni lf fanatiker har ljugit och försökt manipulerat mina texter till att låta som.

Detta forum är till för att ge varandra tips. Inte dum förklara någon för att de inte prisa en persons favorit fond. Inte kalla fakta för felaktigt information bara för att det inte prisar en persons favorit fond.

Vill tillägga det är bara du och dina lf kompisar som konstant ha hoppat på mig om jag tipsar någon att titta på amf aktiefond Nordamerika och påpeka att de rör sig identiskt, men amf har get bättre avkastning.

Ni aktivt och medvetet försöker råda folk till eventuell sämre avkastning. Istället för att moget diskutera för och nackdelar mellan 2 fonder. Eller bara låter det vara att 2 bra fonder har nämnts. Och låta folket själv avgöra vilken som passar dom.

Och att jag är lite agresiv i min komentar är för jag är trött på det här mobb beteende och hoppa på folk som inte prisar lf global. Det har nämnts av andra användare att man blir attackerad om man inte prisar lf glob. Detta är vida spritt på forumet.

1 gillning

Det är ingen mobbing eller hat!
Det folk försöker säga är bara ingen vet vad som kommer hända i framtiden, och mitt lilla parantes-inspel är bara som ett exempel att om något dumt skulle hända på den lilla ön utanför Kina där Usas tech-jättar tillverkar sin hårdvara så är det skönt att ha lite aktier som inte är beroende av det som tillverkas på den lilla ön. Världsekonomin är ett enormt nätverk som är svårt att överblicka.

Kör Usa om du vill :+1:

2 gillningar