Hushållsekonomi

Hej!
Finns det några tidigare inlägg eller länkar till intressant artiklar som visar på olika varianter eller strategier av Hushållsekonomi?
Jag är ute efter att hitta rimliga mål per område i en Hushållsekonomi, men den enda jag hittar är nedan:

Helt ok artikel, men jag är ute efter ytterligare underlag och kansek tidigare dialog runt ämnet.

Tack!
/Tomas

vi kör 50/30/20 regeln, har alltid gillat den av någon anledning. Med det sagt så tog det ett tag att landa i den. lägga kostnader i, enligt oss, rätt kolumn. Har inte sett något annat helhetsförslag till hushållsekonomi. Har inte sett att man i detta forum diskuterat budget något nämnvärt, men har bara varit med en kort tid.

Jag tycker att 30% på det man vill konsumera och 20% på sparande känns väldigt skevt men förstår att det skulle vara en stor förbättring för många.

Gällande sparande, konsumtion och rimlig mål skrev jag inlägget nedan,

Min åsikt är fortfarande att man måste göra budget utifrån personliga förutsättningar.

I vår ekonomiska situation ligger vi långt under både 50% i fasta utgifter och 30% för konsumtion, skulle må psykiskt dåligt om vi skulle försöka nå dom nivåerna varje månad.

2 gillningar

Vad menar du med strategier? Tänker att det beror så himla mycket på hur ens hushåll ser ut och vad man har att röra sig med.

Men om jag skulle rekommendera en strategi så är det den medvetna strategin: dvs man har koll på ett ungefär över vad pengarna går till. Först då kan man ta ett helhetsgrepp och styra.

Därefter kan man ta till lite olika knep som att se över om man har några onödigt dyra avtal (försäkringar, bostadslån)eller annat som man kan förhandla ner. Mat är en annan post som kan skena iväg.

Mycket handlar om att bestämma sig för vad som ger något och se till att resurserna hamnar där och ingen annanstans. Vi tog beslutet för några år sen att sälja villan, den gav oss inte tillräckligt med glädje längre och kostade dessutom onödigt mycket i drift. Nu har vi precis gjort oss av med bilen och planerar att leasa per timme vid behov (typ Volvo M). Bor numera i lägenhet mitt i stan så behöver inte bil särskilt ofta.

1 gillning

Åh fy fan, budget :joy: ryser

2 gillningar