Hushållsekonomin för unga par i Stockholm

Absolut. Det är ett av mina stora intressen. Det är sedan en del av ett större ”kulturellt paket” om man nu kan uttrycka det så.

Jag ogillar snobberi när det kommer till märkeskläder, resor och liknande konsumtion men ser den kulturella biten som en sorts uppsida. Är man bildad på riktigt så kan jag ha viss översyn med en del annat.

Om vi pratar om opera specifikt så finns sedan en rad subgenrer och det tenderar ibland att glömmas bort. I fråga om kvalitet kan man enklast säga att det var bättre förr.

2 gillningar

Det finns de som älskar opera. Jag är en av dem. :musical_notes:

1 gillning

Fick på konsert nyligen lära mig att det finns två kategorier som gillar opera. Infödda i överklassen och metalheads. :laughing:

4 gillningar

En till i team opera.

1 gillning

På temat stickspår i diskussionen vill jag föra till protokollet att Spaghettioperan Regina som förut fanns på Drottninggatan i Stockholm var fantastisk. Opera, men utan någon form av svansföring.:+1:

1 gillning

Om man vill uppleva opera som nybörjare så är det bästa alternativet i mitt tycke att prova så kallad operabio. Då får man se de största stjärnorna och se allt som händer på scenen i närbild. Till motsvarande kostnad kan man gå på live-opera med andra rangens aktörer som ser ut som små myror.

Det är förstås en särskild grej att uppleva opera live men det är ändå lite överkurs. Om man vill förstå om det är något som passar är det bra att börja med de största stjärnorna.

1 gillning

Det håller jag inte med om alls faktiskt. Jag orkar inte se opera annat än på riktigt.

Det är något alldeles speciellt med atmosfären och upplevelsen IRL. Ska vara klassiska operor dock. Gärna med bra sångare.

1 gillning

Det var väl nytt tidigare. Det finns fortfarande i en massa länder och har knappast minskat i popularitet.

1 gillning

Visst är det så när man är intresserad mer på riktigt. Mitt råd avsåg att lära sig förstå det hela som nybörjare.

Det är också viktigt att ha autentiska rollbesättningar. Ska man spela en brittisk, tjeckisk eller spansk opera ska alla ledande roller spelas av sångare med respektive språk som modersmål. Allt annat är B. På operabio får man normalt det men de scenerna har också helt annan budget.

1 gillning

Min bild är att ni nog har bättre förutsättningar än ni tror. 83k netto, 2.5 mkr på kontot och inga barn (ännu?) — det är långt över vad de flesta par i Stockholm har att jobba med. Känslan av att det inte går ihop tror jag kommer av att ni fastnat i tumregler utan att räkna på vad det faktiskt kostar.

Om man utgår ifrån 1.5 mkr som kontantinsats och 2.8% rörlig ränta, så landar en villa för 7.5 mkr i Stor-Stockholm på ca 25 100 kr/mån totalt i utfifter, då är det ränta efter avdrag, amortering, drift och fastighetsskatt inräknat (med vissa schabloner på drift, objekt är ju i verkligheten unika). Det är precis 30% av nettoinkomsten, alltså i linje med den etablerade tumregeln. Men “totalt” är lite missvisande, för av de pengarna är 10 000 kr ren amortering, alltså tvångssparande i ert eget hus. Den verkliga boendekostnaden, det som faktiskt försvinner ur hushållskassan, hamnar runt 19 100 kr (10 000 kr amortering avdraget, cirka 4 000 kr/mån underhåll tillagt, återigen grov schablon, man kan även diskutera om underhåll ska ingå i kassaflödet eller inte, men det är en annan diskussion). Banken godkänner dessutom — KALP-beräkningen visar 18 300 kr kvar att leva på efter stressränta, vilket är mer än tillräckligt för två vuxna utan barn.

Med samma antaganden och schabloner: En BRF-trea för 6.5 mkr (typ 75 kvm) kostar ca 23 300 kr/mån, 28% av netto. Jag antog 5 500 kr i månadsavgift, vilket känns rimligt för prisklassen. Avgiften täcker en del av driften, så verklig kostnad landar på 16 700 kr. Bättre KALP-marginal med 24 300 kr kvar.

Radhus för 6 mkr, det ni själva räknade som er smärtgräns, är faktiskt riktigt bekvämt. 19 200 kr/mån, 23% av netto i månatlig utgift, över 30 000 kr kvar i KALP. Där har ni gott om luft.

Som jämförelse: er hyra på 10 000 kr/mån är förstås billigare i rent kassaflöde, men varenda krona är verklig kostnad. Med ägt boende går 7 500–10 000 kr av månadskostnaden till amortering, pengar som bygger ert eget kapital.

Drift och underhåll är schabloner i mina siffror och varierar en hel del beroende på uppvärmning och skick, så kolla de posterna extra noga för specifika objekt. Men grundbilden håller: ni klarar alla tre scenarier, och med 1.5 mkr insats har ni dessutom en miljon kvar som buffert.

Kort sagt, problemet ni beskriver gäller definitivt för genomsnittsparet i Stockholm, men jag tycker att ni nog kan anses ha en bättre situation.

1 gillning