Min bild är att ni nog har bättre förutsättningar än ni tror. 83k netto, 2.5 mkr på kontot och inga barn (ännu?) — det är långt över vad de flesta par i Stockholm har att jobba med. Känslan av att det inte går ihop tror jag kommer av att ni fastnat i tumregler utan att räkna på vad det faktiskt kostar.
Om man utgår ifrån 1.5 mkr som kontantinsats och 2.8% rörlig ränta, så landar en villa för 7.5 mkr i Stor-Stockholm på ca 25 100 kr/mån totalt i utfifter, då är det ränta efter avdrag, amortering, drift och fastighetsskatt inräknat (med vissa schabloner på drift, objekt är ju i verkligheten unika). Det är precis 30% av nettoinkomsten, alltså i linje med den etablerade tumregeln. Men “totalt” är lite missvisande, för av de pengarna är 10 000 kr ren amortering, alltså tvångssparande i ert eget hus. Den verkliga boendekostnaden, det som faktiskt försvinner ur hushållskassan, hamnar runt 19 100 kr (10 000 kr amortering avdraget, cirka 4 000 kr/mån underhåll tillagt, återigen grov schablon, man kan även diskutera om underhåll ska ingå i kassaflödet eller inte, men det är en annan diskussion). Banken godkänner dessutom — KALP-beräkningen visar 18 300 kr kvar att leva på efter stressränta, vilket är mer än tillräckligt för två vuxna utan barn.
Med samma antaganden och schabloner: En BRF-trea för 6.5 mkr (typ 75 kvm) kostar ca 23 300 kr/mån, 28% av netto. Jag antog 5 500 kr i månadsavgift, vilket känns rimligt för prisklassen. Avgiften täcker en del av driften, så verklig kostnad landar på 16 700 kr. Bättre KALP-marginal med 24 300 kr kvar.
Radhus för 6 mkr, det ni själva räknade som er smärtgräns, är faktiskt riktigt bekvämt. 19 200 kr/mån, 23% av netto i månatlig utgift, över 30 000 kr kvar i KALP. Där har ni gott om luft.
Som jämförelse: er hyra på 10 000 kr/mån är förstås billigare i rent kassaflöde, men varenda krona är verklig kostnad. Med ägt boende går 7 500–10 000 kr av månadskostnaden till amortering, pengar som bygger ert eget kapital.
Drift och underhåll är schabloner i mina siffror och varierar en hel del beroende på uppvärmning och skick, så kolla de posterna extra noga för specifika objekt. Men grundbilden håller: ni klarar alla tre scenarier, och med 1.5 mkr insats har ni dessutom en miljon kvar som buffert.
Kort sagt, problemet ni beskriver gäller definitivt för genomsnittsparet i Stockholm, men jag tycker att ni nog kan anses ha en bättre situation.