Skriver av mig lite här för att få höra lite tankar om hur vi kan göra kring vårt framtida hus.
Vi har varit i kontakt med LB-hus om att låta bygga ett hus åt oss, vi startade processen för snart sex månader sedan och skrev då ett kontrakt om att binda priset på huset vi ville bygga. Vi har suttit i många möten med LB-hus säljare och diskuterat placering osv på tomten.
Igår nämnde säljaren att hon ska sluta och “ert kontrakt löper förresten ut på tisdag” (vilket för oss innebär en kostnadsökning på huset med ungefär 300 tusen kronor), lycka till med huset ungefär.
Vi har skickat in bygglov till kommunen och fick hjälp av säljaren, detta var för ungefär 5 veckor sedan och för att få beställa huset krävs ett godkänt bygglov. Vi hade även möte med säljaren för 2 veckor sedan och bestämde alla tillvalen etc. Inte någon gång under senaste sex månaderna har hon nämnt något om att kontraktet löper ut, inte ens när vi suttit i möte och träffats personligen under senaste veckorna.
Jag kan köpa att det är klart att vi borde ha haft koll på att kontraktet löper ut med gamla priserna men rimligtvis borde en säljare påtala detta för oss? Nu sitter vi ju *fast" med LB-hus då vi sökt bygglov på deras hus och dom har ritat upp huset osv för en kostnad och vi blir ju nu typ tvingade att välja LB-hus med högre priser på grund av att vi annars måste söka nytt bygglov.
Jag har mailat kommunen och frågat lite försiktigt hur det går med bygglov och om det finns en chans att det kan hinna bli klart innan tisdag och förklarat vår situation men det är ju bara ett desperat försök att ro detta i hamn.
Hur hade ni gjort i denna situation? Ursäkta om det är ett rörigt inlägg men jag svarar på alla frågor ni har om någon finner detta intressant nog att svara på.
Jag förstår inte riktigt “sitter fast” - planen är väl att ni bygger huset som ni bestämt er för? Som jag ser det är ni ju så pass sent i skedet att det inte riktigt är dags att ångra sig vad gäller husleverantör? Eller gör priset så stor skillnad att ert byggprojekt och val ni gjort längs vägen helt plötsligt åker ut genom fönstret? Ni börjar hellre från början? (Jag menar att det är mer än bara ekonomisk faktor i husbyggandet)
Som jag ser det, givetvis borde det finnas utrymme att förhandla med leverantören med argumentet att bygglovet har dragit ut på tiden men att ni vill låsa affären. De vill ju givetvis sälja ett hus till er och inte att ni drar er ut helt och hållet. Däremot ser jag inte att ni har någon “rätt” på er sida. Det är faktiskt erat ansvar att hålla koll på era kontrakt.
Vi sitter fast på så sätt att vi nu inte kan välja annan husleverantör om vi inte vill söka nytt bygglov menar jag på grund av att huset vi sökt för är hos LB-hus. Vi vill inte heller byta husleverantör och börja om (du har rätt, det är asjobbigt att göra hela processen igen).
Ja vi bör nog kontakta LB-hus snarast och förklara läget men samtidigt tror jag inte LB-hus gärna förhandlar bort jättemycket extra pengar men man kan ju hinta om att vi funderar på att inte bygga huset längre pga prisökningarna. Nej jag tror inte heller direkt vi har rätt på vår sida men att säljaren inte spelat med öppna kort stör mig något enormt (men vad förväntar jag mig, det är ju en säljare).
Antar att leverantören efter 4-5månader naturligtvis sett att priset dom lämnat inte kommer hålla oavsett på grund av de sjuka prisökningar på material vi haft den sista tiden.
Så då lägger väl dom inte manken till för att försäkra sig om att ni vet om att anbudet går ut eller inte, det skulle inte vara ekonomiskt fördelaktigt för dom att påminna er om hur det står till.
Dom skulle rent av kunna gå back på projektet beroende på vad dom har för påslag.
I min bransch lämnar vi aldrig anbud på längre än 30 dagar, med hänsyn till prisökningar på material, löner etc.
Har aldrig behövt förklara för någon kund att det är på just 30 dagar då det står klart och tydligt på första sidan till vilket datum anbudet gäller.
Hoppas ni får fart på byggnadsnämnden och bygglovet prioriteras.
Ja, skillnaden är ju stor, vårt pris för huset är 2,565 och det nya priset på huset är 2,758 så det är ju 200k skillnad. Säljaren har dock muntligt sagt att "den tiden kommer räcka gott och väl att hinna beställa huset på när vi låste vårt pris i april så det är ju lite av ett muntligt kontrakt antar jag? Vet inte hur sånt fungerar men det ser ju iaf dåligt ut för LB-hus kan man tycka.
Vi fick ett mail tillbaka från kommunen att handläggare ska kontakta mig imorgon så nu håller vi alla tummarna för att det ska gå att vårat ärende kan skyndas igenom även om det såklart är tjänstefel (?) hos kommunen att prioritera vissa ärenden men det är ju trots allt människor som sitter där och säkert kan göra saker lite annorlunda beroende på situationen.
Jag vet faktiskt inte varför det tagit så lång tid, vi har ju överlåtit hela processen i säljarens händer egentligen och gjort saker hon bett oss göra. När jag scrollar igenom mailen så ser man att det t ex tog ungefär 4 veckor för LB-hus att rita upp huset och göra klart bygglovshandlingarna. Säljaren hade semester två veckor i juli/aug så där försvann två veckor. Hon planerade bygglovsansökan så att vi lämnade in den för 5 veckor sedan som sagt men det tar upp till 10 veckor att få bygglovet. Vi har haft regelbunden kontakt hela tiden och diskuterat tillval/placering av hus sen juli/augusti egentligen.
Vi bestämde husplaceringen i mitten av augusti sen tog det ytterligare tre veckor innan det skickades iväg för att ritas upp på bygglovsansökningarna… Ja, saker har tagit tid så här i efterhand… men vi har ju hela tiden litat på henne blint och bara följt processen, det är ju totalentrepenad så vi har ju lagt det i hennes händer från början.
Har inte varit så svårt att få möten med henne, vi har väl bara tänkt att processen tar tid men att det givetvis inte tar FÖR lång tid, kommunen har endast haft fem veckor på sig hittills så vi kan ju inte skylla på den direkt.
Tråkig situation. Vi bygger med Fiskarhedenvillan och där var säljaren extremt tydlig med att när vi skriver kontrakt så låser vi priserna oavsett hur lång tid bygglovsansökan tar. Vi skrev dock kontrakt innan de stora prishöjningarna tog fart så de har kanske andra rutiner nu, men jag tycker det är fult att inte nämna att det finns en tidsfrist. Att bägge parter förstår innebörden av ett kontrakt tycker jag en seriös säljare ska försäkra sig om.
Är det hela kontraktet som löper ut eller bara priset? Om de menar att hela kontraktet löper ut så är ni ju inte bundna till att bygga med dem överhuvudtaget. Ni borde kunna bygga huset som ett lösvirkeshus som en totalentreprenad av en lokal snickarfirma. Då kan ni ju bygga huset utifrån de bygglovsritningar ni redan skickat in och snickarn tar sedan fram K-ritningar etc utifrån det. Så vitt jag vet har inte hustillverkarna copyright på själva designen utan de äger bara ritningarna. Det går ju att göra små förändringar som ligger inom bygglovets ramar.
Det är ju dock inte säkert att det blir billigare att bygga ett lösvirkeshus men om ni har tappat förtroendet för LB-hus så kan det ju vara en tillräckligt stor anledning för att inte gå vidare med dem.
Hej!
Det är bara priset som löper ut så vitt jag förstår. Men som sagt, det är ju en saftig ökning som man skulle kunna gjort roligare saker för… speciellt när det känns som att vi står på mållinjen och man bara ska skriva på.
Ja man skulle ju kunna fixa allt själv och anlita en lokal firma det är sant! Kanske får titta på hur det skulle gå till. Har vi flyt med oss så ringer kommunen imorgon och säger att det kan vara klart under denna vecka men nu vågar jag inte hoppas på något…
Jag har gått igenom ärendet och gjort ett platsbesök på fastigheten, jag har inte sett något som saknas eller något som skulle vara fel. Jag kommer gå igenom de sista detaljerna under dagen och återkopplar till dig under eftermiddagen med status i ärendet.
Tror inte LB-hus tillåter att man gör så men tanken har också slagit mig. Hon säger iaf att det ska vara klart när man skickar in och att det ingår i beställningen.
Se bara till så att du har koll på reglerna för bestickning. Det är hårt reglerat vad en kommunaltjänsteman får ta emot och du vill antagligen inte riskera att sätta honom i klistret.
En vetelängd som han kan dela med resten av kontoret borde vara riskfritt och uppskattas säkert.