Det kanske är en dum fråga, men hur kan folk veta i förväg att aktier kommer att bli hypade, till exempel SAS eller GME de senaste veckorna? Beror detta på tur eller skicklighet, och hur i så fall?
Jag har nu lärt mig den hårda vägen att undvika sådana aktier, men man kan inte förneka att man känner FOMO.
Ibland kan man veta att något stort kommer hända eller kan komma att hända. T.ex. om en rapport kommer presenteras, ett läkemedel väntar på beslut om godkännande eller avslag etc. Men detta betyder inte att man vet vilket håll det kommer gå åt.
Skulle hålla mig ifrån det där, större chans att du förlorar en vinner, köper man under uppgång, missar sälja, allt faller, då står du där med inget värde. P/e 2000+ ja jo, skulle mer se det som ett pyramidspel där unga killar pumpar in pengar pga en användares “nyhet”. Många kommer förlorar pengar men dessa personer hör du sällan från då det inte är många som skulle skrika rakt ut jag förlorade en halv mille.
Min tumregel:
Om en aktie börjar under en (kort) period bli väldigt populär att äga (skrivs mycket om det overallt men ffa i olika grupper/forum) är den förmodligen hypad.
Jag har också lärt mig den hårda vägen.
Mycket beror nog helt klart på tur, men få vill nog erkänna det. De hävdar istället skicklighet när de i efterhand kan se att det var ett “lyckat” beslut och aktierna sköt i höjden.
SAS skulle jag nog inte säga är Hypad, dess värde är nere på 99.9999999%
Du menar nog mer Gamestop.
Tror vi kan använda toalettpapper under pandemin som ett bra exempel. Ingen tänker på att man ska köpa extra toapapper, men så börjar tomtar på sociala medier skriva om att just skitpapper är påväg att ta slut. Dumpressen tycker det var roligt och det slutar med fina bilder på varuvagnar fulla med skitpapper.
Är det då tur eller skicklighet att Anna lyckades köpa 24 balar skitpapper till bra pris innan priserna steg? Eller steg dom för Anna lyckades köpa skitpapper?
Mig veterligen finns det ingen generell strategi för att hitta och använda sig av hype aktie för portföljer inom finansbranchen. Så svaret är nog att det är tur eller att den som “lyckats” med det borde skaka galler (läs kursmanipulation / pump and dump). På jobber hat jag hört delar av konvesationer inom team som samlar bevis för sådana händelser.
I övrigt tycker jag att jag ganska väl beskrivit varför den typen av “fynd” inte borde gå att hitta på marknaden i större omfattning:
Tror dock det finns större möjlighet i illikvida aktier eller aktier som har ett så pass lågt market cap att fonder inte får / inte kan tjäna tillräckligt på att handla i aktien. Med det sagt är det inte alls säkert att någon skulle tjäna mer pengar där än på indexfonder.
Jag skulle även ställa frågan: Är det tur eller skicklighet ifrån de som ingår i kedjan med att tillverka och sälja skitpapper att de nu kan sälja det för uppåt 100 % högre pris än vad de tydligen kunde göra innan pandemin och därmed tjäna väldigt mycket mer pengar.
Jag menar att det kostar väl inte mer att låta skogen stå och växa idag än vad det kostade för 4 år sedan, bränslekostnader för skogsmaskiner är väl numer inte heller högre än då, lönerna har inte ökat nämnvärt. Vid en fungerande konkurrenssituation borde väl då priset när ingen längre skriver att toapapperet håller på att ta slut gått tillbaka till ungefär samma nivå som innan pandemin. Så är det skickliga affärsstrateger som ligger bakom att så inte skett eller glömde helt enkelt hela branschen att de nog borde sänka priserna för att inte stå där som förlorare? Eller glömde konsumenterna att välja den billigaste varan?