Hyra eller köpa bostad- Har någon invändningar mot mitt tankesätt? motstridande perspektiv till avsnittet "Därför tycker jag INTE att bostaden är en bra investering"

Försök till slutord II.

För skojs skull gick jag ner i källaren och rotade fram en kopia på ett gammalt topplån. Håll i er! Räntan var 15,5 procent. Givetvis fanns det ingen bättre förräntning på mitt lilla kapital än att amortera på lånet.Att lägga in i en kalkyl att jag skulle kunna ha fått en högre alternativavkastning är helt utopiskt.

Med facit i hand har jag gjort hyfsat rätt Amorterade allt jag kunde de första 20 åren och amorterade "normalt"nästa 10 årsperiod. Förutom tusenlappen i amortering per månad för skojs skull, amorterar jag sedan cirka 10 år inget på mina lån.

Att lägga in en alternativintäkt eller alternativkostnad på amorteringen ser jag som icke meningsfullt. Den går inte att räkna ut ändå.

Till sist. “Det som hände för trettio fyrtio år sedan kan inte hända på nytt”. Helt felaktigt. Över tid har historien en väldig förmåga att upprepa sig. Därmed inte sagt att jag tror på tvåsiffriga räntor inom min livstid