Vill bara påminna om att vi fortfarande är anonyma personer som diskuterar på ett internetforum.
Jag stänger hellre tråden än att någon ska behöva känna att det inte är kul eller givande att hänga här (eller tycka att andra är dumma). Så snälla, håll en god ton i en annars intressant diskussion.
För att komma tillbaka on-topic:
Jag har pratat med professorer som off-the-record säger ju att det är anledningen till att man inte pushar tesen om att yngre personer borde belåna sig och investera på börsen. Nu är det delvis ett teoretiskt exempel eftersom man inte får samma ränta / belåningsgrad / villkor på ett lån för värdepapper som för en bostad.
Jag tror poängen / vinsten för de flesta har legat i att bostaden historiskt (50 år+) har varit värdebevarande. Bara det att ha en tillgång som går i linje med inflationen är ju bättre än 75 % av den svenska befolkningen har. Glöm inte bort att mindre än 20 % av svenskarna äger aktier och vi har miljarder på bankkonton som går sämre än inflation.
Oavsett om vi tycker att en fastighet är en bra / dålig tillgång så är det en tillgång jag tror vi kan enas om över tid åtminstone kommer takta som inflation - givet på historisk data, logik och exempel om uthyrning tidigare i tråden.