Hyra ut huset veckovis under sommaren?

Det jag pratar om är inte inriktningen på annonserna. Där finns naturligtvis allt möjligt och det är heller inget som Airbnb kan styra. Jag har däremot följt Airbnb som plattform och försökt fundera ut hur olika saker skulle kunna göras smartare. Det här är en liten hobby jag har och under några år fokuserade jag mycket på Airbnb. Jag gjorde det utifrån att själv kunna boka boenden men också för att förbättra utfallet i min egen uthyrning.

Jag kom på en lång rad hyfsat genomtänkta upplägg som t.ex. att göra det lättare att fylla upp bokningar på “slattdagar”, utifrån att man som uthyrare vill maximera sin uthyrning och intäkt. Det blir nästan alltid några lediga dagar kvar mellan uthyrningarna och de är svåra att få uthyrda. Detta skulle samtidigt gynna den hyresgäst som vill ha ett maximalt billigt boende men inte hittar ett enda boende till riktigt bra pris under hela den period man vill vara på en viss plats. De mest prisvärda boendena tenderar att gå åt först och att sitta och söka på kombinationer av dagar är tidskrävande.

Ett upplägg av ovanstående typ kanske kan komma någon gång men under de år som jag var aktiv handlade i princip alla förbättringar av plattformen om att underlätta för uthyrning av lyxiga fjällstugor och etagelägenheter i premiumläge. Krasst sett tjänar Airbnb mest pengar på dyra objekt som hyrs ut hela tiden i professionell form, inte att du eller jag hyr ut ett gästrum för några hundralappar per natt. Det här baserar jag inte bara på vad jag sett på sajten utan även vad jag läst om Airbnb. Jag har läst allt jag har hittat eftersom jag varit specialintresserad av ämnet. Alla fakta pekar tydligt i samma riktning.

1 gillning