Ja, lokalguiderna man kan skapa som uthyrare är bra. Det var roligt att skapa en sådan över både området runt mitt egna boende och mina favoriter inne i stan. Väldigt uppskattat av mina gäster.
Förhållandet mellan mängd billiga boenden kontra enstaka dyrare och vad AIRBNB tjänar mest har jag naturligtvis ingen statistik på. Men med tanke på hur många vanliga boenden det finnas utlagda i jämförelse med dyra upplevelseboenden, och att de som generellt bor via Airbnb framförallt, upplever jag, letar vanliga boenden, dvs. funktionella mer än lyx och spektakulärt, så tror jag Airbnb tjänar mer på massan än de enstaka extremt dyra boendena. Sedan skiljer det sig nog åt mellan länder/regioner och mellan stad och landsbygd.
Har rest en del själv och letar vanliga funktionella boenden av flera skäl. Roligare med något personligt, få personlig kontakt, få lokala tips, tom. nya vänner, möjligheter att laga mat, ekonomi m.m.
Jag kan också sakna en del funktioner som både uthyrare och hyrare. Tycker även att det börjar bli lite väl komplicerat med alla parametrar och att Airbnb vill bestämma över för mycket. De blåser upp sig själva, trots att de faktiskt bara är en digital plattform för annonsering. Får ibland känslan att jag mer är servicekillen som sköter om “deras” boenden.