Hur menar du? Anledningen till att uthyrningen är skattefri under 50 000kr är för att du får göra ett schablonavdrag på 40 000kr samt ett avdrag på 20% av hyresintäkten för att täcka kostnader.
Detta får du göra även om hyresinkomsterna överstiger 50 000kr, så det stämmer inte att man “går minus om man går litegrann över”.
Nu var det ett par år sedan jag tittade på detta. Det kan ha varit gränsen för ”hotelliknande verksamhet” som ställde till det. Poängen var att man då behövde skatta för hela beloppet.
Ja, blir man tvungen att betala moms så gäller det för hela beloppet, gränsen för det är 89 600kr nuförtiden.
Det finns en gräns för antalet uthyrda nätter, oavsett total intäkt och dygnspris. Åtminstone såg det ut så tidigare. Om det förändrats på något sätt vet jag inte.
Det har ändrats, bara att läsa reglerna här: Hyra ut privatbostad - bostadsrätt, hus och hyresrätt | Skatteverket
Ok, det är bra i så fall. När jag försökte få besked av Skatteverket om ”hur man gör rätt” verkade det vara Moment 22 och Goddag yxskaft.
Tittade på länken och reglerna ser tydliga ut. Att de tagit bort regleringen av antalet dygn och ersatt dem med en summa var klart vettigt. Den summan skulle jag aldrig kommit upp i med mitt tidigare upplägg.
Visste inte att den hade ändrats från 16v. Jag läste igenom den två ggr men den gör mig ganska förvirrad.
Inte själva uträkning av skatt och ev moms utan vem som blir momspliktig. Det är flera kriterier som skall uppfyllas för att vara momspliktig, ett är " att hyra ut i eget namn", detta verkar man inte göra via tex airbnb. Men sedan har de ett annat exempel där man blir momspliktig genom förmedlare. Klart förvirrande, är det någon som vet?
Du är själv hyresvärd på Airbnb. Ser inte riktigt vad som är oklart i övrigt.
Nej, inte enligt den skrivningen och skv’s definition. Det hyrs inte ut i ditt namn och du står inte på kontraktet. Du har en affärsrelation med airbnb och airbnb har en affärsrelation med kunden.
Så, som jag läser det, en gammaldags förmedlare hyr man ju ofta ut själv, dvs har affärsrelationen med privatpersonen. Med tex airbnb och möjligtvis stugknuten, så är affärsrelationen endast med bolaget, man hyr inte ut i sitt eget namn.
Stämmer inte. Om du läser kriterierna för ”när förmedlingsföretaget räknas som hyresvärd” så avser det något helt än Airbnb. Det verkar främst handla om sådan uthyrning som finns på vissa vintersportorter. Jag har hyrt ut ganska mycket på Airbnb själv.
Jag är tveksam, skall kolla med skv, då jag hyr ut för långt över gränsbeloppet dessutom. Airbnb agerar ju front och man har inget som helst kontrakt vad jag vet med den som hyr utan endast med airbnb.
Jag har använt airbnb sedan det startades.
Det kan bli ganska avgörande för vilka tjänster man använder eftersom med tex stugknuten har man kontrakt med hyresgästen, men airbnb är det de som har kontraktet.
Det där tror jag inte på. Det finns inget sådant kontrakt som du nämner. När du hyr av Airbnb så är det ”välkommen till Jonas lägenhet” som gäller och inte ”Välkommen till Branäs”. Så enkel är skillnaden.
Du hyr ut i eget namn när du hyr ut via airbnb.
Du ska bokföra hela intäkten, även det som de betalar till airbnb.
Du ska även lägga på moms.
4.1 Företaget är en renodlad förmedlare
Skatteverket anser att företaget ska ses som en renodlad förmedlare, när hyresgästerna vid en objektiv bedömning bör uppfatta att det är ägaren som är hyresvärd och ansvarig för uthyrningen. Avtalsvillkor, ansvarsfördelning, praktiska arrangemang och andra omständigheter tyder på att förmedlaren endast uppträder som ombud för ägaren. Ägaren ansvarar inför gästerna för att villkoren i hyresavtalet uppfylls vad gäller tillträde, ersättning, bostadens skick m.m.
Omständigheter som talar för att det är fråga om en renodlad förmedlingstjänst är bl.a. att ägarens namn förekommer vid bokningen och i hyresavtalet. Även sådant som att ägaren informeras om gästernas ankomst, lämnar ut nyckel, kontrollerar städningen, vägs in i bedömningen. Företaget tar som regel inte någon annan affärsmässig risk än att det inte får någon förmedlingsersättning om bostaden inte kan hyras ut. Den omständigheten att gästerna betalar hyran till företaget, som innehåller en viss del som sin förmedlingsprovision, innebär inte ensamt att företaget ska ses som något annat än en renodlad förmedlare.
När företaget uppträder som en renodlad förmedlare ska ägaren ta upp hela den hyra som gästerna betalar som ersättning för uthyrningen. Om ägaren ska betala in utgående mervärdesskatt till staten ska sådant skattebelopp inte räknas med som ersättning för uthyrningen.
Men det är ett jävla krångel. Ingen bokför sina intäkter rätt och jag tror väldigt få lägger på moms. Om man skulle bokföra fel verkar konsekvenserna inte så allvarliga ändå.
Personligen tycker jag att airbnb verkligen är ett gränsfall här, jag vet knappt vad de hyrande heter, än mindre deras adress etc. Men jag förstår, med 4.1, att Skv kommer se dem som ren förmedlare.
Jag tycker det är en klar försämring jämfört med tidigare enkla 16v regeln och skapar en massa admin. Om man gör det rätt är jag inte så säker på att jag nödvändigtvis behöver betala så mkt mer då man får göra fler avdrag än annars, men stökigt blir det.
Om det är en försämring eller inte beror ju helt på vad man tar ut i hyra. Billigare boenden gynnas och dyrare missgynnas.
Nja, de har ju en relativt hög gräns nu när momsen slår in, så de med billiga objekt klarar sig nog precis som innan, ingen skillnad. Men visst det missgynnar de som har väldigt höga rates per natt och hyr ut mycket, men å andra sidan kommer den ökade skatteintäkten bara belasta slutkunden med något ökad kostnad. Det som det framförallt innebär är en massa administration och bokföring för privatuthyrare med avdrag mm. och att det inte är helt förutsägbart.
Jag tror tyvärr detta bara kommer att leda till att en hel del uthyrare kommer använda förmedlare (som måste rapportera till skv) till en viss gräns och sen hyra ut helt privat och på så sätt smita undan momsen.
Men tänk oxå på att alla kriterier i listan ska ju vara uppfyllda för att bli momsskyldig.
Så lätt är det nog inte att hyra ut helt privat. Det är också lätt hänt att gäster bokar och sedan inte dyker upp och liknande. Däremot är modellen att kombinera uthyrning och husbyte vettig. Då har du två olika system med tydliga villkor men bara det ena rapporteras till skv.