0 kr. Max till min fru som antagligen kan få ut pengarna utan att betala statlig skatt. Sannolikheten att jag skulle kunna få ut pengarna utan att betala statlig skatt är låg. Statistiken talar dessutom för att hon lever längre.
10 079,77 blev det ![]()
Betalades skatt (och arbetsgivaravgifter) för dig i Sverige 2024 ?
För mig är det närmsta heltalet 0kr… 27år
Den stora var samma siffra som Jans på öret
Det måste vara något mer som spelar in.
Jag är också 44 och för mig är de strax under hundralappen.
Jag hade max vanlig avsättning för 2024, det gissar jag att @Melwa inte hade men så orättvist fördelat hoppas jag att det inte är.
Konstigt. Kollade alla arvsrätter nu under 2025, de varierar oftast mellan 19kr och upp till 32kr. Sen i februari fick jag 257kr ihop med avgifter.
Undrar varför summorna skiljer sig åt? Kan det bero på andra faktorer än ålder?
Frågade Chatgpt. Tydligen så fördelas arvsvinst i proportion till ens PPM kapital. Så de med mer pension, får mer arvsvinst. Om inte Chatgpt ljuger.
Lite trist. Trodde det var jämlikt. ![]()
Baseras detta bara på (löne)inkomster?
Sorry, det var jag som kollat helt skevt.
Var inne igen nu, de ligger på mellan 30 och 50 kronor ungefär.
Inte på pensionsavsättning då?
edit: du kanske menade de små beloppen?
Ingen aning faktiskt, har jättedålig koll. Hoppas någon påläst kan komma med info!
Det är enkelt att hitta på Pensionsmyndigheten:
I premiepensionssystemet beräknas arvsvinster som en procentsats på det premiepensionskapital de kvarlevande har. Procentsatsen motsvarar den ettåriga dödsrisken, det vill säga sannolikheten att avlida inom ett år. Arvsvinsterna delas ut en gång om året både för förvärvsaktiva och för pensionärer. I delningstalet ingår precis som i inkomstpensionen framtida förväntade arvsvinster. Om den försäkrade väljer efterlevandeskydd blir arvsvinsten betydligt lägre eftersom den då baseras på sannolikheten att den sist kvarlevande av först- och medförsäkrad avlider inom ett år.
Dödsrisken år t beräknas med hjälp av Makehams formel (se avsnitt Delningstal för premiepensionen). Värdena på a, b och c i formeln bestäms av kapitalet från pensionssparare som avlidit år t−1 i förhållande till kvarlevande pensionssparares kapital samma år, räknat per åldersklass. Pensionskapitalet som används för att bestämma arvsvinsten år t motsvarar snittbehållningen på premiepensionskontot den sista i varje månad år t−1. Arvsvinstbeloppen justeras med en faktor (som är nära 1) för att det totala belopp som fördelas år t så exakt som möjligt ska motsvara kapitalet från pensionssparare som avlidit år t−1.
Arvsvinsterna för premiepensionens fondförsäkring påverkar inte pensionsskulden över tiden eftersom dödsfallskapital balanseras av tilldelad arvsvinst.
Förändring 2025 är att arvsvinst utbetalas månadsvis. Här är källan btw: A. Bilaga Beräkningsfaktorer | Pensionsmyndigheten
Vet du hur mycket sjukersättning ökar för de med garanti pension? För nästa år alltså
Om jag minns rätt så är det bara 0.7%, tyvärr.
Trodde efterlevandeskydd var i TJP?
Skatten sänks ju eller?
Jo, men hyran höjs, mediciner blir dyrare, vården dyrare, elen dyrare, osv. Så räknar med 2-500kr lägre köputrymme per månad under 2026. Men hoppas på ett bättre 2027. ![]()
Snittindividen på forumet har högre utgifter för restaurangbesök.