Idag har jag slutligen tagit steget

Du har naturligtvis helt rätt i det du skriver. Det här avser en period på fem år då jag började med utdelningsaktier iom att jag sålde de fonder jag hade som hade hög förvaltningskostnad och köpte aktier för de pengarna och därefter fortsatte köpa aktier varje månad. Har dock haft en del indexfonder och motsvarande under lång tid som jag behöll.
Dock så tycker jag efter ett par år att det är ju ett ganska stort arbete att följa upp alla aktier, ha koll på vad som händer, rapporter och dylikt i bolagen precis som TS skriver. Jag upplever det efter ett par år som onödigt stressande. Jag har också insett att jag har svårt för, eller att det tar alldeles för lång tid, att hitta de där bolagen som blir de framtida vinnarna och öser ut pengar till aktieägarna.
Så egentligen är det inte exakt hur fonderna/aktierna går över kort tid, det är mer arbetet och onödig stress jag känner att jag vill lämna. När nu forskningen säger att det inte heller lönar sig över tid så känns det skönt att slippa lägga ned all tid när det sannolikt inte kommer att ge mig bättre resultat.

Jag kommer att behålla aktierna men justera min strategi något så att jag i fortsättningen minskar köpen av aktier och styr över de pengarna till att spara på Lysa istället. Så framöver blir det nog så att jag fördelar pengarna kanske 70% i indexfonder, 20% på Lysa och 10% utdelningsaktier.
Det ÄR ju ändå trevligt när det plingar till en utdelning i mobilen och jag kan tycka att utdelningsaktier kan vara ett bra fortsatt komplement, dock i mindre omfattning. Imorse plingade det till i mobilen då jag fick ca 900 kr i utdelning. Det mår man ju ändå bra av någonstans.

2 gillningar