Idag nĂ„dde jag 100 000kr đŸ„‚

Gratulerar!

Jag minns hur det kÀndes att nÄ mitt första stora mÄl pÄ 50 000 kr. Var dödstrött och satt och rÀknade mina pengar och insÄg :open_mouth: och dÄ fick jag en enorm energi! :grinning:

3 gillningar

Med tanke pÄ hur mÄnga som inte klarar sig utan att ta lÄn för en ovÀntat utgift pÄ 8000 kr sÄ ligger du bra till. :blush::innocent:

3 gillningar

Nu hittar du pÄ 

Finns inte en chans att Kalle Anka skulle fÄ ihop 50k utan att bli av med dem samma dag :sweat_smile:

2 gillningar

Grattis! Tips: Fokusera pÄ det du kan kontrollera, inte det du inte gjorde :blush:

3 gillningar

Gratulerar till 100K :grinning: men om du inte hade sparat sÄ hade du haft 0kr hade det kÀnts bÀttre?

4 gillningar

En valid frÄga :slight_smile:

Och svaret Àr 100% nej

Ingen ide att jÀmföra.
Hur du Àn gör och vad du Àn Ästadkommer finns det alltid nÄgon som gör det lite bÀttre.
Vi Àr alla unika individer och enkom med den vetskapen borde jÀmförelser vara meningslösa.

3 gillningar

Det Àr inte för sent. Du har ju 30 Är kvar i arbetslivet.

3 gillningar

Bra jobbat!! Om ditt mÄl Àr att gÄ i pension nÀr du Àr 40 Är gammal sÄ var det för sent pÄtÀnkt, men varför skulle det vara för sent annars? :+1:

3 gillningar

LÄt inte perfektion sabotera nÄgot jÀttepositivt. Skulle man vetat bÀst hade man investerat veckopeng sedan barnsben om man hade en veckopeng, dÄ den skulle ha mest tid att vÀxa xD

3 gillningar

BÀttre att du fick börja sent istÀllet för att inte börja alls. Grattis. Jag har börjat vid 30 och tÀnkte i början att jag ocksÄ var sen.

3 gillningar

Grattis till framgÄngen! :clinking_glasses: Hoppas att du har firat, om inte passa pÄ. :slight_smile:

Absolut inte. TÀnk du har minst tre dubblingar framför dig - och det Àr om du inte skulle gjort nÄgot nysparande. Det Àr nÀstan 1 miljon frÄn dina 100.000 kr idag. :crazy_face:

• Fördubbling 1 fram till 47 Ă„r

• Fördubbling 2 fram till 57 Ă„r

• Fördubbling 3 fram till 67 Ă„r

• (egentligen har du minst 2 - 3 till, men hĂ€r tycker jag att man ska anvĂ€nda pengarna).

Det hÀr Àr en bild frÄn min inspirationsförelÀsning som jag brukar visa. Och Äterigen - det förutsÀtter att du inte skulle göra nÄgot nytt sparande, bara lÄta pengarna vara i fred.

OvanstÄende bild Àr rÀknad pÄ 8% avkastning över tid (tÀnk 100% aktier i en indexfond) men utan hÀnsyn till mÄnadssparande eller skatt.

6 gillningar

Hitta nÄgot du kan pÄverka i stÀllet. Sedan fokuserar du pÄ det som en distraktion frÄn de saker du inte kan pÄverka.

3 gillningar

Grattis, det Àr en stor milstolpe att kliva in i sexsiffriga beloppsgrÀnsen. Första 100k brukar ta lÀngst tid, sen drar det ivÀg bara du fortsÀtter hÄlla disciplinen. Kör hÄrt!

3 gillningar

Grattis! Du har 30 Är kvar till pension vilket Àr gott om tid. Att lÀgga om livsstilen sÄ att man har ett regelbundet sparandet Àr ett bra sÀtt att leva oavsett summa, eller Älder. Du har nu bÀttre förutsÀttningar Àn mÄnga andra!

3 gillningar

Och inte ens dĂ„ Ă€r det försent. Minns gamla Ă€lskade farmor som trots lĂ„glönejobb, hĂ„rt slit med stort ansvar för familjen med en man som prioriterat alkohol och vĂ€nner före annat. Hon var typen som bjöd pĂ„ god husmanskost med egenodlat frĂ„n sin kollonilotten. Döm till alla vĂ„ras förvĂ„ning nĂ€r det visade sig att hon sista Ă„ren precis innan pensionen hade börjat fondsparat 500 kr per mĂ„nad. NĂ€r hon vĂ€l blev pensionĂ€r fortsatte hon och ca 20 Ă„r senare nĂ€r hon gick bort hade hon ett fondkonto med andelar för ett x antal hundratusen kr hos en av storbankerna. DĂ€r och dĂ„ (efter sin död) lĂ€rde hon mig att sparande och investeringar inte behöver vara nĂ„got komplicerat. En vĂ€rmhjĂ€rtad gammal tant som gör pĂ„ detta sĂ€tt slĂ„r mĂ„nga â€œĂ¶verlĂ€gsna juppies” pĂ„ fingrarna.

20 gillningar

Jag tÀnker tvÀrtom. Vad Àr det jag försakat genom att ha sparat mycket och för tidigt. Framförallt genom att vad som kunde varit om man spridit riskerna bÀttre.

1 gillning

Stort tack.

2 gillningar

Bra jobbat! Det Àr aldrig försent att börja bygga upp ett sparande!

4 gillningar

2 inlÀgg delades upp till ett nytt Àmne: Vilka fonder ska jag börja med?