Jag har länge haft denna tanke och vill testa den på forumet (flytta eller be mig posta om ifall detta är fel ställe att posta på).
Jag anser att de flesta av oss är både Arbetare (personer som säljer vår tid till en arbetsgivare) och Kapitalister (personer som investerar, vi kan döpa om kategorin till Investerare om det låter bättre). En tredje kategori/identitet kan vara egenföretagare. Uppdelning Arbetare- Tjänsteman är meningslös idag tycker jag.
Hur mycket är vi av respektive roll då?
Jag skulle säga såhär: Mät i genomsnittlig % av din inkomst+ förmögenhetsökning.
Om du tjänare 40,000/mån efter skatt = 480 per år och din totala portfölj går upp (inkl Tjänstepension och PPM, jag hade även haft med värdeökning i huset) samma belopp är du 50/50 Arbetare och Kapitalist…
Vad är syftet med detta?
Egentligen bara att få folk att förstå att de har båda roller och bör kommi ihåg det, exempelvis när de röstar…
Vad tycker ni ? Idiotiskt? Så självklart att det är trivialt? eller kan detta tankesätt “ge nånting”?
Att det blir konstigt när man blandar ihop värderingar med ens egna praktiska situation.
Beroende på kontext så kan någon kalla sig “arbetare” utan att faktiskt varken arbeta eller vara anställd. Eller kalla sig kapitalist och samtidigt ha ett låglöneyrke och helt sakna besparingar.
Jag tänker att den viktigaste lärdomen är att företagande är ett samarbete mellan investerare och arbetare. Båda behöver varandra, och ju bättre sammarbete man har desto mer pengar till båda.
Det viktiga när man röstar är att försöka gynna dem som vill ha ett produktivt sammarbete att kunna göra det på ett enkelt sätt och samtidigt försöka stävja de som delat in folk i sidor och tycker att de bör få köra över andra sidan.
Jag tänker att det är en bra tid att vara båda. Om domedagsprofetiorna gällande demografi slår in så kommer priset på arbete att skjuta i höjden och avkastningen på kapital all krascha. Då är det bra att ha ett jobb. Om domedagsprofetiorna gällande artificiell intelligens slår in så kommer lönerna att störtdyka, massor att bli av med jobbet, medan företagens vinster skjuter i höjden när de minskar sina personalkostnader och ökar sin produktivitet. Då är det bra att ha investeringar.
Jag håller med dig om det principiellt intressanta i hur mycket av “arbetare”/”kapitalist” man själv är i praktiken. För att komma fram till en fördelningssiffra, som du är inne på, kan det dock behöva lite justeringar. Räknas skatten på arbetsinkomsterna bort borde t ex även olika former av kapitalskatt räknas bort.
Sen kan jag tycka att det är olika delfrågor som skulle kunna belysas, och det påverkar vad man inkluderar på respektive sida.
En är balansen under en specifik tidsperiod, t ex 2025. Då bör allt som den perioden följt av ens arbete (alltså även nya pensionsavsättningar etc) räknas på “arbetssidan”. En annan delfråga gäller totalt/livslångt. Då bör det på “kapitalsidan” endast räknas med det som följt av icke-arbete, t ex arv, gåvor, bidrag, och liknande,
folk har massor av alternativa sätt att identifiera sig. Detta är bara ett valfritt alternativ parallellt med “Gamer”, “non binary” etc. helt valfritt. Huvudpoängen, som jag schablade bort (ser jag på andra kommentarer) genom att nämna politik vilket är för “hett” ämne, var att Arbetare-Tjänsteman är föråldrat.
Jag borde inte blandat in politik (blir för många aspekter på frågan i en fråga). Man för såklart rösta baserat på vad man vill. Min poäng där var att jag hör många som baserar sina resonemang på missförstånd (de 2 exempel jag ser mest är 1 förstår inte att de också är investerare i sin pension och 2 förstår inte att de är nettomottagare i omfördelningspolitien utan tror andra tar ifrån dem. Denna fråga är kopplad endast til punkt 1 och dessutom finns många andra saker än ekonomi att rösta för och emot)
OK fast när du väl tjänat in pengarna och de ligger i förvaltning i Tjänstepension så är du väl ändå investerare ? (VI kan ha olika definition av identitet: Jag menar identitet baserad på vad du faktiskt gör = investerar, inte “jag väljer att fortfarande känna mig som arbetarklass” som jag själv absolut gör exempelvis. Att jag sparat ihop pengar ändrar inte vad jag kommer ifrån)
Det är nog därför jag skulle sagt “Tidsäljare” och “investerare” istället och delat upp det i 2inlägg: Ett om politisk identitet (somjag iofs knappt är intresserad av för jag är emot Tribalism) och ett om hur man ser på sig själv i det ekonomiska maskineriet, dvs interaktionen mellan det jag gör och hur samhälle/stat/beskattning respektive marknad (arbets- kapital- och varu/tjänste-). DÅ hade jag kunnat formulera frågan tydligare
Jag hade en kompis som bara röstade efter egen plånbok när vi var 20-25. första valet = hade jobb så han röstade på M, andra valet var han arbetslös och röstade påVPK (idag har de tagit bort K förKommunism)
@angaudlinn Är du kapitalist nu, eftersom du inte får lön längre? Det flesta byter ju sin tid mot pengar, även om man är youtuber och får “passiv”-inkomst.
De allra flesta röstar ju för vad som blir bäst för ens plånbok. Nu är väl stora stöttefrågan. Blir det S trots att de vill höja ISK-skatten.
Jo, löpsedlarna vittnar om att många röstar själviskt och kortsiktigt i enlighet med “mer-i-min-egen-plånbok-just-nu”-politik. Jag tycker man måste zooma ut ordentligt från det perspektivet. “Vilken värld vill vi ha” ser jag med ideologiska glasögon, inte “vilken värld gynnar just mig mest just nu”.