Imposter Syndrome - Lön och Karriär

Hej!
Det har varit en del fart i lönetrådar på sistone. Det har fått mig att fundera mer på hur man vet vad man är värd.

Själv är jag kanske på gång att gå tillbaka till mitt förra företag (Företag 1) efter 1 år på ett annat företag (Företag 2), då Företag 1 ändrat sin policy till att man kan jobba 100% hemifrån (och slipper bo i Stockholm).

Rollen på mitt nuvarande företag (Företag 2) är inte direkt densamma, olika typer av utvecklare (finans vs BI), så jag känner inte att jag lärt mig mycket som kan appliceras på min gamla arbetsplats (Företag 1). Jag började klättra upp från min juniora roll när jag lämnade Företag 1, men nu verkar det som att de vill anställa mig i en mer senior roll.
Jag hade en bra relation med min chef där och han sa att jag borde passa som (lågrankad) senior utvecklare.

Känner mig osäker på om jag kan axla rollen som senior, även om jag kan programmen som används och säkert kan utbildas på plats också där jag har luckor. Men skulle gärna ta emot den löneökning som det borde innebära :slight_smile:

Har ni varit i liknande situationer?
Det känns som folk i andra lönetrådar aldrig tvivlar på sig själva, även om jag vet att så inte är fallet.

2 gillningar

Hejsan,
Roligt att din tidigare arbetsgivre tror på dig! Har du frågat din ev blivande chef vad hen förväntar sig av dig i en mer senir roll, min erfarenhet är att det ofta handlar om förmåga att stötta andra och dela med sig som kommer till när man ökar i senioritet. Ett skifte drån “jag” till “vi”

Vi har bara haft ett kort samtal, så jag vet inte allt än. Men det låter rimligt att lära upp och stötta andra och något jag borde kunna göra :slight_smile: Gjorde det redan till viss del sist jag jobbade där och vi fick en ny team-medlem.

:slight_smile: Då tycker jag du gott kan ta ett lite längre samtal, väldigt bra att prata igenom just förväntningar och vad som är viktigt. Det där med att kunna allt det tekniska brukar inte vara den stora grejjen, jobbar ni i team så finns det ju andra som kan också. Även om det känns lite nervöst i början tycker jag absolut du ska köra på om din chef tror på dig, det ska vara lite obekvämt, det är då det händer saker :slight_smile:

2 gillningar

En fråga att ställa dig själv är väl om du gillar ledarskap, och att utveckla andra, att se gruppen som helhet, identifiera styrkor och svagheter i den, och pussla ihop ett starkt team. Vet inte så mycket om hur det fungerar i IT-världen, men det låter ju som att det är åt den riktningen du kommer gå om du tar en senior roll?

Vi har en chef i teamet som sköter större delen av detta, men visst borde man få mer ansvar ju mer erfarenhet man har. Detta innebär att träna upp mer juniora personer också, samt att driva vissa projekt.

Men tänkte inte att tråden bara skulle handla om mig. Ser gärna andra som delar med sig av sina historier om hur de överkommit imposter syndrome. Känns som att det kan vara extra lätt att känna så som programmerare där man googlar efter kodlösningar ganska ofta.

Vet inte om det är helt relevant men jag känner ibland att något känns svårt men det är ofta pga att jag inte vet tillräckligt om det eller har erfarenhet av det sen tidigare.

Efter att ha testat det som kändes svårt så är min känsla ALLTID att det här var inte så svårt och så här gör jag nästa gång för att undvika samma misstag/mitigera utmaningar innan dom uppstår.

Det är ganska få saker som är svåra på riktigt och det brukar mestadels handla om att personer inte gjort saker tidigare.

Så ett tips, förklara för din potentiellt nya ledare att du är villig att lära dig och ta en stor del av det ansvar som förväntas och att du förväntar dig att ni kan ha en snabb och konstruktiv feedback kultur så att du kan röra dig i rätt riktning. Lycka till!

4 gillningar

Har varit i liknande situationer och har aldrig ångrat att gå upp en nivå på senioritetsskalan. Däremot har jag sagt nej till att gå över på ett annat karriärspår - många utvecklare lockas av manager- eller mellanchefsspåret som finns tillgängligt på många företag. Det kan passa vissa men det är viktigt att minnas att det är en helt annan kompetens som behövs för att vara manager/chef samt att man tappar den tekniska kompetensen.

När det kommer till senioritet så handlar det egentligen mest om hur man angriper ett problem snarare än att man är expert på alla system som finns. Och enklaste sättet att bli bra på detta är ju att utsätta sig själv för situationer där det krävs att man utvecklar sitt problemlösande sinne. :slight_smile:

Det är självklart läskigt och även jag lider av impostor syndrome. Det är en konstant balansgång där man ibland måste peppa sig själv att ta mer plats och ibland att vika sig när andra är duktigare eller mer passionerade kring någon specifik fråga. Det är också en viktig del i den personliga utvecklingen!

1 gillning

Tycker helt klart att du skall köra, vad är det värsta som kan hända? Att du inte presterar i den takt det är tänkt och du får en långsammare utveckling till nästa steg? Du har ju redan “hoppat före” vars du tänker dig att du passar in så det borde gå jämt ut.

Som @justin sa, det är mer hur man angriper problem och kanske kommer ihåg att dubbelkolla vad det faktiska behovet är snarare än mer “leeta coding skillz” som tar dig uppåt i senioritets-trappan.

1 gillning

Jag kan varmt rekommendera att bara köra om du känner att det är en bra arbetsplats.

Jag upplever exakt samma och tycker det är väldigt jobbigt när man blir tillfrågad. Jag upplever mig inte på något vis som senior med endast 5 års erfarenhet, men likväl får jag mycket av det seniora ansvaret i mitt team, jag ansvarar för tekniska intervjuer och min chef frågar mig ofta om saker som jag inte tycker jag kan något om.

Som “senior” handlar det om att våga vara öppen med vad du inte kan och att täta luckorna. Det innebär inte nödvändigtvis att du måste lära dig, det kan vara att highlighta att person X i teamet kan det här superbra och kan hjälpa till. Sen tillkommer det såklart ansvar och mentorskap i någon form men så länge du är med på den banan så är det bara att köra.

Grattis och lycka till

Ingen förväntar sig att man kan allt från början på ett nytt jobb, dvs att man får tid på sig att växa in i rollen. Det hör till att man kan tvivla på sig själv och tro att alla andra inte gör samma sak. Är man aktiv och intresserad växer man snart in i rollen.

Jag tänker såhär, om ni känner varandra från din tid innan på företag 1 så vet han ju vad du går för, och ser potentialen i dig. Så kör :slightly_smiling_face:!