Indexfonderna dramatiskt sämre om valutan exkluderas

Fast på lång sikt får man inte det. Eftersom marknaderna är sammankopplade och effekterna kommer över tid ta ut sig.

Så inflationen kommer ikapp.

Sedan 1980 har REER (real effective exchange rate, inflation inräknad) för sverige gått från 145 till ca 85 (Index 100 satt till 2010). För USA har den ökat (bild ovan med länk till worldbank). Det är iaf betydande lång sikt för en person med vanlig livslängd och normal investeringshorisont. Det är ändå 43 år.

Man kan säga att man har fått det historiskt. Vi får hoppas att Sverige börjar ta igen lite nu.

“Nu blommar spenaten - danskar på systemet”

:joy: :smiling_face_with_tear:

Vi kan göra det lite enklare. Låt säga att jag vill investera i en ETF som följer MSCI World perfekt utan några kostnader alls. Andelar finns tillgänglig att köpa i antingen SEK eller USD. Säg att jag har 2000 SEK att investera (mitt månadssparande). För enkelhetens skulle ignorerar jag transaktions- och växlingskostnader.

• En andel i SEK kostar 1000 SEK så jag köper 1 andel.
  • En andel i USD kostar 149.25 USD (växlingskurs för 10 år sedan 6.7 SEK/USD) så jag växlar mina 1000 SEK till 149.25 USD och köper 1 andel.

Jag väntar 10 år och säljer mina 2 andelar.

• En andel i USD säljs nu för 358.88 USD (9.17% ökning per år de senaste 10 åren). Växlar jag dessa får jag 3861.63 SEK (växlingskurs idag 10.76 SEK/USD).
  • En andel i SEK säljs nu för 3861.63 SEK.

Båda dessa investeringar ger till slut samma mängd pengar (annars skulle det ju existera en arbitrage-möjlighet). Men här kommer ju det som det kanske ser lite konstigt ut och kanske är det du hänger upp dig på? Det är att den andel noterad i SEK kommer visa en avkastning på cirka +286.2% medans den i USD endast visar +140.5%! Trots att värdet på varje andel har ökat precis lika mycket.

4 gillningar

Han var nog redan med på att “substansvärdet” var oförändrat? Det går att göra det ännu enklare. :grinning:

Jag köpte en 100 USD sedel för 10 år sen.

Idag säljer jag den.

Fråga 1)
Varför får jag nu mer pengar i SEK när det fortfarande står samma siffra på sedeln ? (Nominell kurs är annorlunda idag)

Fråga 2)
Varför kan jag köpa mer mat på ICA för vinsten på samma 100 USD idag jämfört med för det jag köpte sedeln för för 10 år sen (Reell kurs är annorlunda idag. Real effektive exchange rate har under tiden relativt sett ökat för USA).

Det är två helt olika, men sammakopplade saker som har hänt under de 10 åren.

Man kan tänka sig att den nominella kursen skulle kunna ändras mycket men REER är relativt stabil. Dvs beloppet jag säljer sedeln för att annorlunda men matkassen är lika stor.

Man kan också tänka sig att den nominella kursen är ungefär samma, men REER är helt annorlunda. Dvs jag får samma belopp jag köpte sedeln för, men får bara halva matkassen.

I verkligheten har båda dessa ändrats väldigt mycket.

Min poäng är att värdet på varje andel är samma vare sig den handlas i SEK eller USD, trots att den ena visar +286.2% avkastning medans den andra visar enbart +140.5% de senaste 10 åren. Håller inte med om att det verkar som om han redan var med på det. Att valutaspekulera som du sedan diskuterar är en annan sak.

2 gillningar

Jag skulle inte kallat det valutaspekulera om man köper en aktierisk mot förväntad avkastning. Valutaproblemet är mer som en dålig sido effekt som man måste räkna med, men som hittills har gynnat svenskar väldigt mycket till trots.

Jag menade att ditt förenklade exempel var ren valutaspekulation då det handlade om att köpa och hålla valutor och inte andelar av företag.

1 gillning

Jag bidrar med lite killgissande. Du köper andelar i aktier med hjälp av en fond. I framtiden säljer du exakt samma andelar och då har tex USD gått upp eller ner.

Vad är det valutaväxlade summan i SEK du får värt? Ponera att USAs ekonomi går bättre än Sveriges. Amerikanares tillväxt på lön, varor och tjänster går upp. Svenska riksbanken, svenska företag och politiker säger att man måste hålla hårt i pengarna, aktiekurserna går kräftgång.

Tack vare sin globala fond, som har växlat USD med sin växelkurs till dig så har du följt med ett annat företagsklimat. Du kan tänkas tycka att du har råd att växla lite USD med de pengar du har sålt av, och köpa varor och tjänster i USA för de realiserade pengarna, du tycker kanske att den pension eller lön som kommer från Sverige är lite torftigare i relation till det du har fått från din globalfond. Du kan tänkas ha lite mer pengar också i relation till den svenska ekonomin.