Ja, jag kan väl utveckla min ståndpunkt en aning kanske.
Först och främst så tror jag att en global indexfond och absolut inget annat faktiskt är en rätt bra lösning för väldigt många människor.
Jag hade en gång lite fonder i Hagströmer Qviberg som mina föräldrar sparat ihop åt mig. Det var väl en 20-30 tusen. En sjuhelvetes massa pengar för mig på den tiden. Tyvärr var dom placerade i någon fond som inte utvecklades något vidare och där stod dom i tio år. Jättetrist. På den tiden visste jag inte ens vad en fond var för något. För mig där och då hade det bästa nog varit att ha haft hela rubbet i en global indexfond.
För mig idag så är en sådan universallösning mindre lämplig av en massa andra anledningar - främst för att jag inte förvärvsarbetar längre och nästan helt lever på kapitalet men också för att jag är beredd att lägga en del tid på att ta hand om det. Sisådär ett par timmar om dagen brukar det bli.
Det jag vänder mig mot här på RT är att dessa indexfonder av vissa anses vara en universallösning som passar precis alla. Så tror inte jag att det är.
Själv har jag en massa annat. Lyckas jag generera högre avkastning än LF Globalindex? Nix, det gör jag inte men å andra sidan har jag byggt en samling portföljer som (förhoppningsvis) skall kunna avkasta en del även om något av tillgångsslagen går kräftgång ett tag. Jag har alltså försökt skapa något som skall vara lite Crash-proof på bekostnad av avkastning.
Sen det här med att en indexfond kan få slagsida åt en viss typ av aktier. Det upplever jag vara en risk som många kanske förbiser. USA index torde ha en del FAANG-tilt, en dansk indexfond; ja jösses…
Jag skriver det här på telefonen så att googla fram exakta siffror mäktar jag inte med men någon annan kanske kan hitta data på det där?
Feature eller bugg låter jag vara osagt men it’s the nature of the beast.
Ibland sker saker som kan få en viss sektor att haverera totalt. IT-bubblan var väl en sådan, Lehman Brothers en annan.
Slutligen skall jag kanske nämna att jag faktiskt har en del indexfonder. Uppskattningsvis 10 % av mitt totala kapital ligger i hyfsat breda fonder, 22 stycken detta år för att vara exakt. Sen sätter jag in överlikviditet (realiserad avkastning) från andra portföljer samt laborerar lite mellan dom där på ett sätt som kanske påminner om Pellepannans metod.
Jag har alltså inget emot indexfonder per se men 100 % indexfonder passar kanske bara 90 % av alla småsparare.