Indexkramare - se hit, för det här missar du!

Sant. Men exakt samma sak sker med direktägda aktier som ger utdelning. Värdet på aktien sjunker och likvida medel ökar hos aktieägaren.
Ibland så sjunker dock inte värdet lika mycket som utdelningen. Teoretiskt så borde det ske på en perfekt marknad men det är inte alltid så.

Det är ju få dagar som en aktie står helt still och det gäller förstås även den dagen utdelningen avskiljs, exklusive utdelningen så är det normalt med en rörelse åt något håll. Så även om kursen inte sjunker exakt lika mycket som utdelningen är på kan det bero på en naturlig kursrörelse.

1 gillning

Banken räknar utdelning som inkomst, men gör det inte med sålda andelar. Kan därför vara en vits för de i FIRE som inte har någon vanlig inkomst.

2 gillningar

Jag frågar för att jag inte vet.

Någon som har aktieutdelningar på t.ex. 400.000 kr/år kan alltså enklare få lån, kreditkort osv än någon som säljer av andelar för samma summa per år?

Hur ska banken se det? Båda är ju deklarerade som inkomst av kapital.

Däremot så har jag hört om folk som kommit runt banken genom att hålla värdepapper i KF och betala ut. Då ser det ut som det kommer månatliga utbetalningar. Vilket banken godkänt som “inkomst”. Men det spelar ju ingen roll vilka värdepapper man har då.

1 gillning

Så då stämmer inte ovanstående citat?

Vet ej, låter för mig väldigt märkligt.

1 gillning

Det förefaller som att bankerna vill se en säker långsiktig inkomst för att bevilja bolån. Aktieutdelningar ingår inte i detta eftersom aktierna kan säljas när som helst utan det handlar istället främst om följande inkomster:

1. Förvärvsinkomst från en tillsvidare (fast) anställning.
  2. Livsvarig pension.
  3. Livränta (annuity).
2 gillningar

Jag ställde den frågan till banken då jag sålde aktier (med utdelning) till förmån för indexfonder och svaret jag fick var att det inte påverkade KALP och att generellt så räknar dom 2 % av kapitalet, antingen det består av aktier eller fonder, som inkomst.

10 gillningar

När jag pratade med SBAB om det sa personen att det gjorde det. Men bankerna gör väl olika

Hur skulle SBAB kunna kolla detta?
Det är dessutom något som lätt kan ändras närsomhelst och det vore korkat att skilja på utdelningar och värdeökningar.

Det är definitivt samma sak om man tror på EMH (efficient market hypothesis) el iaf nåt nära det. @Aktiegubben verkar, enligt min menlng, inte alls tro på EMH utan pånåt helt annat – vad är oklart.

Vad gäller det här:

så är det förvisso sant men alla med nåt enstaka speciellt undantag har förlorat realt sen Q1 2022.

Vissa som har högre risk i sin portfölj har väl tagit igen det nu kanske, sen Q3 2023. Men först nu. Det är oerhört svårt att skydda kapital mot prisöknings-chock (“inflation”). Det går nästan inte, att bokstavligen göra det oavsett vad tarvar KPI indexerade obligationer som är konstruerade på ett visst sätt och sådana har ofta begränsningar i investeringsmöjlighet. (Jag menar sådana obligationer som per definition inte kan förlora pengar.)

Och apropå guld: nix det funkade inte alls heller som inflations-hedge.

1 gillning

Ok så det du gjorde var att brutalt hårt slå ner din Sequence-of-returns risk. Alltför brutalt anser jag. Att låsa in nåt av mina pengar i trad. försäkring kommer inte att ske, däremot måste jag jobba med att minska denna risk m.h.a. räntefond(er) och bundna fastränte konton (en stege av nån sort). I kombo med ett s.k. “bond tent”.

Att först skrapa ihop till en FIRE med hjälp av endast en global indexfond och sedan leva i FIRE på densamma tills livet tar slut är fortfarande endast en teori.

Det kanske finns personer som har lagt undan en summa pengar varje månad i en global indexfond sedan de fyllde 25 och nu vid 50 års ålder anser de att de är redo för en FIRE där kontinuerliga försäljningar av andelar i samma fond ska räcka tills de dör av ålderskrämpor om 35 år. Vi lär få vänta många år innan vi vet om de kommer att lyckas.

1 gillning

Spekar ingen roll om marknaden är effektiv (EMH gäller) eller om den är kraftigt inneffektiv (EMH inte gäller).

Det räcker att man tror på den matematiska operatorn addition. Men visst om man vill tro att 3 + 5 blir 9 så gäller inte längre att det är samma sak.

Visst men det var ett argument mot aktiegubbens påstående om sin egen prestation. Den aktiva förvaltning han/han har gjort har inte löst det problem som han/hon skrev att den ska göra.

Nej, FIRE rörelsen är full av folk som just investerar i billiga, globala indexfonder.

1 gillning

I nutid är Sverige full av indexkramare med FIRE i sikte men det finns ännu ingen som kunnat löpa hela linan ut, d v s först investera varje månad i en global indexfond tills hen når FIRE och sedan lyckas leva i FIRE genom att sälja sina andelar tills hen dör av ålderskrämpor utan att kapitalet tagit slut för så länge har indexfonder inte varit tillgängliga. Det återstår länge än innan vi vet om teorin kommer att fungera hela FIRE processen ut, vilket för många blir totalt runt 70 år (Spara till FIRE + Leva i FIRE).

1 gillning

Hur vet du det?

Indexfonder har inte funnits så länge att det skulle vara möjligt. Läs igen.

3 gillningar

“Den äldsta indexfonden är Vanguard 500 Index Fund. Den lanserades den 31 augusti 1976 av John C. Bogle, grundaren av Vanguard Group. Fonden spårar utvecklingen av S&P 500-indexet, som består av 500 av de största börsnoterade företagen i USA. Vanguard 500 Index Fund är ofta hyllad för att ha banat väg för indexinvesteringar, vilket erbjuder investerare ett kostnadseffektivt sätt att uppnå diversifiering och långsiktig tillväxt.”

4 gillningar