Hehe, ja reallönesänkningar menade jag. Jo så är det nog. Själv är jag sugen på att byta karriär helt och hållet men det känns inte som helt rätt tillfälle att byta dock. Så lite inlåsningseffekt i jobben är det nog nu.
En av två saker kommer hända på sikt: lönerna går upp, eller priserna går ner (deflation). Just nu måste vi bromsa inflationen. Enkelt uttryckt är svenskar rikare än samhället kan klara av, det vi kan köpa med våra löner har vi inte möjlighet att tillverka/importera. Priserna går upp, efterfrågan ner och vi hamnar i balans. Om alla får högre lön fortsätter spiralen. Att vi på längre sikt fortsätter att vara fattigare än tidigare (lön som inte hängt med dom nya dyrare priserna) är inte troligt. Frågan är bara när omvärldsläget och konjunkturen vänder och tillåter oss att bli rikare igen…
Lönerörelsen i all ära, men lönesättning är också en marknad på lite sikt. Finns det utrymme att höja löner kommer det synas i kuverten på sikt.
Det är väl snarare tillverkningskostnaderna som driver inflationen. Höjda energipriser och därmed kostar även råvaror, transporter etc. mer. Inte att vi är rikare än vad samhället klarar av. Vi är inte rikare nu än när inflationen drog iväg, snarare fattigare. Men priserna stiger ändå och för att motverka inflationen behöver man minska efterfrågan genom att företag och konsumenter får mindre att handla för, via räntehöjningar.
Jag tror vi säger samma på lite olika sätt. Jag uttrycker mig nog inte så tydligt som jag tror och vill dock
När energipriser går upp blir vi fattigare rent materiellt generellt i samhället. Det kommer avspeglas på lägre löner eller högre priser. I detta fall ökar priserna, inflation. Det jag menade med att vi är rikare än systemet klarar av är helt enkelt att vi är i en fas där vi går från att ha råd med mer till att ha råd med mindre. Systemet letar efter balans.
Lika lite som att vi kan återfå vår rikedom genom att bara höja lönerna och på sätt bara elda på inflationen, kan vi inte heller hålla ner lönerna eller uppe priserna artificiellt på sikt. På sikt, när situationen normaliserats, eller vår ständigt ökade produktivitet hunnit ifatt kommer vi bli rikare igen och därmed få lägre priser (deflation) eller högre löner. Högre löner är väl det mest sannolika.
Att vi har en lönerörelse som sätter mångas löner tror jag har marginell betydelse här. I slutändan är även lön någon som marknaden påverkar och ligger man för lågt mot marknaden i övrigt förlorar man möjligheten att rekrytera eller behålla personal.
När det sker är ju ett stort frågetecken. Men jag tycker inte att man kan komma undan att lån äts upp av inflation bara för att det inte stämmer på kort sikt…
Är ingen expert men såväl oljepriset som pris på spannmål är lägre nu än innan invasionen så kan inte bara bero på ökade energipriser att vi har inflation
Jag måste åter i samtalet fråga.
Är det ingen skillnad på prishöjning och inflation ?
Jo det är det faktiskt!
Höjer man som idag bara priserna så är det bara en prishöjning.
Det kan bli inflation om pengar tillförs i ekonomin senare isf.
Endast prishöjning äter inte upp dina lån.
Om den fattige blir fattigare så blir den inte rikare.
När sedan Riksbanken ger en pun----rk som kronan på verket så. Lir det ännu mindre i plånboken och ingen låntagare blir vinnare.
Riksbanken som någon hänvisade till att de har rätt att kalla det för inflation.
Samma riksbank har trissat upp bostadspriserna medvetet och stödköper idag dollar för att sänka kronan.
Och de litar ni på??
Värre rövare får man leta efter
Ja vet inte vad som du syftar på men att lura in folk i Lånefällan som de gjort är rena lurendrejeriet som görs på gatorna av skojare.
Många har dragits in i detta fast varningar funnits i många år.
Det brukar låta så även här
Belåna max. Det kan bara gå upp…
Vet inte vad man ska säga om de som hejar på när man vet att det är fel.
Stanna upp och fundera så kanske en sund diskussion kan genomföras. Utan att bli blockad
Det är knappast Riksbankens fel, de jobbar enligt sitt uppdrag kring att hålla inflationen runt 2%.
Skuldsätttningen är en fråga för politiken som har misslyckats. Man borde haft hårdare villkor för att ta lån, amortera, eller trappa ner ränteavdragen. Men givetvis ligger största ansvaret faktiskt på de som tar lån. Eget ansvar.
Jag säger inte att du har fel. Men det kanske är ett systemfel att låta politiker styra detta. Ingen politiker vinner på att göra det bökigare för folk att låna, eller riskera förlora på sin bostadsaffär, eller få det svårt att sätta mat på bordet.
Vi kanske borde ha fler mätbara mål, och fler instrument för Riksbanken eller liknande att skruva på. Men jag har ingen aning om hur eller om det hade varit bra egentligen…
Svårt bara att inte ta stora lån när alla andra gör det. Man hade varit tvungen att flytta från Sthlm helt enkelt om man inte velat belåna sig högt.
Politiken borde dragit i bromsen för många år sedan men men… nu kommer smällen. Kanske får dom avskaffa ränteavdraget nu istället för att ha gjort det successivt tidigare
Inte Riksbankens fel? Dels så tycker jag de Har missat 2% rätt rejält
Det är ju de som fört genomfört dessa lock priser på lån som folk fastnat i.
Man driver upp priset på bostäder så folk måste låna mer o mer.
Eget ansvar har vi naturligtvis men de drivande har skapat denna situation
Fast Sverige utmärker sig ju med att leda ligan typ.
Men som du säger har liknande centralbankspolitik förts över världen, så riksbankens agerande är ju knappast den största orsaken.
Du kan tacka MP för en stor del av dina/våra utgifter ökat dramatiskt.
6 reaktorer nedstängda nu vilket motsvarar 7 st då motstånd i systemet saknas i södra delen så man kan inte hålla samma påfyllnad från norr som tidigare.
Ingen i södra Sverige har velat stänga ner reaktorerna så det är inte invånarna i södra Sverige som får skylla sig själv.
Reduktionsplikten har vi sedan. (Den med palmolja som de behöver fälla regnskog för). I Sverige och ingen annanstans har vi 30, 5% redan fast kravet är 14% 2030
När de andra behöver ha 14% har vi över 60%!!
Tankade i Danmark igår där de har 7% och det kostade 13,69 Dkr vilket blir 20,53 Skr
Samtidigt i Sverige 24 kr
Detta är pga en deal mellan Preem och förra S+MP regeringen.
Det här är en skapad situation lokalt som de nu skyller på Putin.
Svenska plånböcker tunnare ut betydligt fortare än våra grannländers
Det är ändå inte Riksbankens fel. Riksbanken styr räntan för att uppnå ett inflationsmål men det är långsamma förlopp. En ränteändring idag kanske inte får full effekt förrän om ett år. Omvärlden förändras, det är ingen lätt uppgift. Sverige påverkas även av omvärlden via penningpolitiken i EU och USA etc.
Det är bankerna som ansvarar för att göra kreditprövning via KALP eller på annat sätt, och för KALP följer man råd från Finansinspektionen. Regeringen kan ändra på reglerna för kreditprövning och amortering, eller för ränteavdragen. Riksbanken har inget ansvar här.
Men till slut, oavsett detta, ligger alltid det slutliga ansvaret hos den som väljer att ta ett lån.
Vi kan naturligtvis spekulera i detta, men hur inflationen vs. löneutvecklingen kommer att utveckla sig över låt säga en 15 års period är som alltid skrivet i stjärnorna.
Löneutvecklingen är nog också högst beroende på vilket yrke man har.
Såklart bygger statistiken på hur utvecklingen ser ut för de breda massorna.
Men, jag tror ändå att högavlönade idag generellt kommer ha en bättre löneutveckling av lågavlönade.
Jobb som inte kunnat utföras av i stort sett vem som helst, med minimal utbildning, tidigare erfarenhet, eller till och med utan att kunna tala språket kommer nog inte ha någon vidare löneutveckling.
Här handlar det mest om att hitta personer som inte är för katastrofalt okvalificerade för att ens kunna göra de jobben.
Men sen har vi högavlönade jobb som kräver 5+ år utbildning, social kompetens, lång erfarenhet, driv, förmåga att tänka och agera givet att både mjuka och faktiska förutsättningar ändras.
Dessa jobb kommer i min högst spekulativa tro ha en relativt god löneutveckling och således klara sig rätt bra.
Sen tror jag heller inte att den genomsnittliga inflationen kommer att ligga kvar på den nivå vi har idag.
Så vad är genomsnittet av alla dessa faktorer över en betydligt längre tidsperiod.
De som befann sig mitt i “stormens öga” på 70 talet satt nog inte heller lugnt i båten och tänkte att “reallönerna kommer nog se till att vi klarar av att betala våra lån, och inflationen kommer urholka värdet av mina lån, så nu ska jag ta en drink till och softa lite”