Inflationsmålet och riksbankens/Feds agerande

Fast detta kan undvikas med ytterligare skattesänkningar på arbete, pension, mat, bensin och el. Det är de fattiga och de med låga marginaler som drabbas framförallt av inflation. Vi måste vända på alla stenar för att förhindra att inflationen stiger igen.

2 gillningar

Jag såg det här inlägget på X i dag. Det tyckte jag var bra. Men det finns säkert många med andra åsikter om inflation.

1 gillning

Många tycker en inflationsnivå på ca 2% är optimal, men här låter det som regeringar helst skulle vilja att den var högre än så? På vilket sätt skulle fördelarna uppväga nackdelarna för regeringar om inflationen vore högre? Och är det i så fall ett misslyckande för den svenska regeringen att de inte förmått Riksbanken att ordna en högre inflation än 0,7% (KPIF juli)?

Jag ser inget misslyckande här. Den nuvarande regeringen ärvde en inflation på omkring 9% och höga räntor 2022. Nu är inflationen nere på 0,7% och styrräntan på 1,75%.

Om någon hade sagt till oss redan i augusti 2022 att vi skulle ha sådana siffror 2026 hade vi nog varit väldigt optimistiska. Samtidigt är prognosen för BNP-tillväxten 2,4% år 2027 och 2,8% år 2028.

Jag har svårt att se hur det skulle kunna vara mycket bättre än så. Kanske med styrränta på 1.50% men vi får se on någon sänkning kommer i närtiden.

I ett inlägg ovan nämns att ”inflation är ett tyst sätt för regeringen att ta folkets pengar”. Med det sagt är det helt okej med en inflation under 2% :slight_smile:

3 gillningar

Ursäkta, kunde varit tydligare på att detta var mer ironiskt menat eftersom jag ställde mig frågande till länken som Handlarn postade. Jag tror det är få som tror att regeringen strävar efter en hög inflation.

2 gillningar

Lägre ränta ger högre inflation och lägre arbetslöshet. Finns goda argument för att både inflationen är för låg och arbetslösheten för hög med nuvarande siffror.

Det är ett par möten nu där inflationen varit för låg och arbetslösheten för hög men Riksbanken tycks lita på sin egen förmåga att kunna förutse framtiden. En färdighet där ekonomer är erkänt duktiga.

I början av inflationskrisen var kommunikationen annorlunda. Då kunde Riksbanken inte agera på prognoser utan va tvungen att invänta fakta innan den kunde agera.

Skattesänkningar på arbete och pension bör öka inflationen, då efterfrågan på varor ökar när folk har mer pengar över.

Det beror hur folk använder skattesänkningen. Själv investerar jag skattesänkningen, inte konsumera.

Fast staten har mindre pengar så efterfrågan på statliga inköp minskar. Osäkert hur det blir över helheten. Vissa sektorer har stor efterfrågan från privatpersoner och mindre från staten, vise versa inom andra sektorer.

Saxat från dagens Boräntenytt från SBAB ( Boräntenytt nr 4 2026 - SBAB ):

“Med hänvisning till den utdragna konflikten i Mellanöstern, och att bland annat oljepriset inte har fallit tillbaka som vi tidigare förväntade oss, bedömer vi att ett högre underliggande inflationstryck kommer att spilla över i högre inflationsutfall under hösten. Det kommer leda till att Riksbanken beslutar om en höjd styrränta med 0,25 procentenheter i både november och december, vilket gör att styrräntan under 2027 kommer att ligga på 2,25 procent”

Det är det som staten INTE vill att du gör. De ekonomiska hjulen snurrar långsammare när pengarna inte konsumeras.

Att följa råd från en stat som inte själv kan balansera en budget med balans genom att minska skatteslöseriet och bidragbedrageriet är en dålig idé. Det är som att ta ekonomiska råd från någon hos Kronofogden. Gör inte det.

2 gillningar

Ekonomiska råd? Det var väl inget jag påstod. Bara vad staten vill att du ska göra med den ökade likviditeten.

Inflationen är låg, men penningsmängden ökar fortfarande.

Glöm inte bort att de publicerade inflationssiffrorna påverkas av genomförda skatteändringar. Exempelvis är SBAB:s kommentar kring den senaste KPIF-siffran på 0,7% att “Exklusive vår uppskattning av effekten av tillfälliga skattesänkningar låg inflationen i stället på 2,2 procent, det vill säga lite över Riksbankens mål” (https://www.sbab.se/download/18.97c788619ff8717d2440f/1786989242616/Boräntenytt%204%202026.pdf).

2 gillningar

Riksbanken håller med om SBAB:s siffra i den penningpolitiska uppdateringen RB publicerade idag tillsammans med räntebeslutet (Penningpolitiskt beslut | Sveriges Riksbank):

“Inflationen hålls nere av direkta effekter av tillfälliga finanspolitiska åtgärder. Om de räknas bort uppgick inflationen i juli till 2,2 procent mätt med KPIF”

2,2% är ju bra, då ligger vi på mål :slight_smile:

1 gillning

SCB städar bort fler och fler varor och RB städar bort fler och fler variabler. Nu verkar det som att man missat luckan för 1,5%. Så jag stör mig inte fullt lika mycket att man ändrar måttet varje möte.

Lågkonjunkturen ser ut att vara bakom oss
Publicerad: I går 21.59

Regeringen skruvar upp prognosen för den svenska tillväxten, skriver TT. Nu väntas BNP-tillväxten bli 2,5 procent i år, jämfört med finansdepartementets bedömning på 2,3 procent från juni. Prognosen på 2,5 procent under 2027 ligger fast.

”Så då ser det ut som om att Sverige en gång för alla kan lägga lågkonjunkturen bakom sig”, skriver finansminister Elisabeth Svantesson (M) i en kommentar till nyhetsbyrån.

I morgon presenterar hon regeringens nya bedömning av den ekonomiska utvecklingen och förutsättningarna för de kommande årens ekonomiska politik i Harpsund.

1 gillning

Svenska tillväxten steg mer än väntat i andra kvartalet

Av Tea Oscarsson
Publicerad: I dag 08.31

Den svenska tillväxten mätt i BNP steg 3,3 procent i andra kvartalet jämfört med samma period året före, visar statistik från SCB.

Det var mer än de 2,5 procent som analytikerna väntat sig i Bloombergs förhandsenkät, enligt TT.

Tillväxten fick skjuts av investeringar, export och hushållens konsumtion, skriver myndigheten i ett pressmeddelande.

1 gillning