Ja, i praktiken blir det högre på grund av att det är svårt att äga alla 8225 bolag i indexet.
Haha ja men med SPYI så får du allt i ett.
![]()
Det är säkert bra men jag håller mig till vanliga fonder ![]()
Annars är WEBN en bra kompromiss. Nästan lika bred men missar småbolag och kostar bara 0,07 % per år.
Betydligt bättre ![]()
Hur stavar man det när man söker? De etf brukar ha långa namn och efternamn att det tar 10 min skriva in allt ![]()
![]()
![]()
Oftast använder man kortnamn/ticker såsom WEBN eller SPYI.
Om man vill vara petig … Community är numera även ett svenskt ord för mötesplats på nätet
Nä va, på riktigt…
Agerar man språkpolis bör man väl vara lite påläst anser jag ![]()
Haha jo. ![]()
Jag kan roa mig med att vara språkpolis, men ser mig mer som språkpolisens motsvarighet till Kling & Klang. Tveksam nytta och bäst-före datum från 60-talet. ![]()
Kom över denna “artikel” där Frida Bratt på Nordnet hade svarat i en ekonomichatt.
Stämmer det som Småspararguiden skriver kring USA exponeringen? Att 75% i själva verket egentligen inte kan ses som 75% mot USA.
Och deras förklaring om överviktning mot t.ex. Europa?
Kanske ta bort Dimensional World Equity Fund SEK Accumulation som rekommendation. Fonden är i sig mycket bra (och enormt bred) men i och med att den inte är en ren passiv indexfond och riktar in sig på faktorpremier så kan det vara svårt för många att 1. förstå och 2. hålla i strategin när/om den över/underpresterar under en viss tid.
Jag tänker att det är viktigt att förstå hur produkten fungerar om man ska äga den. Eller hur tänker ni andra på detta?
Tänker att det inte riktigt finns något bra alternativ. Det vore isf. Handelsbanken Global Index Core men då tar jag hellre Dimesional-fonden.
Nu finns listan och kortavsnittet (K58) på plats. Tack för all hjälp i denna och andra trådar:
Dessa ser jag som fondalternativ på Handelsbanken.
Vanguard Glb Stk Idx £ Acc kan man dock stryka på direkten då det krävs 11 miljoner som startbelopp. ![]()
Hmm… Konstigt. Det var inte de jag fick upp. ![]()
Är du inloggad? (Jag har inte konto på HB)
Ja, jag är inloggad. Handelsbanken är min vardagliga bank. ![]()
Jag fick dock samma lista nu när jag testade som utloggad.
Man behöver klicka bort denna för att få fram andra fonder än deras egna.
![]()
Men då så, då fungerar ju DNB Global Indeks. ![]()