Kanske lite petigt, men använda “gemenskapen” istället för svengelska “communityn”?
Jag håller inte nödvändigtvis med denna asterisk på sida fyra. Men det beror såklart på målgruppen.
Eller jag läste nog fel.
Vad tänker du är invändningen?
Ingen, jag läste fel. ![]()
Missade sista ordet “ovan”. ![]()
Ok, gjort några uppdateringar nu baserat på er feedback. ![]()
Jo, absolut. Men jag står i samma läger som LYSA att ha en överexponering mot Sverige. Framförallt eftersom typ alla andra har över 60% exponering mot Sverige.
Fixat.
Också en liten detalj, men är inte SPSA en utdelande ETF? Det känns som överkurs och lite utanför vad du brukar rekommendera.
SPDR MSCI All Country World Investable Market UCITS ETF (Dist)
Det bör vara SPYY. Vilket är SPDR MSCI ACWI ackumulerande. Alternativt SPYI om det är MSCI ACWI IMI som eftersöks (alltså Investable Market Index, small-caps).
Upplever det är två helt olika fonder. SPYI har tex bara 2700 innehav medan SPSA har 9000 innehav.
Super, vet inte var jag snubblade till. Inlagt nu. ![]()
Super - förutom att jag åker dit på “pill” nu redan 5 januari.
Denna verkar ju betydligt bättre än Vanguard-fonden jag suttit på (VWCE)
Haha, betydligt bättre får nog betraktas som en optimerar-överdrift utan like. Frågan är vad skillnaden blir i praktiken. Är det värt att börja pilla för en sådan minimal teoretisk skillnad? ![]()
Dubbla antalet bolag + småbolag. ![]()
Japp, jag parafraserar väl mest dig själv. Hur stor skillnad gör det i praktiken, speciellt som vi rekommenderar LF Global Index och DNB Global Indeks som baseras på MSCI World (eller motsvarande index). ![]()
För folk som är oroliga för marknadskoncentration så är USA cirka 72 % av MSCI World men bara cirka 57 % av MSCI ACWI IMI.
Vad blir total avg där totalt vid köp/sälj? Vad är års avg?
Total avgift inklusive courtage och växelavgift beror på nätmäklare. Men årliga avgiften för SPDR ACWI IMI UCITS ETF (SPYI) är 0,18 %.
Det är för dyrt för att slippa ha friheten byta fond ![]()
![]()
![]()