Inför bästa fonderna 2026 | Vilka aktiefonder tycker vi i communityn är bäst?

Var ser du detta? På avanza och swedbanks fondlista står det fortfarande 0,25%

Det visade sig vara ett visningsfel eller dylikt,

På kvällen efter jag pratat med telefonbanken så justerades avgiften till 0.20% i appen, sen idag så står det 0.25% i avgift. Så hoppas det inte höjs ännu mer på måndag. :rofl:

Men ett dygn stod det 0% i avgift i appen. Hade varit drömmigt om det stämde.

2 gillningar

Har du missat denna långa tråd ?

2 gillningar

Jepp, missat den - tack

Storebrand global favoriten fonden :heart_eyes: Haft sen 2020

Min förståelse av Spiltan Investmentbolag är att när fonden startade bestämde de en fördelning mellan investmentbolagen baserat på vilka bolag på stockholmsbörsen investmentbolagen ägde andelar i så att bakom fonden skulle finnas ett ägande som liknade marknadsvikerna av bolagen på stockholmsbörsen. Oklart om de uppdaterat sina fördelningar.

Sedan tror jag att de upptäckt att vissa investmentbolags aktier har gått sämre än de bolags aktier som investmentbolagen äger andelar i och då har man övergått till att äga aktierna investmentbolaget äger istället för själva aktien i investmentbolaget.

Jag kan ha fel, men det är så jag uppfattar infon jag fått om Spiltan Investmentbolag.

Då man ska äga aktier över minst 5 år, gärna 10-15 tycker jag ETF är lämpligt. WEBN är billig och tillräckligt bred så min röst faller på den.

För vanliga fonder som är smidigt för månadsspar tycker jag DNB Global, LF Global. Avanza Global bör nog undvikas som globalfond betraktat då vikten i amerikansk tech är högre än S&P 500. Som nån form av skaplig exponering mot aktiemarknaden är den bra dock.

Grymt, Alec!

Jag hade gärna sett kriterier på samtliga föreslagna fonder/ETF:er i listan för de bästa fonderna 2026.

Exempelvis så är SEB Indexnära 0,4% billigare än Plus alla bolag på SAVR. Jag har idag Plus men funderar på SEB. Nånting säger mig att det är fler som står inför liknande beslut och med dina föreslagna kriterier skulle många få den hjälp de behöver för att ta rätt beslut helt enkelt.

Bra att Nordea får plats på listan efter att ha halverat priset på sin globala indexfond.-Kanske fler storbanker följer efter!???

Är inte de flesta globala indexfonderna mellan 70% till 80% viktade mot USA? Är det bra i detta läge?

Borde man se det som ett bra läge att investera nu? Känns som att väldigt mycket är på topp nu (förutom USA kanske?). Men globala indexfonderna kanske bara ökat med 1-4% under 2025.

Många svenska fonder tycks av någon anledning ligga i det spannet, medan andra populära globalfonder, som VWCE, SPYI och WEBN, ligger kring 60 %.

Många av de populära svenska globala indexfonderna är väl baserade på MSCI World eller motsvarande index. De ETF:er du räknar upp är all-world med EM. Ofta baserade på ACWI eller ACWI IMI.

1 gillning

Ja, men även smalare globalfonder, som EUNL, ligger under 70 %.

Haha, 68,96%

småbolagsfonder, tillväxtmarknad!

lägg gärna lite extra krut på val om man hoppat över till Montrose, tänker att många som klivit över till deras plattform eller överväger att göra det.

Kanske även komplettera med Europafonder.

Tänkte lägga upp detta bildspel och ha det som underlag för ett kortavsnitt. Några åsikter och kommentarer?

2 gillningar

Ser ut som du glömde ta på dig slipsen @janbolmeson !? :heart_eyes::joy::rofl:

Det är min bidrag till kommentar :smiling_face_with_three_hearts:

1 gillning

Är tillväxtmarknader inte längre rekommenderade? Här ser det ut som att dessa förpassas till lekhinken?

1 gillning

Ser ok ut, skulle dock personligen flyttat texten med reklam för lysa till sista bilden, eller skippa helt.

Känns konstigt att sälja in en fondrobot när avsnittet ska handla om bästa indexfonderna. :see_no_evil_monkey:

2 gillningar

Konstigt att man ska föredra 20% Sverige och utesluta EM i från portföljen när vi vet att bredast är bäst? :thinking:

Detta är väl syftat för nybörjare och att bara ha en fond?

Men annars är EM logiskt att ha i portföljen för en bredare exponering.

På sida fyra är i alla fall Storebrand Global All-Countries med som inkluderar EM. Även sida sju med ETF:erna.