Jag ser mitt innehav i Spiltan Aktiefond Investmentbolag som att jag får en aktiv fond till en avgift på 0,22%. Nu kommer inte den aktiva delen från fondförvaltarna utan från det aktiva ägarinflytandet investmentbolagen utövar över de bolag de är delägare i. Det är också därför jag äger enskilda Investoraktier.
Jag brukar se frågan “vad vet du som marknaden inte vet?” här och ställer följande fråga: “vad vet du som inte de som slår övriga marknaden år efter år vet?”. Sorry för sidospåret.
Samtidigt har det varit dött lopp mellan Spiltan Aktiefond Investmentbolag och Avanza Zero de senaste fem åren, och kollar man på innehaven så är det en hel del som jag knappast skulle kalla investmentbolag i traditionell mening.
Alltså, WEBN är ju helt klart enklare att begripa, eftersom den saknar ombalansering – klassisk buy and hold, medan Lysa trejdar beroende på komponenternas värdeutveckling. Däremot tycks Lysa vara långt enklare att använda. Så det beror som jag ser det på om vi snackar konceptuell enkelhet eller enkelhet för användaren.
Med tanke på att Lysa av någon anledning blivit någon slags de facto-standard här, till och med hyllat av grundaren själv, så är det rätt tydligt att IBKR:s gränssnitt skrämmer bort vardagsspararen. Lysa är dyrare och, om vi ska vara ärliga, tillför inte något egentligt värde förutom att det känns enklare för vissa. Detta trots att Avanza redan är extremt lätt att använda och att ett månadssparande tar 15 sekunder att sätta upp.
Så om Lysa kan vinna så mycket på ren “enkelhet”, då vinner Avanza/Nordnet definitivt över IBKR på exakt samma grund. IBKR är fantastiskt för nördar och proffs, men helt fel verktyg för majoriteten av sparare.
Så kan det ju vara, men man kan ju rekommendera flera olika, typ “bäst för nybörjare” och “billigast för dig som vill lägga ned mer tid”. Det är ju en ganska brett omfång på läsarna här så att dra alla över en kam verkar onödigt.
Alltid intressant när Spiltan aktiefond investmentbolag kommer upp. Jan skrev ”oklar teoretisk grund” i ingressen, och det kan man väl lugnt kalla understatement. Ovan kallas det en aktivt förvaltad fond, till priset av en indexfond. Ingen dum beskrivning faktiskt. Fonden består av snudd på 30% i Investor, vilket har varit ett lyckat bet – men jag känner inte till några andra fonder riktade mot mass-marknaden som har en sådan hög exponering i ett enda bolag. Men det kanske finns. Resten av placeringarna i fonden har väl gått sådär kan nog sluta sig till, då fonden i sin helhet presterat sämre än Investor (t o m utan återlagda utdelningar) över tid. Sen kan man också fråga sig vad bolag som AstraZeneca, Assa, Hexagon, Essity, Atlas osv har att göra i en investmentbolagsfond. Därmed inte sagt att något av de bolagen i sig kommer att bli dåliga investeringar men det känns som att förvaltarna har sedan länge fått slut på idéer.
Jag kunde inte välja mellan Avanza Global och LF global så kör 50/50 på dem. 75% totalt. Sen har jag Spiltan 25%. Det kanske inte är bra att ha så mkt i den. Men den HAR iaf gått bra. Sen om den fortsätter göra det eller inte är en annan femma. Jag satsade också 5% på Swedbank access asien. Verkar inte vara så vanligt att satsa på Asienfond? Är det pga för stor osäkerhet?
Jag tycker helt klart Spiltan tillhör lekhinken (max 10%) och om du vill lägga vikt vid historik så kan du ha Investor istället för Spiltan enligt @Dilbert s graf. Då spar du in förvaltningsavgiften och får lite utdelning istället , vilket alltid är trevligt när den trillar in.
Angående Asien (exklusive Japan) så ingår de i Tillväxtmarknader och det snackas det desto mer om. Då får du också Sydamerika m.m. Enligt marknadsvikt globalt så är Tillväxtmarknader ca 10%. Välj t.ex. Avanza Emerging Markets till det.
Tycker det är mycket bra att börja förespråka för ETF:er lite mer. Särskilt nu när IBKR har skaffat ISK så det finns bra valutaväxling. Dels för hållbarhetsexkludering men även att det är billigare i det långa loppet. Eftersom rekommendationen för sparhorisont med aktier ändå (oftast) är över 5 år så borde det definitivt vara värt det i de allra flesta sammanhangen
Skulle inte köpa dom i mitt privata sparande men jag har bara fonder i ppm och det är så otroligt höga rabatter där runt 80-90% att det inte finns nån anledning att välja indexfonder av prisskäl. Ap7såfa har dock hävstång som är bra i en bullmarket. Den fonden gillar jag .
Om man nu anser att Dimensional World Equity är bredast borde den ligga som förstahandsval.
Stor nackdel att man måste ha Handelsbanken för att komma åt den. Men den borde iallfall vara förstahandsvalet om man nu har Handelsbanken. Allt annat är att backa från sina principer.
Tjena Jan tänkte höra med dig om du har tips på några ändringar jag kan göra. Det är ett sparande som jag byggde upp till mina barn, med hjälp av er. Detta är några år sedan. Men det har fortlöpt och gått relativt bra. Är det någon idé att äga alla tre DNB, Avanza och Länsförsäkringar global Index eller räcker det gott med en av dessa ? Må väl. God jul och gott nytt ! Alla här inne.
Är inne på lite samma spår. U.S.A stör min nattsömn rejält i många aspekter och efter ytterligare tre år med nuvarande regim undrar man hur världen kommer se ut. Den som lever få se…
Guld verkar det inte pratas om alls här längre i några portföljer, men för några år sedan var det den där krock-kudden man skulle ha. Och glad att jag lyssnade då för har onekligen varit en fin utveckling där.
Jag tror detta dock är exkluderat från samtalsämnet då vi pratar det bästa aktiefonderna, och då gäller väl principen om sparhorisont längre än 10 år och att du skall kunna räkna med att förlora allt.